Bibliaolvasás

Egy év alatt végig a Biblián - átdolgozott, több szempontból ésszerűsített ajánlás!

A napi beosztás és segédanyagai itt találhatók!

A részletes leírás itt olvasható!

Adományok

Egyházfenntartói járulékát, általános vagy céladományát köszönettel fogadjuk az alábbi bankszámlaszámon:

Tatabányai Evangélikus Egyházközség
11740009-20201533

A gyülekezet alapítványán keresztül is köszönettel fogadunk támogatást - vállalkozásoknak adomány-igazolást tudunk adni:

Tatabányai Evangélikus Alapítvány
11740009-24113436

1%

Egyházi 1%: Magyarországi Evangélikus Egyház - 0035

Civil 1%: Tatabányai Evangélikus Alapítvány - 18603718-1-11

YouTube / Facebook

Videó csatornánk, ahol istentiszteleti és egyéb közzétett videóink megtekinthetők:

Tatabányai Evangélikus Gyülekezet

Facebook oldalunk:

https://www.facebook.com/tbevangelikus

« 2024. május »
május
HKSzeCsPSzoV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2008-1

2008-1.pdf — PDF document, 418Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image
Világosságom és segítségem az ÚR, kitől félnék? (Zsolt 27,1)
Tatabánya és környéke evangélikusságának lapja – VII. évfolyam 1. szám 2008. húsvét
Pilinszky János: A hóhér naplójából
Egyszer történt, hogy meginogtam,
s elvesztve egyensúlyomat
a feneketlen és királyi csöndben
meg is történt, hogy meginogtam.
Különben csak az órák kettyegnek
egyre pontosabban,
egyre hangosabban.
Nem tudok meghalni többé,
mióta a gyémántokat visszahelyeztem a koronába.
Krisztus keresztje a világ koronája: teret-időt átölelő pántok. Gyémántjai a szegek. Aki az Emberfia testébe verte őket, vissza-
helyezte a gyémántokat a koronába. Kalapácsütése pontot tett az időre: elindította a folyamatot: elhidegült kapcsolatunk
helyreállítását Istennel.
A gonoszság lába alól akkor kicsúszott a talaj. A hóhér sem tudja már kivonni magát ebből a folyamatból: nem tudja már
önmagában végképp elpusztítani az embert. Ő is az Istenfia testvére lett: örök élet várja.
(Kuklay Antal nyomán)
A kert almái
Egy ember almafajok nemesítésével foglalkozott.
Mindenkinek örömmel mutogatta pompás almafáit. Boldog
volt, ha valaki az almáját megízlelte. Egyik szomszédját –
noha többször hívta -, semmiképpen sem tudta rábírni, hogy
bemenjen hozzá almakóstolóra.
Mikor egyszer újra hívta, megszólalt a szomszéd:
- Be kell vallanom, hogy a múltkor, a kertje mellett elmenve,
kíváncsiságból felvettem egy lehullott almát. Beleharaptam,
de én életemben olyan savanyú almát még nem ettem.
Köszönöm, nem kérek az almájából, az az egy egész
életemre elég volt.
- No ez igazán nem mérvadó - szólt mosolyogva a
kerttulajdonos. Messze földet bejártam, amíg ahhoz a
savanyú almához jutottam. Azért ültettem a kerítés mellé,
hogy egyszer s mindenkorra elvegye a tolvajok kedvét az
almalopástól. És bevált a számításom. De jöjjön velem a kert
belsejébe! A második, harmadik sorban olyan jóízű, zamatos
fajtákat talál, amilyenről nem is álmodott.
- Ha így áll a dolog, az más - szólt elgondolkozva a szomszéd
és bement a kertbe.
Sokan így vannak a hívő élettel. A kívülállók csak a tilalmak,
a bűnbánat és önmegtagadás savanyú almáiról tudnak. Pedig
ezek csak a képmutatók távoltartására valók. Ne a kerítésen
bemászott tolvaj módjára ítélj, hanem menj be a kert Urával
az ajtón, és meglátod, hogy mily édes az Úrral ápolt közösség
minden gyümölcse!
  
SZÓ-SZILÁNKOK – a böjt és húsvét világából
Böjt
1. Mint cselekedet:
Értelmező szótár stílusában: meghatározott ideig az étkezéstől vagy bizonyos ételektől vallási okból való részleges vagy
teljes tartózkodás.
Ez a körülírás azonban – ahogyan a fenti mesében a kerítés mentén szedett savanyú alma nem reprezentálja a kert gyü-
mölcs-kínálatát – nem mond el semmit arról, hogy mi a böjt belső tartalma és célja. Nem érzékelteti azt, hogy az ember vágyik
valami létfontosságúra, mely elfeledteti vele a hétköznapi rutin-cselekvéseket. Nem mutatja meg a nagyszerű feletti öröm és az
utána való vágyakozás erejét, mely markánsan nagyobb, mint napi létfenntartó élvezeteink vonzereje.
background image
2
LÁMPÁS
Ha böjtbe fogunk, és azt vesszük észre, hogy az ételtől vagy más földi jóktól való tartózkodás áldozathozatal, kisebb-na-
gyobb elhatározás vagy önfegyelmezés kérdése, akkor gyanús, hogy diétáról, fogyókúráról vagy akarat-terápiáról beszélhe-
tünk. A böjtölés lényege éppen az, hogy nincs magával a böjtölés cselekedetével elérni kívánt cél. A cél az Istennel való közös-
ség: önvizsgálat, bűnbánat, imádság, ige segítségével. A böjtölés ezeket támogató magatartásforma.
2. Mint az év egyik időszaka:
A hamvazószerdától húsvét vasárnapig tartó hat és fél hét. Tartalma, üzenete szerint a belső önvizsgálat, énünkkel való
szembenézés ideje, azért, hogy átéljük Jézus Krisztusra való rászorultságunkat és az ő hozzánk való viszonyát. Ezért szorosan
kötődik Jézus küldetéséhez, munkájához: Ő miért született, és hogyan ment meg.
Mivel az életünk legtöbbnyire zajos – szó szerint és átvitt értelemben egyaránt –, ezért biztat elcsendesedésre a böjti idő:
belső csendre, odafigyelésre van szükségünk ahhoz, hogy Isten szavának, a Bibliának a hangját önmagunkra nézve meghall-
juk: „Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta érte...” (János ev. 3,16)
Húsvét
Szó szerint: a húsevéstől való tartózkodás (böjt) után a hús újra magunkhoz vevésének ideje. Gazdag magyar nyelvünk
azon kevés szavainak egyike, mely szánalmasan soványan fejezi ki a benne rejlő tartalmat.
Az ünnep maga a bibliai Ó- és Újszövetség egymáshoz való viszonyát gyönyörűen példázza. Eredetileg, ószövetségi ér-
telemben ugyanis Izrael népének Egyiptomból való megszabadulásának ünnepe – ezt ünnepli ekkor a zsidó nép. Páskaünnep a
neve. Mózes 2. könyvének 12. fejezetében írtak szerint bárányt vágott minden család ezen a napon, és annak vérét kente háza
ajtajára. Ez a vér volt a jel, hogy Isten megkíméli őket a pusztulástól, és megszabadítja őket, a jövevénysorból önálló néppé
emelve választottait.
Jézus, amikor halálára készült, tudatosan alakította és időzítette az eseményeket, mert igyekezett minél jobban kifejezni
bibliai (ószövetségi) párhuzamok segítségével azt, hogy mit és miért tesz:
kivégzése időpontja a páskabárányok levágásának idejére esett. Ennek előestéjén, a tanítványaival elköltött 'előrehozott'
páskavacsoráján párhuzamot vont az addigi ünnepi gyakorlat és saját másnapi halála között: a páskavacsora
hagyományos szertartását és szövegét mondta, az egykori szabadulás emlékezetét a jelenlegi és mindenkori bűnök
bocsánatára, az áldozatot és Isten ajándékát saját magára és halálára alkalmazva (Máté evangéliuma 26. fejezetében és
párhuzamos igehelyein olvashatjuk ezeket).
feltámadásának időpontja – halálának harmadnapján – az ószövetségi próféciák Isten rövidke és véges ideig tartó
ítéletéről, hamarosan elkövetkező megjelenéséről szóló ígéretei szerint alakult (szó szerinti előzmények: 2Mózes 19,11;
Hóseás 6,1-3).
Ezekkel az apró jelzésekkel félreérthetetlenné tette, hogy ami történik: szeretet, öröm, hála és győzelem! Hogy nincs
véletlen, nincs végzet, nincs sors, nincs balszerencse, csak „Isten minden, mindenekben”! „Halál, végzet, hol van
diadalod?! Hála legyen Istennek, aki a diadalt adja, Jézus Krisztus révén!” (1Kor 15,55-57)
ICHTUS FC Tatabánya
Kedves Testvérek!
Meg szeretnénk köszönni a gyülekezet alapítványának anyagi támogatását, a Testvérek imádságos szeretetét,
hogy elindulhattunk a terem, illetve a most kezdődő műfüves bajnokságon.
A terembajnokságon nagyon jó, küzdelmes meccseket játszottunk. Lelkes játékunknak köszönhetően a bajnok-
ság végeztével a legsportszerűbb csapat díját kaptuk meg. Hit, Remény, Szeretet nélkül e jó közösség nem lé-
tezhet ebben a világban. A küzdeni akarás Jézus nélkül nem megvalósítható, különben görcsössé válik az egész.
Ő ott van akkor is, ha nyerünk vagy vereséget szenvedünk, mindegy, mi az eredmény. Nem csak a fociban, ha-
nem az életben is hozzá kell fordulnunk minden helyzetben. Ő a mi oltalmunk és erős Várunk!
Fotók a csapatról a www.masterviolins.eu/ichtus2 honlapon láthatók. A csapat elérhető az iwiw-en, illetve az
ichtusfc@citromail.hu email címen.
Jelenleg egy barátságos bajnokságra készülünk, mely Ráckeresztúron, az általános iskola tornatermében lesz
április 5-én, magyarországi és erdélyi csapatok részvételével.
A Testvéreket ezen kívül szeretettel várjuk és hívjuk a tatabányai tavaszi bajnokság mérkőzéseire, a Jubileum
parkba. Időpontjuk a templomi hirdetőtáblán és az ifjúsági levelezőlistán olvasható.
Testvéri szeretettel a csapat nevében: Vertényi Domonkos
background image
LÁMPÁS
Kedves éneke(i)m...
Nagyon nehéz feladat ez részemre, mert mindig az a kedves énekem, amit éppen éneklek. Énekesköny-
vünk minden éneke egy-egy dicséret, hálaadás, könyörgés, prédikáció, ezért mind kedves.
Kisgyermekkoromból emlékszem, mikor nagyszüleimnél voltam (sajnos nagyon kevésszer), lefekvés után
vagy reggel ébredéskor áthallatszott a szomszéd helyiségből nagyszüleim éneke. Általában esti vagy reggeli
ének vagy pedig dicséret, ezért ezek mind kedvesek nekem. Különösen az 53. ének, ami ifjúságomtól fogva so-
kat jelentett számomra.
Biztos a korom miatt, mostanában az „ötszázas” énekek szólnak hozzám, de különösen is a szívemhez
szól a 402. ének, Luther Márton éneke. Az „Evangéliumi énekek”, közismert nevén „Énekem az Úr” füzetből is
nagyon sokat énekelek. Ebből egyet szeretnék megismertetni Testvéreimmel. Sokszor megvigasztalt és lelki
nyugalmat adott. Remélem, hogy aki megtanulja és énekli, annak ugyanazt jelenti majd, mint amit nekem.
1. Súlyos napokban csak Jézusra nézz,
Mondd el neki bátran, ami nehéz.
Mondd meg, hogy rábízol mindent híven,
„Hisz te az enyém vagy” – szól szelíden.
2. Tekints fel Jézusra, nyomor ha nyom,
Hatalmas király ő, gazdag nagyon.
Ránézz, ha gyötörnek búbánatok,
Szelíden így szól majd: „Veled vagyok.”
3. Tekints fel Jézusra, ha mély sebek
Kínozzák, égetik a szívedet.
Tud ő vigasztalni, mint senki más,
„Szeretlek” – hangzik majd a biztatás.
4. Tekints Jézusra, ő segíteni kész,
Emberre, magadra soha ne nézz.
Jézusra tekintve fel szüntelen,
Szelíden így szól ő: „Számolj velem.”
5. Tekints fel Jézusra, s légy csendesen,
Amint ő akarja, úgy jól leszen.
Nyomor és fájdalom ha elpihent,
Öröm és üdvösség vár odafent.
(Evangéliumi énekek, 71. ének)
Klespitz Jenőné
LUTHER MA IS IDŐSZERŰ
Ezzel az imával vigasztalódott Martin Luther doktor az ő végórájában
Mindenható, örök, irgalmas Úr és Isten, aki vagy a mi kedves Jézus Krisztus urunknak atyja, bizonyosan
tudom, hogy mindazt, amit mondottál, meg is tudod és fogod állni, mert nem tudsz hazudni, mert igaz a Te
szavad; nekem ígérted a kezdetekben a Te kedves egyetlen fiadat, Jézus Krisztust, aki jött, és engem az
ördögtől, a haláltól, a pokoltól és a bűnöktől megváltott. Utána, bizonyosság végett, kegyes akaratodból a
keresztség és az oltár szentségét, az én kedves uram, Jézus Krisztus kenyérben és borban rejlő természetes és
igaz testét és vérét nyújtottad nekem, és ezekkel együtt bűneim bocsánatát, az örök életet és az összes égi
javakat nekem adtad. Amit adtál, fel is használtam, hitemben szilárd és állhatatos maradtam igéidhez, és őket
magamba foglaltam. Azért nem kételkedem abban, hogy az ördög, a halál, a pokol és a bűn hiába leselkednek
rám. Ha most ütött az órám és elszólítasz, isteni szavadat követve megbékélten és boldogan távozom innét, és
az öledbe térek.
(Luther Márton „Asztali beszélgetései”-ből)
background image
4
LÁMPÁS
Athanasiusi Hitvallás
Gyülekezeteinkben elterjedt és sokak által ismert hitvallásaink az
Apostoli és a Niceai Hitvallás
. Ezekhez hasonló tartalmú a ke-
vesebbek által ismert Athanasiusi Hitvallás. Athanasius ale-
xandriai diakónus, később püspök, fontos szerepet játszott az ari-
ánus mozgalom elleni vitában, s neki tulajdonítják ezt a hitvallást
is, mely tulajdonképpen nem általános érvényű hitvallásnak, ha-
nem a konkrét vitában való állásfoglalásnak készült.
A 4. századi ariánizmus-vita abból adódott, hogy a teológusok
megpróbálták a Biblia kifejezéseit kiegészítve, filozófiai fogal-
makkal is körülírni Isten és Jézus Krisztus személyének viszo-
nyát. Tanításuk megfogalmazása során igyekeztek kifejezni
 egyrészt azt, hogy egy Isten van,
 másrészt azt, hogy Jézus személyében Isten nem csupán
egy embert felhasználva, hanem a maga teljességében jelent
meg a földön.
Ezért hitet tettek amellett, hogy
bár az ember Jézus konkrét időben és helyen született és élt,
 ugyanakkor Krisztus személye, mint Isten megnyilvánulási
formája, mindig is létezett: örökkévaló.
Azok a teológusok, akik féltették e megfogalmazástól Isten egy-
ségének alapelvét, Jézusról mint nagy emberről beszéltek, aki-
hez Isten szólt (a prófétákhoz és más bibliai írókhoz hasonlóan),
de nem azonos Istennel. Ezt a tanítást a 4. században ariánizmus-
nak nevezték. Az igény azonban, hogy Jézus Krisztust különvá-
lasszuk Istentől, s ezzel elvitassuk a személye és az általa vég-
hezvitt szabadítás jelentőségét, nem 4. századi, hanem már ko-
rábban is létezett, és azóta is él, újra és újra felbukkan az ember-
ben...
1. Aki üdvözülni akar, annak mindenek előtt az egyetemes-
keresztyén hitet kell megtartania,
2. mert aki ezt nem őrzi meg teljesen és sértetlenül, az
kétségtelenül örökre elkárhozik.
3. Az egyetemes-keresztény hit pedig ez: az egy Istent a
háromságban, a háromságot pedig az egységben tiszteljük;
4. s ne keverjük össze a személyeket, se a lényeget szét ne
válasszuk.
5. Más személy ugyanis az Atya, más a Fiú, más a Szentlélek:
6. de egy az Atya, a Fiú és a Szentlélek istensége, egy a
dicsőségük, egyformán örök a fenségük.
7. Amilyen az Atya, olyan a Fiú; olyan a Szentlélek is:
8. Nem teremtetett az Atya, nem teremtetett a Fiú, nem teremtetett
a Szentlélek.
9. Végtelen az Atya, végtelen a Fiú, végtelen a Szentlélek.
10. Örökkévaló az Atya, örökkévaló a Fiú, örökkévaló a
Szentlélek, –
11. de mégsem három az örökkévaló, hanem egy az örökkévaló.
12. Ugyanígy nem három a nem teremtetett, s nem három a
végtelen, hanem egy a nem teremtetett és egy a végtelen.
1Megtalálhatók az Evangélikus Énekeskönyv 10-11. oldalán,
valamint az Elektronikus Énekeskönyvben:
http://enekeskonyv.lutheran.hu/liturgia4.htm
13. Hasonlóképpen: mindenható az Atya, mindenható a Fiú,
mindenható a Szentlélek;
14. de mégsem három a mindenható, hanem egy a mindenható.
15. Ugyancsak: Isten az Atya, Isten a Fiú, Isten a Szentlélek,
16. de mégsem három az Isten, hanem egy az Isten.
17. Ugyanígy: Úr az Atya, Úr a Fiú, Úr a Szentlélek,
18. de mégsem három az Úr, hanem egy az Úr.
19. Mert amiképpen a keresztény igazság arra késztet, hogy
mindegyik személyt külön-külön Istennek s Úrnak is valljuk, –
ugyanúgy az egyetemes keresztyén hit nem engedi, hogy
három Istenről vagy Úrról beszéljünk.
20. Az Atyát senki sem alkotta, se nem teremtette, se nem szülte.
21. A Fiú egyedül az Atyától van, – nem alkottatott, nem
teremtetett, hanem született.
22. A Szentlélek az Atyától és a Fiútól – nem alkottatott, nem
teremtetett, hanem jön.
23. Egy tehát az Atya, nem három Atya, egy a Fiú, nem három
Fiú, egy a Szentlélek, nem három Szentlélek.
24. Ebben a háromságban pedig nincs elsőbb és későbbi, nincs
nagyobb és kisebb,
25. hanem mind a három személy egyformán örökkévaló és
egymással egyenlő: s ezért – ahogy előbb már mondtuk – a
háromságot minden esetben az egységben, az egységet pedig a
háromságban kell tisztelnünk.
26. Aki tehát üdvözülni akar, az így vélekedjék a
Szentháromságról.
27. Az örök üdvösséghez azonban szükséges, hogy bizodalmas
hittel higgye Jézus Krisztus Urunk emberré lételét is.
28. Az tehát az igaz hit, hogy higgyük és valljuk: a mi Urunk Jézus
Krisztus Istennek Fia – Isten is és ember is:
29. az Atya lényegéből az idő előtt született Isten, – s az anya
lényegéből az időben született ember.
30. Egészen Isten, egészen ember, – értelmes lélekkel és emberi
testtel.
31. Egyenlő az Atyával istensége szerint, kisebb az Atyánál
embersége szerint.
32. S jóllehet Isten és ember, mégsem két, hanem egy Krisztus.
33. Egy pedig nem úgy, hogy az istenség testté változott, hanem
úgy, hogy Isten magára öltötte az emberséget.
34. Teljesen egy, nem a lényeg egybeolvadása, hanem a személy
egysége miatt.
35. Mert amint az értelmes lélek és a test egy ember, úgy az Isten
és ember is egy Krisztus;
36. aki üdvösségünkért szenvedett, leszállt a pokolba, feltámadt a
halálból,
37. fölment a mennybe, az Atya jobbjára ült, onnan jön el
megítélni élőket és holtakat,
38. eljövetelekor minden embernek saját testében fel kell támadnia
és cselekedeteiről számot kell adnia;
39. és akik jót cselekedtek, az örök életre jutnak, akik rosszat, az
örök tűzre.
40.
Ez az egyetemes-keresztyén hit; aki ezt nem hiszi bizodalmas és
tántoríthatatlan hittel, az nem üdvözülhet.
background image
LÁMPÁS
Szkíta királyságok
A Fekete-tenger mellékén élénk kereskedelem alakul ki a
krétai kultúra, illetve a mükénéi városállamok és a szkíta
királyságok között. Ezt a kereskedelmi forgalmat ellenőrzi
a kor legnagyobb pelazg városállama: Trója. A mükénéi
görögök hogy Trója kereskedelmi útvonal feletti uralmát
megtörjék, háborút kezdenek a város ellen. Ez a háború
Homérosz leírása az Iliász alapján 10 évig tart és végül a
város pusztulásával jár. A szkítákkal való kereskedelem-
ben azonban nem lépnek a görögök a krétaiak helyére
ugyanis bekövetkezik a dórok délre vonulása, amely során
minden mükénéi központ, kivéve Athént elpusztul, leha-
nyatlik, a dórok szállják meg krétát, de nem tudják átvenni
kréta szerepét hajózási ismereteik hiányában. Bekövetke-
zik a tengeri népek vándorlása a különböző részben görög
részben pelazg népcsoportok, a Földközi-tenger nyugati
partvidékén próbálnak új hazát szerezni. Összeomlik a
Hettita birodalom, III. Ramszesz fáraónak nagy áldozatok
árán, de sikerül elűzni a hódítókat. A pelazg népesség egy
része – turusák, etruszkok –, észak Itáliában telepedik le, a
filiszteusok Palesztinában, a szardák Szardíniában, a sicu-
lusok pedig Szicíliában találnak maguknak új hazát. Föní-
ciában letelepedett népesség veszi át a tengeri kereskede-
lem irányítását. Eközben Kínában is előrehalad az egysé-
ges birodalom kialakulása, a hun törzsek most már élelme-
zési gondokkal küzdenek, amit kínai területek elleni hadjá-
ratokkal igyekeznek megoldani.
A szkíták társadalma ez idő alatt kifinomul, továbbra
sem indul el egységes nép kialakulása felé a fejlődés, de az
egymás közötti kapcsolatok, viszonylag békés együttélést
eredményeznek. A szkíták általában nem építkeznek kő-
ből, mivel az nem található a területükön, de nagyméretű
földvárakat építenek, amelyek alkalmasak arra, hogy a la-
kosságot és az állatállományt is befogadják veszély esetén.
A súrlódások elkerülésének érdekében egymás között la-
katlan területeket, gyepüket hagynak, melyeket őriznek.
Szkítia környezetének változásai
A Kr.e. VI. századra, a görög városállamok kiheverik a dór
invázió okozta kulturális hanyatlást, aminek következtében
átveszik a fekete-tengeri kereskedelmet is a föníciaiaktól.
A perzsa hódítás eléri a szkítákat is, a perzsák nem tudják
leigázni őket, inkább átveszik a szkíta módszereket, és
szkíta segédcsapatokat is alkalmaznak. A görögök a Feke-
te-tenger partján gyarmatvárosokat alakítanak ki, ezáltal
háborúságba kerülnek az ottani szkíta királyságokkal. Ke-
leten a kínaiak egyre jobban kiszorítják a hunokat a mon-
szun övből.
Bekövetkezik Nagy Sándor perzsa hadjárata (Kr.e.
334–333), a szkíták szövetségese a perzsa birodalom ösz-
szeomlik, helyén a Seleukoszok Birodalma jön létre. Ezzel
párhuzamosan a kínai nagy fal megépítése végkép kilátás-
talanná teszi a hunok helyzetét, kénytelenek keletre vissza-
vonulni, a velük rokon magyarokhoz. A Turáni Alföldre a
Szír-Darja és Amu-Darja folyók vidékére. Ezekkel a szkíta
területekkel szomszédos Pátria félig szkíta származású he-
lyi előkelője, Arashk, és testvére Teerdaad Kr.e. 250 körül
felkelést szervez II. Selucid Antiochus uralma ellen.
Arashk szkíta-parthus keverék volt, ugyanis a szkíták a
szomszédos népekkel való békekötéseket vegyes házassá-
gokkal pecsételték meg. Mivel az a terület, ahonnan a párt-
husok felkelése kirobban Szkítián belül épp az a vidék
volt, ahol a hun-magyar törzsek éltek, kis túlzással azt is
mondhatjuk, Arashk félig magyar volt. Jelleme, katonai és,
szervező képessége alapján nagyon hasonló jellem volt
Eteléhez, a hunok-magyarok nagy királyához vagy Árpád
fejedelemhez. A szkíták segítségével a fivérek Kr.e. 247-re
az egész parthus tartományt elfoglalták. Kr.e. 211-ben be-
következett haláláig, Arashk sikeresen felszabadította az
egész keleti részét a korábbi Perzsa Birodalomnak a görö-
gök uralma alól. A Parthus Birodalom ez után, mintegy
400 évig keleti nagyhatalom, amely sikerrel veri vissza a
Római Birodalom támadásait.
A szkíta seregek a pártusok oldalán meghódítják Mezopo-
támiát is és az első triumvirátus tagja a Spartacus felkelést
leverő Crassus is a parthus – szkíta-hun – hadsereg áldoza-
ta lesz.
A rómaiaknak ez időben, a kárpát medencében is meg-
gyűlik a bajuk a szkítákkal, a jazig, és szarmata törzsek he-
vesen ellenállnak a hódításoknak, és folyamatosan a kiszá-
radó sztyepp vidékről utánpótlást kapnak. Kr.u. 225-ben a
Parthus Birodalomban dinasztiaváltás történik, a hun ma-
gyar törzseket már nem köti a birodalomhoz a vérszerző-
dés, és ők is elindulnak nyugat felé. A magyar törzsek a
Volga-Káma és Urál vidékén állapodnak meg egy ideig,
míg a hunok tovább vonulnak a Kárpát medencébe. Itt a
két régi ellenséggel, Rómával és a görögökkel találják ma-
gukat szemben. Ez azonban már nem a szkíták története,
hanem a hunoké.
Közreadja: Cser Ákos
background image
6
LÁMPÁS
A 2007. év pénzügyi mérlege
A gyülekezet bevételeinek megoszlása ezen az ábrán látható:
Ž
Testvéreink a gyülekezet saját, belső céljaira összesen 2.379.000
Ft-ot adtak (szürke rész). Ebből 50.000 Ft a Tatabányai Ev.
Alapítványtól származik, a felajánlott 1%-okból, a többi pedig
gyülekezeti befizetés egyházfenntartói járulék, különféle
adományok és istentiszteleti perselypénz formájában.
Ž
Ezen felül adtak a gyülekezet tagjai – elsősorban az
istentiszteleteken résztvevők – különféle külső célokra (rászoruló
gyülekezetek, közösségek, missziós célok támogatása, könyvek,
újságok vásárlása) 355.000 Ft-ot (fekete rész).
Ž
A gyülekezet nem magánszemélyektől származó bevétele 2007-
ben 930.000 Ft volt (fehér rész). Ebből kb. 800.000 Ft az
országos egyházi központtól kapott támogatások és hitoktatói óradíjak, a többi pedig banki kamat volt.
A kiadások a következőképpen oszlottak meg a legfontosabb szempontok szerint:
A lelkészi illetmény és hitoktatói óradíjak összesen 1.602.000 Ft-ot
tettek ki (fekete rész). Ebből kb. 740.000 Ft országos egyházi forrás-
ból (a bevételek „fehér részéből”), a többi saját forrásból (a bevételek
„szürke részéből”) került kifizetésre.
Ž
Dologi költségek (rezsi, beszerzések, kellékek, javítások,
felújítások) 934.000 Ft-ra rúgtak (vízszintesen vonalazott rész).
Ž
Az autó költsége (benzin, biztosítás, javítás) 552.000 Ft volt
(fehér rész).
Ž
A gyülekezeti alkalmak, táborozások, programok 508.000 Ft-ba
kerültek (függőlegesen vonalazott rész).
Ž
Egyházi közterhekre, illetve külső célokra, hozzájárulásokra
470.000 Ft-ot költött gyülekezetünk (szürke rész).
Terveink a 2008. évre vonatkozóan
A presbitérium, megbeszélve az előző év tapasztalatait, a 2008. évre – néhány jellegzetes bevételi és kiadási ka-
tegóriában – az alábbiak szerint tervezett (vonalkázottan a 2007-es értékek, feketén a 2008-ra tervezett értékek
láthatók, az alábbi sorrendben):
Ž
Egyházfenntartói járulék befizetések 1.400.000 Ft (2007-ben
1.195.000 Ft)
Ž
Általános célú adományok 400.000 Ft (2007-ben 358.000 Ft)
Ž
Perselypénz 500.000 Ft (2007-ben 483.000 Ft)
Ž
Konkrét célú adományok 400.000 Ft (2007-ben 292.000 Ft)
Ž
Lelkészi illetmény és hitoktatói díj 1.670.000 Ft (2007-ben
1.602.000 Ft)
Ž
Gyülekezeti programok kiadásai 400.000 Ft (2007-ben 508.000
Ft)
background image
LÁMPÁS
HÍREK, ESEMÉNYEK
 Március végével befejeződik az Utcai Szociális Segítők Egyesületének téli krízis-idénye. Gyülekezetünk néhány tagja a
Golgota Gyülekezet néhány tagjával közösen önkéntesként vett részt ebben a szolgálatban. Köszönjük munkájukat!
Köszönjük mindazok adományait is, akik ruhákkal és egyéb segítséggel járultak hozzá a városban élő hajléktalan
embertársaink közötti segítő munkához!
2008 a Biblia éve! Ebből az alkalomból országszerte nagyon sokféle program várja az érdeklődőket. Tatabányán neves
előadók szolgálatával ökumenikus biblia-estekre várunk szeretettel mindenkit! Részletek a mini-plakáton!
Bibliaóráinkon, csütörtökönként 17 órakor, Máté evangéliumát olvassuk közösen, és az aktuális szakasz tartalmán és
jelentőségén túl a felmerülő kérdésekről, egymás hite révén épülve, beszélgetünk.
Hittanórákra várjuk a gyermekeket a Tátra utcába:
Alsósoknak hétfőnként 15.30-tól
Felsősöknek péntekenként 16.30-tól
Filmklubra, közös filmnézésre és beszélgetésre várjuk az érdeklődőket a Tátra utcába, előreláthatólag az
alábbi, keddi napokon, 17 órakor: április 1., május 6., június 3.
A konkrét programról érdeklődni lehet a lelkészi hivatalban, valamint hirdetjük az istentiszteleteken és a gyülekezeti
levelezőlistákon.
Istentiszteleten vasárnaponként vagyunk együtt a Jókai u-i templomban. Ezen kívül az ünnepek alkalmából az
alábbiak szerint:
Március 23. vasárnap 10 óra húsvéti istentisztelet úrvacsorával
Március 24. hétfő 10 óra húsvéti istentisztelet úrvacsorával
Május 1. csütörtök 10 óra mennybemenetel ünnepi istentisztelet úrvacsorával
Május 11. vasárnap 10 óra pünkösdi istentisztelet úrvacsorával
Missziós közösségi nap lesz a Fejér-Komáromi gyülekezetek tagjai és érdeklődők számára Bicskén, az új baptista
templomban pünkösd hétfőn, május 12-én. A program és a közös utazás részleteit később hirdetjük.
 Jelen számunkhoz mellékelünk egy SZJA 1%-os rendelkező nyilatkozatot, mely ki van töltve a Magyarországi
Evangélikus Egyház, illetve a Tatabányai Evangélikus Alapítvány javára. Azok mellékelhetik adóbevallásukhoz, akik
szeretnék, hogy befizetett/levont adójuk 1-1%-át az adóhivatal egyházunk, illetve gyülekezeti alapítványunk részére
átutalja. Kérjük azokat is, akik az alapítványoknak adható 1%-ukat más szervezet részére szeretnék juttatni, hogy az
egyházak javára adható 1%-ról rendelkezzenek a mellékelt lapon látható módon.
Köszönjük mindenkinek a figyelmességét, aki ezáltal hozzájárul az evangélium hirdetéséhez! A felajánlások
eredményéről és felhasználásának részleteiről információ kérhető a lelkészi hivatalban, illetve évente, általában az őszi
Lámpásban beszámolunk róla.
 Továbbra is várjuk olyanok jelentkezését, akik szívesen kitennék a Lámpás újság példányait irodájukban, üzletükben,
hogy a betérők vihessenek belőle.
REMÉNYSÉGROVAT
A
KIK
GYÜLEKEZETÜNKBEN
2007.
DECEMBER
2., Á
DVENT
1.
VASÁRNAPJA
ÉS
2008.
MÁRCIUS
16., V
IRÁGVASÁRNAP
KÖZÖTT
ELHÍVÁST
KAPTAK
... az élet és halál Urától:
december 14.
Knébel Alfrédné sz. Kappel Anna,
Székesfehérvár
88 évesen
Zsolt 90,1
január 22.
Kőszikla Istvánné sz. Pacskó Ilona,
Tatabánya
85 évesen
Ef 6,10
január 23.
Horváth Ferencné sz. Szabó Zsuzsanna,
Tatabánya
66 évesen
Jel 3,5
2 Horváth Ferencné gyülekezetünk tagja volt. Temetése Oroszlányban, Farkas Etelka lelkésznő szolgálatával volt.
background image
8
LÁMPÁS
Rendszeres gyülekezeti alkalmaink
Alkalom
Mikor?
Hol?
Imaközösség Istentiszteletek előtt
Jókai út 81.
Istentisztelet
Vasárnap 10
00
-kor
Jókai út 81.
Hittan (alsós)
Hétfő 15
30
-kor
Tátra u 13.
Hittan (felsős)
Péntek 16
30
-kor
Tátra u. 13.
Bibliaóra
Csütörtök 17
00
Tátra u 13.
vagy
Előd vezér u 18.
Ifjúsági
közösség
Szombat 18
00
-kor
Tátra u. 13.
Minden hónap első vasárnapján, illetve ádvent és böjt minden
vasárnapján úrvacsoraosztás van az istentiszteleten.
A lelkészi hivatal címe: Tatabánya-Alsógalla, Tátra u. 13.
Telefon: 34/316-201
Schermann Gábor lelkész elérhető ezen kívül a
20/824-2764-es telefonszámon, valamint a
gabor.schermann@lutheran.hu illetve
tatabanya@lutheran.hu e-mail címeken.
Hivatali idő: megbeszélés szerint
Weboldalunk címe: http://tatabanya.lutheran.hu
A weboldallal kapcsolatos írásokat, észrevételeket a
teranova@citromail.hu címre várjuk.
A Lámpás szerkesztősége köszönettel fogad írásokat az
alábbi címre:
lampas@lutheran.hu
Várjuk az érdeklődőket a gyülekezeti levelezőlistákra:
fraternet-tatabanya@lutheran.hu
(általános gyülekezeti információk)
fraternet-tbifi@lutheran.hu (ifjúsági lista)
Ezekre jelentkezni lehet a lelkészi hivatal címén:
tatabanya@lutheran.hu
LÁMPÁS – Tatabánya és környéke evangélikusságának lapja
Megjelenik negyedévente
Az újság előállításához adományokat elfogadunk erre a
számlaszámra: Tatabányai Evangélikus Egyházközség
OTP Bank: 11740009-20201533
Felelős kiadó: Tatabányai Evangélikus Alapítvány
Szerkesztőbizottság: Cser Ákos, Kemény Ilona, Kemény István,
Vertényi Domonkos
Felelős szerkesztő: Schermann Gábor
Ž
Bizalommal kérjük azok jelentkezését, akik
egészségi állapotuk miatt nem tudnak az
istentiszteletekre vagy más alkalmakra eljönni.
Szívesen segítünk autóval, hogy ilyen akadály ne
válasszon el senkit a gyülekezet közösségétől!
h
Várjuk a kórházban fekvő betegekről való
híradást, hogy személyesen meglátogathassuk
őket, illetve azok jelzését, akik otthonukban
szeretnének úrvacsorát venni.
+ Kérjük az új otthonba költözöttek, illetve az
újonnan a gyülekezet területére került testvérek
lakcímének jelzését.
( Köszönettel fogadunk minden, a gyülekezet
szokásaival vagy személyes igénnyel kapcsolatos
kéréseket.

Document Outline

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek