Világosságom és segítségem az ÚR, kitől félnék? (Zsolt 27,1)
Tatabánya és környéke evangélikusságának lapja – IX. évfolyam 1. szám 2010. böjt
Március hónap igéje János evangéliuma 15,13:
„Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét
adja barátaiért.” – mondja Jézus a tanítványainak.
Kedves Olvasó!
Amit Jézus mond, annak érdemes minden szavát komo-
lyan venni. Ez bizonyára furcsán hangzik egy olyan világban,
ahol normális ember semmit nem vesz komolyan – még azt
sem, amit saját maga gondol, mond vagy tesz. Jézus azonban
Király, méghozzá nem e világból való, hanem Teremtője e vi-
lágnak – pontosabban annak a világnak, amely ez volt, mielőtt
megőrült.
Honnan tudom, hogy megőrült? Hát például mindjárt on-
nan, hogy Jézus életét e világ el akarta venni. Abból, hogy egy-
általán, bármilyen formában és indokkal előfordulhat, hogy va-
lakinek az életét elveszik. Abból, hogy bennem is, és mindany-
nyiunkban vannak olyan gondolatok, amelyek arról szólnak,
hogy valaki, valakik jobb lenne, ha nem élnének.
Mit mond tehát Jézus, amit érdemes komolyan venni?
Először is: őszinte szavakat – nekünk.
Azután: barátainak nevez – bennünket.
Azután: valóságos erejű és jelenlétű szeretetét fejezi ki –
irántunk.
Szeretete nem fogyasztó szeretet (szeret, mert szüksége van
ránk és jól esünk neki), hanem osztó szeretet.
Mit jelent ez Jézus fenti szavai alapján: életét adja?
Adjál – bármit, bárkinek. Mi történik?
1. Egy részét tudod adni annak, amid van. Korlátozott ér-
tékben, mert te, aki adod, magad is korlátozva vagy a rendelke-
zésedre álló, és ezáltal adható érték nagysága szerint. A figye-
lem, ajándék, idő, fáradtság, amit egyikre szentelsz – nem lehet
a másiké is, mert már elfogyott.
Ő végtelent ad. Mindent – mindenkinek. Nem lesz keve-
sebbje azzal, amit kioszt. Figyeld meg: az evangéliumban
mindannyiszor sokaság gyűlik köré, de Ő hatalommal és sze-
mélyre szabottan szól az egyénekhez. Betegek tömege járul
hozzá, de Ő nem sorokra és nézőterekre szór varázsigét, hanem
egyhez hajol oda és érinti meg. S azóta még inkább: minden
másodpercben emberek milliói vannak vele a legbensősége-
sebb kettesben, egyidejűleg.
2. Amit adsz – befektetés, hosszú vagy rövid távra. Mo-
solyt, terméket, fáradtságot vagy időt áldozol valakire vagy va-
lakikre – azért, mert annak ellenértéke van: pénz, idő, termék,
fáradtság, érzelem vagy erkölcs. Vagy előre törlesztett ellenér-
téke van: ezt úgy mondjuk, megérdemli az illető azt, amit adsz.
Vagy utólagosan elvárt ellenértéke van: ezt úgy mondjuk, kö-
telezi az illetőt az, amit adsz.
Ő mindent semmiért ad – mégis biztosra megy, a befekte-
tés kockázata nélkül. Hiszen tetteiért tőled semmit nem kér és
még utalást sem tesz bármire, aminek örülne, ha viszonzásul
megtennéd. Áldozatos szeretetének egyetlen célja az, amit hiá-
ba is várna bárkitől, csak Ő maga ad meg: az Istennel való kö-
zösség.
3. A vallás, mint a mi lélektani termékünk, adni akar Is-
tennek. Erre két oka van: egyrészt úgy véli, hogy Isten kér.
Másrészt ezzel célja van: kapni akar Istentől.
A hit, mint Isten ajándéka, sem adni nem akar Istennek,
sem kapni nem akar Istentől. Ellenben tudja, hogy Isten ad, és
nyitott arra – és pontosan arra –, amit Isten ad.
Ezeket jelenti Jézus osztó szeretete a mi fogyasztó szerete-
tünkhöz képest. S ezért mérhetetlenül hitelesebb és sokatmon-
dóbb az, hogy ő az életét adja barátaiért.
schg
Kertész Eszter: Nézlek
Lásd, fohászom több a varázsigénél:
vak sötétségben gyufa sercenése,
a[z] világosság vakuvillanása
fejteni arcod.
Hangodat halljam: csupa fül lehessek,
arcodat lássam: csupa szem lehessek,
sejtsem a lélek aranyát, mi izzik
szembogaradban.
Rád hasonlítsak, ahogy egyre nézlek.
Gyógyulófélben ne kerüld a tükröt
két szemem égő eleven tavában.
Íme, az ember.
[Fót, 2009. május 6-7.]
2
LÁMPÁS
Emlékezetes énekeim
Amikor Édesanyám eltávozott, rám hagyta Bibliá-
ját és Énekeskönyvét. A könyvet lapozgatva láttam,
hogy egyes énekeket csillagokkal jelölt meg. Voltak
négy csillagosak, három és kétcsillagosak, gondolom
kedvenceit jelölte meg, aszerint, hogy melyik mit je-
lentett neki az életében.
Ezeket az énekeket aztán én is forgattam a szívem-
ben, amikor valami bánatom volt, felütöttem az éne-
keskönyvet, és énekelgetvén őket, mindig megnyug-
vásra leltem. Hiszen mindegyik egy-egy imádság,
bűnbánat, vigasztalás vagy Isten-dicséret.
Én is nagyon szeretem az énekeket, nehéz választa-
ni közülük, hogy melyik áll közelebb az ember szívé-
hez, de inkább a vidámabb, vigasztaló hangvételűeket
szeretem.
Ezek egyike az énekeskönyvünk 239. éneke:
2. Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Igédet éltesd
szívünkben! Hogy lelkünk teljék meg veled, Mert ak-
kor lángol és szeret: Jöjj, Vigasztaló, Szentlélek Isten!
3. Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Növelj a hit-
ben szüntelen, Mert nálad nélkül nincsen itt A Krisz-
tust Úrnak valló hit. Jöjj, Vigasztaló, Szentlélek Isten!
4. Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Tarts mindha-
lálig hűségben, Hogy éltünk téged hirdessen, S meg-
álljunk végig győztesen! Jöjj, Vigasztaló, Szentlélek
Isten!
5. Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Ne hagyj a
végső órán sem! S mi áldva mondunk éneket Most és
a mennyben is neked, Ó, Vigasztaló, Szentlélek Isten!
Csodálatos, vigasztaló hangvétele miatt sokat ének-
lem, ha vigaszra van szükségem. Már pedig mikor
nincs?
Különleges emlékem fűződik a 348-as énekhez is.
Nemrég történt velem, hogy szeretteimért való aggo-
dalom és bánat lett úrrá a szívemen. Perlekedtem, ha-
ragudtam Istenre, amiért tűri, hogy a Sátán megkötö-
zöttségében hagy élni. Miért nem siet gyorsan segítsé-
günkre bajunkban, miért? Miért? Miért? Csak ez
visszhangzott a szívemben.
Majd másnap, azaz VASÁRNAP reggel felütöttem
az énekeskönyvet, és a 348-as éneknél nyílt ki, ami
így szólt hozzám:
2. Mit Isten tesz, mind jó nekem, Gondol rám, nem fe-
lejt el. Zord utakon, vak éjeken Átölel kegyelemmel.
Csodálatos, bölcs, jó orvos. Megsegít erős karja.
Csak javamat akarja.
3. Mit Isten tesz, mind jó nekem. ő életemnek fénye. ő
ad hitet, hogy énekem Nagy tetteit dicsérje. Baj vagy
öröm - megköszönöm. Hisz végül megláttatja, Hogy
mind áldásul adta.
4. Mit Isten tesz, mind jó nekem. Bár sok keserűségem
Most nagy tehernek érezem, Nem kell rettegnem még-
sem. Szeret, tudom, s a fájdalom Édes örömre válik.
őt áldom mindhalálig.
5. Mit Isten tesz, mind jó nekem. Ezt vallom, bármi ér-
jen. Ki benne bízik szüntelen, Megőrzi száz veszély-
ben. Bármily sors vár, gond, baj, halál, Tudom, el
nem hagy engem. Hagyom, hogy ő vezessen.
Az első sorokat olvasván, dühösen becsuktam az
énekeskönyvet, és azt mondtam: nem értem, hogy mit
akarsz Uram? Mi ebben a helyzetben jó nekem? Nem
tudok a Te eszeddel gondolkodni. Segíts!
Majd elmentem az istentiszteletre, és ugyanezt az
éneket hozta elém a sors, a napi énekek között is sze-
repelt a 348-as. Tudtam, hogy ez nem lehet véletlen,
Isten üzent nekem, hogy velem van, tartsak ki! És
megértettem, hogy nincs más reményem, mint Isten
szeretetében bízni, és várni türelmesen, alázattal a sza-
badítására.
Aztán Isten tovább munkálkodott. Barátokon, test-
véreken keresztül is jött a segítség, hogy merre, ho-
gyan induljak el.
Majd szép lassan odahaza is kezdett kiderülni az
ég.
Dombi Lajosné
LÁMPÁS
3
Pápai kirándulás
Elhatároztuk, hogy ellátogatunk a tőlünk nem messze
lévő Pápára, ebbe a régi hagyományokkal rendelkező város-
ba. A döntést tett követte, s egy szép októberi napon elindul-
tunk. A látott és megismert dolgok felülmúlták elképzelése-
inket...
Egy kis történelmi áttekintés: Pápán már a középkorban
működött plébániai iskola. Protestáns iskolát 1531-ben a vá-
ros földesura, Thurzó Elek alapított. Az iskola szolgálata
kezdetben a lutheri tanításra épült. A fennmaradt adatok sze-
rint 1585-től már reformátusként működött. 1804-ben a Re-
formátus Egyház Sárospatak és Debrecen főiskoláival
egyenrangúnak minősítette. 1752-ben Mária Terézia meg-
vonta a szabad vallásgyakorlás jogát a pápai reformátusok-
tól. II. József türelmi rendelete alapján az iskola újból mű-
ködhetett Pápán, egészen az 1952-es államosításig. A Pápai
Református Kollégium Gimnáziuma 1991-től indult újra.
Az iskola híres tanítványai voltak: Jókai Mór, Petőfi Sándor,
Eötvös Károly, Orlai Petrics Soma, és általunk, az 1950-es
években végzettek számára nem ismert nagy tehetségű diá-
kok sokasága.
Az iskola sok irányú képzését segítette a nemes tanári
karon kívül a nagyszerű felszereltség, a híres könyvtár, le-
véltár és múzeum. Mindezek az ott hallott teljesítmények
csodálatosak és lenyűgözőek voltak. Kíváncsiságunkat fő-
képpen a múzeumban látott egyiptomi koporsó és múmia
keltette fel – megható volt az a törődés, melyet a lelet ado-
mányozója, az egykori diák tanúsított volt iskolája felé. Kai-
róban volt nagykereskedő, és azért küldte 1884-ben ezt a
nagy értékű ajándékot, hogy az iskola hírnevét öregbítse. A
koporsó el volt látva minden szükséges okirattal az Egyipto-
mi Régiségek Múzeumától, ami az eredetiségét igazolta.
A városban is tettünk sétákat. Első utunk az evangélikus
templomba vezetett, ahol Polgárdi Sándor esperes úr öröm-
mel fogadott. Lelkesen beszélt a gyülekezet terveiről, a
templom felújításáról, a különböző gyülekezeti alkalmakról.
Jó volt mindezt hallani, lelkesedése minket is örömmel töl-
tött el.
Érdemes megemlíteni azt az érdekességet, amit a Kék-
festő Múzeumban láttunk. Milyen szépségeket alkottak elő-
deink kitartó, nehéz munkával! Jó, hogy e múzeumban gon-
dosan megőrzik azt a sok szépséget, mellyel a régi otthono-
kat kellemessé és barátságossá varázsolták.
Mire mindezt végigjártuk, bizony elfáradtak „ifjú” lába-
ink, és kellően kiszáradt a torkunk. Megpihentünk egy ba-
rátságos vendéglőben, ahol finom kávéval, teával, csoki ital-
lal frissítettük magunkat.
Így ért véget ez a sok szépséggel teli kellemes nap. Re-
méljük, lesz alkalmunk még sok hasonló szép kirándulást
tenni. Szeretettel hívunk mindenkit!
Greksa Istvánné
Böjte Csaba írása - www.felvidek.ma 2010.02.02.
Ajánlom e gondolatokat egy barátomnak, aki sok pofont ka-
pott mostanában, s azt hiszi, hogy összedőlt a világ. Pánikba
esett, menekülne bárhova, ki ebből a romlott világból.
Ahogy ő mondja, Nicaraguába. Megvilágosodni bárhol le-
het!
A hegyekben, hol sok a fa, és jó a levegő. De semmiképpen
sem eldugott tiroli villában, színes televízióval s szaunával.
Van itt egy elhagyott bánya Kismuncselen, Dévától huszon-
nyolc kilométerre. Négyszáz bányász dolgozott ebben az
ón- és rézérc bányában, fent a hegyek tetején. Két éve be-
zárták, s aki tehette, otthagyta a náddal és kátránypapírral fö-
dött barakkokat. Sok az összedőlt üres barakk, de vannak
még vagy harmincan-negyvenen, akik ott laknak. Egyfelől a
csodaszép természet, másfelől a feltépett föld, elvérzett csa-
ládokkal, emberekkel. Ott megtalálhatod Nicaraguát.
Helyetted lemosnék magamról minden festéket, felöltöznék
nagyon egyszerűen, és egy hálózsákkal, négy vekni kenyér-
rel kimennék oda, ahol megállt az élet.
Az idióta kisgyermekekkel elmennék málnát szedni, gom-
bászni. Megtanulnék kosarat-, seprűt kötni Mariska nénitől,
aki pont olyan fehér ember, mint mi, csak nincs senkije, és
1 A térképen jelölt helyek: Nicaragua (Közép-Amerika) és
Déva (Erdély)
havi 160 ezer lej segélyből kellene megélnie. De ez lehetet-
len: ő tudatosan készül az éhhalálra.
Elbeszélgetnék szomszédasszonyával, akinek a rák az orrát
teljesen leette. Ő nem tesz semmit, - szokja a halált.
Megismerkednék Annamáriával, akinek nincs se apja, se
anyja. Testvére nevelte fel, 15 évesen szülte első gyermekét
egy részeges bányásznak, akivel olyan viskóban lakott éve-
kig, amelybe esténként beengedték az állatokat is. Most sok
az üres lakás, és máshol laknak, de férje ugyanúgy veri őt is
az ostorral, akár az állatokat. Elbeszélgethettek arról, hogy
anyósa hogyan őrült meg, és futott meztelenül a földeken,
míg meg nem halt. De azt is megbeszélheted vele, hogy va-
lóban medve ette-e meg a négyéves kisfiút az erdőben, vagy
talán a kutyák? Ő még nincs húszéves, de két gyermekével
már olyan sokat élt, mint más száz év alatt.
4
LÁMPÁS
Szintén itt lakik egy vénséges nagymamával négy idióta
gyermek, egy kimondhatatlanul koszos házban. Fogyatéko-
sok, de sokat tudnak mesélni az élet titkairól. Hosszan néz-
ték, ahogy a nagyapjuk a fájdalomba beleőrült és belehalt.
Kezdetben csak egy seb volt a lábán, amely üszkösödni kez-
dett, s ahogy teltek a hetek, a férfinak fekete lett térdtől lefelé
a lába, és nagyon büdös. Lábát lógatva feküdt, és üvöltött -
akkor már nem nézett vissza senki a szeméből. Másnap be-
lehalt abba a karcolásba, amelyet felétek egy kis sebfőző
vízzel és ragtapasszal elintéznek.
De szóba állhatsz egy tizenhárom gyerekes anyával, aki
most veszítette el legnagyobb fiát, az egyetlent, aki munká-
ba állt és dolgozott. Férjénél van a bánya kulcsa, ott tartják a
kredencben egy cukros dobozban. Elkérheted, és lemehetsz
az aknához.
Minden ott van, a csillék, bennük az érc, a munkavédelmi
sisakok, minden, mintha csak most hagyták volna félbe a
hajtást a bányászok. Csak a hozzáértő szemek látják, hogy
itt meghalt minden.
Először mellbe fog vágni mindaz, amit látsz, hallasz. Lehet,
hogy sírni fogsz, és átkozni ezt a világot, amelyben jól fésült
alakok háromszáz eurót adnak egy kutyáért, de egy nyomo-
rult gyermek meg kell hogy éljen havi tíz eurónyi segélyből.
Nem érted, hogy lehet az, hogy ezeket az embereket a társa-
dalom kivitte a hegyekbe kommunizmust építeni, s most
annyi pénzt sem ad, hogy napi fél kenyérre jusson, nem be-
szélve húsról, buszjegyről, villanyszámláról, orvosságról.
Egy őrült eszme felsodorta őket a hegy tetejére, s mint az el-
haló hullám, lerakta, otthagyta őket.
Már nem fegyveres őrök, hanem a mérhetetlen szegénység,
a nyomor s ennek gyermeke, a fogyatékosság meg az embe-
rek közönye tartja fogva őket.
Nagyon furcsa ötleteid lesznek. Lefekvés előtt azon fogsz
gondolkodni, hogy rablóbandává kellene átszervezni ezeket
az embereket. Magad is csodálod, hogyan önt el a gyűlölet,
és lassan felfedezed magadban az anarchistát.
Hangosan kimondod, hogy nem érdemli meg az életet az a
társadalom, melyben a kutya több húst eszik meg egyszerre,
mint egy gyermek egész hónapban. Félelmetes erők szaba-
dulhatnak fel benned, de ne siess, ne kapkodj, és ne dönts,
próbálj meg nagyon nyitott lenni.
Másnap sétálj egy nagyot a természetben, nézd a fákat, a
felhőket, a madarakat. Közben sírhatsz, káromkodhatsz,
imádkozhatsz.
A fontos az, hogy dőljenek le falaid. Omolj össze. Engedd
be életedbe mindazt, mi körülvesz. Ne te légy, aki belép
hozzájuk. Ne csinálj semmit. Ne szervezd ezt a világot. Ni-
caraguában nem formálunk, hanem formálódunk, nem taní-
tunk, hanem tanulunk. Nem adunk, hanem kapunk. Neked
előbb meg kell világosodnod, hogy magad is árasztani tudd
a fényt. Alulról nem látod a perzsaszőnyeg mintáit. Emel-
kedj fel, a nagy egészt nézd. Vedd észre, hogy a sötétet nem
lehet ütni, vágni, törni. A sötét egyszerűen a fény hiánya.
Nem kell harcolni a sötétség ellen, nem lehet erővel össze-
törni és kilapátolni. Csodálkozz rá a napra, amely megjele-
nik, és körülötted minden formát, életet kap.
Mindez egyszerű, de át kell élned. Dél felé edd meg száraz
kenyered. Lassan, komótosan harapj, ügyelj, hogy egyetlen
morzsa se hulljon a földre. Tudd, hogy a napfénynek és a
sárnak gyermekét, a kenyeret eszed. Csodálkozz el azon,
hogyan tud ilyen finom lenni az üres kenyér. Keress egy
forrást, de ne siess! Add meg a módját: ereszkedj térdre,
érintsd szádat a forrás vizéhez, mintha csókolóznál, és csak
aztán igyál. Érezd, hogy átjár a kristálytiszta hegyi forrás
vize. Eggyé válsz a földdel, beléd hatol az élet. Nézd a for-
rást, nézd a sarat a forrás fenekén, lásd, fogd meg a kezed-
del. Hunyd be a szemed, és érezd a fényt, a meleget, mely
kenyeret, vizet fakaszt. Menj tovább. Talán megérted, hogy
te is ez vagy: marék por csupán.
Ha valahonnan fentről rád hull a végtelenül tiszta és szent
fény, te is képes leszel néhány magot befogadni, és kenyeret
adni, forrássá válni. Mindez végtelenül tiszta és egyszerű:
láss, higgy, szeress.
Az idő nem fontos, ne sajnáld a napokat. Az ünnepi ebédhez
a szakácsnő sok-sok mindent belevág egy nagy fazékba,
ezért te is fogadj be mindent Nicaraguában. Hordozd saját
magad és mások fájdalmát, a titkokat, melyek körülvesznek.
Ne siess!
Az eszmélés lassan, de biztosan, végtelen csendben, derűsen
történik…
Környezeted megzavarhatja, de meg nem szakíthatja mind-
ezt. Lassan lehiggadsz, megnyugszol. Kitisztulnak gondola-
taid, vágyaid, hatalmas béke önt el. Megvilágosodsz. Min-
den nagyon egyszerűvé, áttetszővé válik. Felsejlik Isten vég-
telen nyugodt keze vonása a Világon. Mint felhővé szelídült
tajték, onnan fentről mindent sokkal tisztábban fogsz látni.
Források fakadnak fel benned. Érezni fogod magadban az
erőt, amely most már nem magadért: értük, a Világért fakad.
Már nem harcolni akarsz, hanem teremteni. Nem gyűlölsz
senkit és semmit, nem pusztítani akarsz, hanem segíteni, al-
kotni, életet adni, a beléd áramló fényt továbbengedni,
árasztani. Hiszed, hogy nemcsak része vagy a világnak, ha-
nem partnere a mindenséget szeretetből szakadatlanul to-
vább teremtő Istennek.
Szelíden belesimulsz az Úr kezébe, a Jó Pásztor lábához ku-
porodsz.
Érzed, hiszed, ha szólít, erőd lesz vezetni a nyájat. Minden a
helyére kerül, és már nem zavar semmi. Érzed a hegyeket
mozgató erőket magadban, tudod, hogy emberek fognak
születni, talpra állni, gyógyulni szavadra. De még ez sem
fontos. Semmi sem fontos, csak az a kapcsolat, mely, mint a
nap, lassan felkel, és beragyogja világodat.
Istennek társa vagy, megvilágosodtál, ott vagy Nicaraguá-
ban !
Böjte Csaba
LÁMPÁS
5
A szenvedésről – a gondolkodók és az Írás segítségével
Ez az írás legyen egy gondolat-sorozat első darabja lapunkban!
Segítségével és a reménység szerinti folytatások segítségével
nézzünk szembe egyik – és általában félretolt – eredendő útitár-
sunkkal: a szenvedéssel! Adjon az Isten mindannyiunknak élet-
kanyarjainkban, fordulópontjainkon és döntéseinkben méltósá-
got vállalni az adottat, és bölcsességet tudni a célt!
A szenvedés értelmetlensége
Popper Péter Lelkek és göröngyök
Bp. SAXUM 2005 383. o.
Különösen súlyosan nehezedik az emberre a szenvedés értel-
metlensége. Ez talán a legnehezebben megválaszolható és köz-
ponti jelentőségű teológiai-valláspszichológiai probléma. A
szenvedés elviseléséhez különösen szükséges a szenvedés értel-
mének, funkciójának feltételezése. Az értelmetlen szenvedés el-
viselhetetlen.
A végtelen lineáris idő magára hagyja az embert a szenve-
désével. Freud írja az Egy illúzió jövője című könyvében, hogy
nem lehet kibírni a természeti világ közönyét az emberi szenve-
déssel szemben. Az archaikus ember különösen kiszolgáltatott a
természet erőivel szemben, s e riadalmában feldereng a gyer-
mekkori emlék, amikor ugyancsak kicsi, tehetetlen és kiszolgál-
tatott volt nálánál nagyobb hatalmaknak. De ők emberek voltak,
szülők, rokonok, felnőttek. [?]
Lehetett velük kommunikálni, megnyerni jóindulatukat s
ezt az emléket vetíti ki az ember félelmében a természeti világra,
megszemélyesítve a természeti erőket, istenek és félistenek ke-
zébe adva a hatalmat a szenvedés felett. E személyes erőket már
lehet kérlelni, lehet áldozatokat hozni nekik, leborulni előttük.
Minden vallás, minden testi és lelki segítő tevékenység, or-
voslás, pszichológia és életbölcselet legfőbb célja az ember meg-
szabadítása a szenvedéstől. Vagy legalábbis arra törekszik, hogy
megmagyarázza a szenvedés értelmét, és ezáltal kibírhatóvá te-
gye a kínt.
Lin Csi Csan buddhista apát a tanítványok megdöbbenésére vi-
gasztalásnak nevezi a Tanítást. A buddhizmus fő célja az ember
megszabadítása a szenvedéstől a vágynélküliség segítségével.
Ugyanez a filozófia jellemzi a Csarnok bölcselőit, a sztoikuso-
kat, akik – mint már bemutattuk – megpróbáltak eljutni az élet-
ből való önkéntes kilépésig.
Az élet és a szenvedés értelmessé tételének első kísérlete: A
kettős világ
Aki feltételezi a lét kettős dimenzióját, egy anyagi és egy szelle-
mi létsíkot, az megszabadulhat a történelem rémületétől, és értel-
mesnek foghatja föl a világ és önmaga létezését. Eszerint feltéte-
lezhető egy érzékelhető világ, ami térben és időben létezik, mu-
landó, vagyis mikrokozmikus, és egy téren és időn kívül létező,
örökkévaló makrokozmikus világ. A tér és az idő az ember
szubjektív világ érzékelése, az agy technikája, amivel önmaga
számára elrendezhetővé teszi mindazt, amit befogad. Ebből nem
következik, hogy a dolgok valóban térben és időben léteznek.
Sőt a védikus tanítás azt mondja, hogy a szellemi síkon, a tér és
az idő korlátain kívül mindien mindig és mindenütt jelen van. Ez
a világ igazi létformája, ami az emberi megismerési lehetősé-
gekhez alkalmazkodva az egymásmellettiség és az egymás-utá-
niság rendező elve szerint tükröződik a tudatunkban.
E keleti eszme szelídített formája egészen a mi korunkig él
az agnosztikus filozófia formájában. Legjelesebb képviselője
Kant, az időt és teret a priori érzékelési formáknak tartja. Azt,
hogy a világ a valóságban milyen módon létezik, nem tudhatjuk.
Ezt a „minden mindig és mindenütt történik” létezést neve-
zik a Távol-Keleten Akasa Krónikának. Az Akasa Krónikában
Jézus mindig meghal és feltámad, Buddha örökké megvilágoso-
dik, a zsidók állandóan kivonulnak az egyiptomi rabszolgaság-
ból a szabadságba, s Mózes az időtlenségben hozza a népnek a
Törvényt.
Ezért talmi dolog fölfelé tekinteni, a mennyország felé, vagy le-
felé, ahol a pokol tüze izzik. A mennyország és a pokol minde-
nütt jelen van, bennünk is, Isten az ördög a mi lelkünkben él s a
másokéban, a halottak birodalma is itt van, és persze tízmillió
fényévre is, hiszen nincs köze térhez és időhöz.
Ebben a világképben, ha az ember életének értelmét keresi,
akkor önátadással kell fordulnia az örök dolgok felé, a szellemi
világ részévé kell válnia. Ebben segít a hit, a szertartások, a
szemlélődés, a koncentráció, a meditáció, egyszóval a megvilá-
gosodás, a beavatás. Minél inkább megragadja a tér és az idő vi-
lágát, elfordul az anyagi és érzéki értékektől, a hatalomtól, a
pénztől és szexualitástól, annál inkább megszabadul az értelmet-
len történelem, értelmetlen élet és az értelmetlen szenvedés ré-
mületétől.
(folyt.köv.)
Kedves Testvérek!
Az ICHTUS csapat utolsó városi kispályás focibajnoksága novemberben véget ért. Csapatunk a 14. helyen zárt.
A Fejér-Komáromi Egyházmegye focikupáján, november 21-én, két csapattal vettünk részt. Az első csapatunk
ezüstérmet, a második csapatunk emlékplakettet vehetett át.
Köszönjük a Testvérek imádságos szeretetét!
Testvéri szeretettel: Vertényi Domonkos
A bajnokság pillanatairól szóló fényképalbum a http://tatabanya.lutheran.hu/ichtus internet-címen található.
6
LÁMPÁS
H
ÍREK
,
ESEMÉNYEK
Köszönjük az Utcai Szociális Segítők Egyesületének téli krízis ellátó munkájában közreműködő testvéreink
szolgálatát. Köszönjük a tél folyamán az ennek támogatására gyűjtött adományokat is. A tapasztalatok alapján a
téli időben a legnagyobb hiány hajléktalan embertársaink körében az alábbi javakból mutatkozott: gyertya, sapka,
kesztyű, cipő.
Február folyamán két presbiteri és egy közgyűlésünk volt. Ezek témája egyrészt a megszokott: a gyülekezet
számadásainak megbeszélése és megtervezése, másrészt a környei külterületi földingatlan esetleges ipari parki
megvásárlási szándéka és az ezzel kapcsolatos tervek, tárgyalások. Testületeink többségi határozatban megerősí-
tették azt a korábbi elhatározást, hogy ezt a földet templomépítési céllal adja el gyülekezetünk, tehát esetleges vé-
teli jogot alapító szerződést ennek a célnak a biztosítása mellett kötünk.
Az Evangéliumi Pünkösdi Közösség Országos Cigánymissziójának tatabányai szociális segítő szolgálata – a
szolgálat országos elnökségének felhívása alapján – Tatabányán anyák napi gyermekrajzpályázatot hirdet,
„Szeretem az anyukámat!” címmel. 6-14 éves gyermekek adhatnak be tetszőleges méretű és technikájú pálya-
munkát, április 25-ig, a lelkészi hivatalban vagy közvetlenül a szolgálat munkatársánál, Vertényi Domonkos
gondnoknál.
Közösségi alkalmainkról néhány tudnivaló:
A csütörtöki bibliaórák programja jelenleg Máté evangéliuma: alkalmanként egy-egy rövid szakasz és an-
nak lehetséges tanulságai, személyes mondanivalója.
Havonta az utolsó csütörtökön filmet nézünk, s annak tanulságairól beszélgetünk.
A gyerekeken kívül felnőtteket is várunk hittanra, rendszerint kedd esténként. Ekkor egyrészt a Biblia
egyes iratainak teológiai-irodalmi kérdéseit beszéljük meg, másrészt hitünk alapjait, egyházunk tanításának
legfontosabb kincseit rendszerezzük.
Házi bibliaórák, melyekre mindenkit szeretettel várnak a szervezők:
Cser Ákoséknál beszélgető kör van kéthetente vasárnap délután.
dr. Sassi Endrééknél bibliatanulmányozás van minden hónap első szerdáján este.
Erdei kirándulásokat tervezünk a tavasz folyamán. Erre gyermekeket és felnőtteket egyaránt várunk sze-
retettel.
A hagyományos böjti teológus szupplikációs vendégszolgálat reménység szerint március 21-én, böjt 5. vasár-
napján lesz gyülekezetünkben. Igét hirdet Bajnóczi Márió, 3. évfolyamos hallgató (Budapest).
Március 21-én 16 órától a Tátra utcai kistemplomban szeretetvendégség és baráti találkozó lesz, Juhász Dénes
és Vertényi Domonkos szervezésében, 62 (20+32+10) év címmel. Minden hittestvérünket és barátunkat szeretet-
tel várunk.
A Szombathelyi Gyülekezet kirándulást tervez Tatabányára és környékére április 24-én, szombaton. Ennek a
programnak a keretében a Jókai utcai templomban áhítat lesz kb. 8:30-kor, Gregersen Labossa György szombat-
helyi lelkész testvérünk szolgálatával. Erre az alkalomra és a közösségükkel való találkozásra szeretettel várják
gyülekezetünk népét.
Nagyhét és az azt követő ünnepek istentiszteletei terveink szerint (helyszínük a Jókai utcai templom; ezeken az
alkalmakon és ezeket megelőzően a böjti vasárnapokon úrvacsorai közösség is van az istentiszteleteken):
Április 1. csütörtök
17 óra
Nagycsütörtöki istentisztelet
Április 2. péntek
10 óra
Nagypénteki istentisztelet
Április 4. vasárnap
10 óra
Húsvét vasárnapi istentisztelet
Április 5. hétfő
10 óra
Húsvét hétfői istentisztelet
Május 13. csütörtök
17 óra
Mennybemenetel napi istentisztelet
Május 23. vasárnap
10 óra
Pünkösdi istentisztelet
Május 24. hétfő
Tervek szerint egyházmegyei pünkösdi nap, előkészítése még folyamatban van
LÁMPÁS
7
Számadások 2009.
Gyülekezetünk 2009. évi pénzügyi mérlege nagy vonalakban az alábbiak szerint alakult:
Bevételeink:
Tagok befizetése: a gyülekezet tagjaitól és más
személyektől jövő befizetések: egyházfenntartás,
adományok, perselypénz, külső célokra adott
(továbbküldött) adományok
Gazdasági bevétel: kamat, földhasználati díj
Külső forrás: országos egyházi támogatások,
hitoktatói óradíjak és útiköltségek
Alapítvány, pályázat: gyülekezetünk
alapítványától a missziós programokra kapott
támogatások, országos egyház missziói
pályázatán nyert támogatás
Kiadásaink:
Illetmények: gyülekezeti lelkészi fizetés,
hitoktatói óradíjak, fizetés kiegészítő támogatás
az országos egyháztól
Dologi kiadások: rezsiköltségek, irodai
vásárlások, kötelezettségek
Külső célok: továbbküldött adományok,
offertóriumok, iratterjesztés
Épületek, felszerelések: javítás, felszerelések
pótlása
Autó költségek: gyülekezeti autóhoz benzin,
javítások, karbantartások, biztosítások
Programok, kiadványok: Lámpás újság,
gyülekezeti utazások, kirándulások, részvételi
támogatások ifjúsági és felnőtt konferenciákra
Ezúton is köszönjük mindazon Testvéreink figyelmességét és szeretetét, akik szívükön viselik a gyülekezet
szolgálatát, és anyagi téren is részt vállalnak belőle. Kérjük, hogy kísérjék figyelemmel az aktuális gyűjtéseket,
felhívásokat csakúgy, mint közösségünk napi rendszeres szükségleteit!
R
EMÉNYSÉGROVAT
A
KIK
GYÜLEKEZETÜNKBEN
2009.
OKTÓBER
18., S
ZENTHÁROMSÁG
ÜNNEPE
UTÁNI
19.
VASÁRNAP
ÉS
2010.
MÁRCIUS
7., B
ÖJT
3.
VASÁRNAPJA
KÖZÖTT
ELHÍVÁST
KAPTAK
…
… az élet és halál Urától:
nov. 4.
Hornyák Jánosné sz. Pethő Teréz, Tatabánya
81 évesen
Zsolt 34,5
nov. 6.
Zsedényi Sándor, Tatabánya
75 évesen
Zsolt 34,8
márc. 5.
Troll János, Tatabánya
71 évesen
Rm 5,15b
8
LÁMPÁS
Rendszeres gyülekezeti alkalmaink
Alkalom
Mikor?
Hol?
Imaközösség
Istentiszteletek előtt
Jókai út 81.
Istentisztelet
Vasárnap 10
00
kor
Jókai út 81.
Alsós hittanóra
Hétfő 16
00
kor
Tátra u. 13.
Felsős hittanóra
Kedd 16
00
kor
Tátra u. 13.
Felnőtt hittanóra
Kedd 18
15
-kor
Tátra u. 13.
Bibliaóra
Csütörtök 17
00
-kor
Tátra u. 13.
Minden hónap első vasárnapján, illetve ádvent és böjt
minden vasárnapján úrvacsoraosztás van az istentiszteleten.
LÁMPÁS – Tatabánya és környéke evangélikusságának lapja
Megjelenik negyedévente
Az újság előállításához adományokat elfogadunk
erre a számlaszámra:
Tatabányai Evangélikus Egyházközség
OTP Bank: 11740009-20201533
Felelős kiadó: Tatabányai Evangélikus Alapítvány
Szerkesztőbizottság: Cser Ákos, Kemény Ilona,
Kemény István, Vertényi Domonkos
Felelős szerkesztő: Schermann Gábor
Bizalommal kérjük azok jelentkezését, akik egészsé-
gi állapotuk miatt nem tudnak az istentiszteletekre
vagy más alkalmakra eljönni. Szívesen segítünk au-
tóval, hogy ilyen akadály ne válasszon el senkit a
gyülekezet közösségétől!
Várjuk a kórházban fekvő betegekről való híradást,
hogy személyesen meglátogathassuk őket, illetve
azok jelzését, akik otthonukban szeretnének úrva-
csorát venni.
Kérjük az új otthonba költözöttek, illetve az újonnan
a gyülekezet területére került testvérek lakcímének
jelzését.
Köszönettel fogadunk minden, a gyülekezet szokása-
ival vagy személyes igénnyel kapcsolatos kérése-
ket.
Kérjük azokat, akiknek bármilyen formában (saját, munka-
helyi vagy adóhivatali kitöltéssel) adóbevallási kötelezettsé-
gük van, hogy rendelkezzenek a Magyarországi Evangéli-
kus Egyház javára szóló 1%-ról, a 0035 technikai szám-
mal (ezt annak is érdemes megtenni, akinek nincs ténylege-
sen fizetendő adója, mert ennek az 1%-nak a továbbításánál
nemcsak a rendelkezett adóösszeg, hanem a rendelkezők
létszáma is számít). Aki pedig még nem döntött a másik 1%
felhasználásáról, annak bizalommal ajánljuk gyülekezetünk
alapítványát: Tatabányai Evangélikus Alapítvány,
18603718-1-11.
További információ a lelkészi hivatalban kérhető.
Minta az adóbevallás 1%-os rendelkező részének fentiek
szerinti kitöltéséhez:
A lelkészi hivatal címe:
Tatabánya-Alsógalla, Tátra u. 13.
Telefon: 34/316-201
Schermann Gábor lelkész elérhető ezen kívül a
20/824-2764-es telefonszámon, valamint a
gabor.schermann@lutheran.hu illetve
tatabanya@lutheran.hu e-mail címen.
Hivatali idő: megbeszélés szerint
Weboldalunk címe: http://tatabanya.lutheran.hu
A weboldallal kapcsolatos írásokat, észrevételeket a
teranova@citromail.hu címre várjuk.
A Lámpás szerkesztősége várja az írásokat
erre a címre: lampas@lutheran.hu
Várjuk az érdeklődőket a
gyülekezeti levelezőlistákra:
fraternet-tatabanya@lutheran.hu
(általános gyülekezeti információk)
fraternet-tbifi@lutheran.hu (ifjúsági lista)
E listákra jelentkezni lehet a lelkészi hivatal
címén: tatabanya@lutheran.hu
A Lámpás ezen számához egy-egy csekket mellékelünk.
Aki bármilyen jogcímen – egyházfenntartói járulék, általános
vagy céladomány – szeretne befizetni gyülekezetünk pénztá-
rába, megteheti e csekk segítségével is.
Angelus Silesius misztikus költő epigrammái
Minden az üdv. De csak annak lesz benne része,
Ki mindent odaad a mindenért cserébe.
A szent nem cselekszik parancsolat szerint:
De Istent szereti, s ebből jő tette mind.
Fél-résszel ne akarj áldozni te Uradnak!
Egész szívet akar s nem darabját csak annak.
közreadja: Tompos Csaba
Document Outline