Bibliaolvasás

Egy év alatt végig a Biblián - átdolgozott, több szempontból ésszerűsített ajánlás!

A napi beosztás és segédanyagai itt találhatók!

A részletes leírás itt olvasható!

Adományok

Egyházfenntartói járulékát, általános vagy céladományát köszönettel fogadjuk az alábbi bankszámlaszámon:

Tatabányai Evangélikus Egyházközség
11740009-20201533

A gyülekezet alapítványán keresztül is köszönettel fogadunk támogatást - vállalkozásoknak adomány-igazolást tudunk adni:

Tatabányai Evangélikus Alapítvány
11740009-24113436

1%

Egyházi 1%: Magyarországi Evangélikus Egyház - 0035

Civil 1%: Tatabányai Evangélikus Alapítvány - 18603718-1-11

YouTube / Facebook

Videó csatornánk, ahol istentiszteleti és egyéb közzétett videóink megtekinthetők:

Tatabányai Evangélikus Gyülekezet

Facebook oldalunk:

https://www.facebook.com/tbevangelikus

« 2024. május »
május
HKSzeCsPSzoV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2007-3

2007-3.pdf — PDF document, 782Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image








Világosságom és segítségem az ÚR, kitől félnék? (Zsolt 27,1)
Tatabánya és környéke evangélikusságának lapja – VI. évfolyam 3. szám 2007. ősz
Kedves Ember!
Ezt mondja az Úr: „Ezzel a háromszáz
emberrel szabadítlak meg benneteket.”
(Bír 7,7)
Jézus mondja: „Ahol összegyűlnek az én
nevemben, ott vagyok közöttük.”
(Mt 18,20)
Ez a papír- és elektronikus változatban megjelent szö-
veg: egy evangélikus gyülekezet lapja.
Gyülekezet? Mi az?
Talán hivatal. Az élet sorsfordulóinak ceremónia-
szolgáltató hivatala.
Talán útikönyvek és idegenvezetők által dicsért
látnivaló.
Talán az Úristen titkársági irodája.
Talán idősek klubja.
Talán pletykafórum.
Talán családi összejöveteleket és kirakodóvásárokat
inspiráló bohém-studió.
Mindezek bizonyára igazak. Megtörténnek, felötlenek
az emberben, kimondva vagy kimondatlanul emlékez-
tet rájuk, élet-futásunk közben a szemünk sarkából
látva ilyenfélének tűnik... Nem tudom. Egyet tudok:
hogy minek kellene lennie: közösségnek.
Ez a közösség hívna és vonzana.
Mert nem olyan, mint a felsoroltak közül bármelyik.
Mert történik valami, és meg lehet tudni valamit.
Mert kérdezünk, és választ kapunk.
Mert arról tanúskodik, ami túl van a lehetőségeinken.
Amikor százezres tömeg gyűlik össze, önszántából,
lelke-szíve minden szándékával: megdobban a szí-
vem, mert érzem az erő lüktetését. Az emberi erőét,
amely képes hegyeket, sőt birodalmakat megrendíteni,
ha Isten is úgy akarja.
Amikor leülünk ketten az ige körül, mert más nem
akadt, aki idetévedne: megdobban a szívem, mert ér-
zem az erőtlenség lüktetését. Az emberi erőtlenségét,
amely képes meglátni saját kicsiségében az Isten sze-
retetének nagyságát.
E közösség értéke nem a létszámában van, hanem ab-
ban, hogy Jézus „ott van közöttük.”
Ezért, kedves Olvasó: ne a gyülekezetünket akarjuk
növelni több emberrel, hanem az embert igyekezzünk
többé, értékesebbé, emberibbé tenni azzal, hogy Jé-
zushoz vezetjük, e közösség segítségével.
schg
Egy kis történelmi adalék a közeledő reformáció ün-
nepéhez: így lesz az emberek közötti minden különbö-
zőség, így a vallás is, viszály és versengés forrásává,
ott, ahol külsőségei, nem pedig tartalmi lényege sze-
rint élnek vele.
Németország, 1555. szeptember 25.: V. Károly és a
birodalmi rendek megkötik az augsburgi vallásbékét.
Ezzel megszűnik az eddigi hivatalos vallási egység a
birodalomban, elismerik jogilag a „Confessio
Augustana”
-t (Ágostai Hitvallás, kelt Augsburgban
1530. június 25-én), a lutheránus tanításokat a biro-
dalmi gyűlés elé táró dokumentumot. Ezzel Németor-
szágban befejeződnek a reformáció korának vallási
indíttatású politikai harcai.
A birodalom fejedelmeinek most már joguk van dön-
teni arról, hogy a két felekezet (római katolikus és
evangélikus) közül melyikhez tartozzék tartományuk.
A „cuius regio – eius religio” (akié a föld – azé a val-
lás) elve alapján az alattvalók a fejedelem vallását
kell, hogy kövessék. Ha erre nem hajlandók, ki kell
vándorolniuk. Problematikus az áttérés az egyházi fe-
jedelmek esetében, mert ha a lutheri hitre térnek át,
elvesztik hatalmukat és földjüket, mely a katolikus
egyház birtokában marad.
Bár az augsburgi vallásbéke véget vet a évtizedes har-
coknak, végső soron mégiscsak az ország addigi poli-
tikai egységének felbomlását dokumentálja, és mint
ilyen, új robbanóanyag a későbbi harcokhoz.
Az, hogy a fejedelmeknek joguk van eldönteni, me-
lyik hitet választják, erősíti hatalmukat, és lényegesen
csökkenti a császár befolyását. Ezáltal a tartományok,
birodalmi rendek laza szövetségévé alakul át a biroda-
lom.
A Múlt-Kor történelmi portál cikke nyomán
background image
2
V
ALLÁSISMERET
Kína ókori történelme
Az a páratlanul gazdag civilizáció
és kultúra, amely az i. e. 2. évezred
folyamán bontakozott ki a Sárga-
folyó (Huang-he) medencéjében, a
han (kínai) nép alkotása. Falakkal
övezett városok, majd
államszervezetek, a fejlett
földművelés és kézművesség
nyomai vallanak erről a
civilizációról – régészeti emlékek
hitelesítik a kései krónikák
visszaemlékezéseit, illetve
rekonstrukcióit.
A társadalmi szervezetek,
fejlettebb fokon államszervezetek
kialakulásában valószínűleg nagy
szerepe volt az öntözés és
vízszabályozás kényszerítő
erejének – Toynbee híres tézise
értelmében a Sárga-folyó
medencéje az optimális "kihívást"
jelentette az ott megtelepült népek
számára: termékeny, de csak
kollektíva erejével használható
földek, mert hol az árvizek, hol az
aszály fenyegetésével kellett
művelőinek számolni. A "válasz" –
alighanem Toynbee egyik mintája
– az a han civilizáció és kultúra
lett, amelyet ma maradandó
emlékeiben tartunk számon:
kifinomult technikájú bronzöntés,
végtelen türelemről valló
nefritcsiszolás; emlékei egyben a
szellemi erők működését is
tanúsítják bonyolult
szimbolikájukkal és
stilizálásukkal, továbbá a
tárgyakon megőrzött írással. Az
utókor csak legendákat és
mítoszokat őrzött meg ebből az
évezredből, de a régészet – nem
túlságosan régi – eredményei
ezeket megerősítették és
szemléletes anyaggal illusztrálták.
Pompás díszítésű bronzedények
feliratokkal, nefrit tárgyak –
dekoratív mintákkal csiszolva –,
feliratos jóslócsontok vallanak
erről a régmúltról.
Az i. e. első évezred derekán már
nagyjából kialakult a han
civilizáció jegyében formálódott
kis fejedelemségek területi
megoszlása. A Csou-dinasztia
(1122-722) eddig a kínai
művelődés kézzelfogható
kiindulópontja volt – a régészeti
leletek s a történeti krónikák
kölcsönös hitelesítése alapján. A
Csou bukása után kialakult
versengés nyomán létrejött hét
ország (Cs'u, Cs'i, Jen, Han, Vei,
Csao és Cs'in) szüntelen
háborúkban állt egymással – innen
a korszak elnevezése is:
"Hadakozó Fejedelemségek" kora
(481-255) –, s kibontakozott
köztük egy sajátos
munkamegosztás is a századok
folyamán. A han civilizáció
szüntelen "barbár" nyomás alatt
volt: az északi és nyugati vándorló,
harcos, nomád néptörzsek időről
időre megtámadták a Sárga-folyó
medencéjének városi, szervezett
közösségi, földművelő és magas,
írásbeliséggel is rendelkező,
kultúrájú központjait, de
inváziójuk eredménye többnyire
felemás volt: részben beolvadtak
és részeseivé váltak a han
kultúrának, részben megmaradtak
külső, ellenséges elemnek a
határszéleken. Ma úgy véljük,
hogy ezek közt a "barbár" nevet
kiérdemlő törzsek és a han törzsek
közt voltaképp csak civilizációs
különbség volt, etnikai alig: a
barbárok azért voltak barbárok,
mert nem birtokolták a központi
síkság törzseinek a kultúráját,
olykor még civilizációját sem.
A kínai történelem sajátos vonásai
közé tartozik bizonyos szituációk
félelmetes ismétlődése. Ilyen az is,
hogy a Cs'in fejedelemség a négy
évszázadon át uralkodó Csou
fejedelemség örököse lett. A Csou
dinasztia annyiban volt elődje a
Cs'in-nek, hogy maga is nyugati
határszélek védelmére létesült az i.
e. 9. sz. elején, aztán maga a Csou
uralkodó, akkor már hegemón ura
a többi törzsnek, létesíti "lojális"
barbár alattvalókból a Cs'in
territóriumot, határőrséget. Ez a
Cs'in határőrség 771-ben, amikor a
"nem lojális barbárok" kifosztották
a Csou fővárost s megölték a
fejedelmet, segítségére sietett az
utódnak – tőle aztán megkapták a
Cs'in fejedelemség címet: ez a
terület és uralkodója ekkor lett
egyenrangú a keleti
fejedelemségekkel, s ezt a státust
megőrizte – éppen a határőr szerep
révén – a Csou bukása után is.
A Cs'in fejedelemség, mint a
"Kuan-tung" (a "kaputól keletre"
fekvő területek) védelmezője,
bizonyos mértékben elszigetelődött
background image
3
a keleti, nagy kultúrájú
fejedelemségektől. Azokban
virágoztak az irodalom és a
művészetek, a bölcselet és a
tudományok, ebben viszont a
"barbárokkal" való kapcsolat
gyümölcsözött. Keleten hirdették
tanaikat az olyan bölcselők, mint
Kung-ce (Konfuciusz) és
hallgatólagos, de egyenrangú
ellenpárja, Lao-ce (a "Tao-te-king"
szerzője). Ott jöttek létre olyan
jóslástani kézikönyvek, amelyek
egyben egy nagyszabású
kozmológiát is magukban foglaltak
(a "Ji-king") és azok a történeti
feljegyzések, amelyeknek csak
kései másolatai maradtak ránk
("Tavasz és Ősz Krónika" stb.).
És ott készült el a korai kínai
költészet antológiája, a "Dalok
Könyve" ("Si-king") is, hogy a
"Szertartások Könyvéről", az
"Írások Könyvéről" stb. ne is
szóljunk.
Az Első Császár jónak találta fő-
minisztere javaslatát: elkoboztatta
és megsemmisítette a régi irodal-
mat és bölcseletet. Ez a hírhedt
könyvégetés teljesen egyértelműen
az ideológiai egységesítést és rend-
teremtést szolgálta. Ehhez járult a
következő évben végrehajtott nagy
"tisztogatás": a nem csituló tiltako-
zásra a császár 460 konfuciánus
elveket valló írástudót kivégezte-
tett (állítólag élve temettette el
őket). A tiltakozó trónörököst
száműzte.
Cs'in Si Huang-ti, az "Első Kínai
Császár"

Belső-Ázsia hanyatlása
Cs'in Si Huang-ti, az "Első Kínai
Császár" föld alatti síremlékének
feltárása (1974) egész történelmi
ismeretanyagunkat módosíthatja.
Átrajzolhatja mindenekelőtt azt a
művelődéstörténeti képet, amelyet
eddig alkothattunk magunknak a
kínai ókornak erről a fordulópont-
járól, az egységes birodalmat meg-
teremtő Cs'in fejedelemségről és
uráról, az Első Császárról. De mó-
dosítanunk kellene kínai történet-
írói hagyományt illető nézeteinket
is: a pozitivista filológia korában
megszületett európai sinológia, eu-
rópai észjárás szerinti kritikai
szemléletével többnyire erős ké-
tellyel fogadta a kínai történetírás
hagyományait; a korabeli udvari
krónikák híradásait olykor határo-
zottan a mondák világába utalta.
Korrekcióra szorulnak az egyete-
mes történelem "longue durée"
koncepcióira vonatkozó hipotézi-
seink is: Cs'in Si Huang-ti biroda-
lomalapítása az emberiség egész
történetéről alkotott felfogásunkat
is módosítja. Az utóbbi feltétlen
jogos: nem lehet többé a világtör-
ténelmet azzal az európai szem-
üveggel szemlélni és értelmezni,
amivel eddig láttuk és magyaráz-
gattuk, s amiben – mint Joseph
Needham súlyos váddal felérő, de
tényekre alapozott megállapítása
felteszi – még mindig az európai
felsőbbrendűség mítosza működik
–, ha tudat alatt is.
A hsziungnu (hun) törzsek be-
törésével (304) megkezdődik a
nomád államalapítások időszaka.
Miklós Pál ELTE BTK
után Cser Ákos
background image
4
M
ÚLTIDÉZŐ
Az Úr csodásan működik...
Egyházunk több áldott helyén vol-
tak evangélizációk, konferenciák,
melyekre ma is sokan emlékeznek
evangélikus testvéreink közül. Én
két helyen jártam, erről szeretnék
írni.
Cser Ákos előző számban megje-
lent visszaemlékezése juttatta
eszembe. 1940-es évek, a háború
elért Fótig is. Ott élt Mandák Má-
ria
egy szép, gazdagon berendezett
kúriában. Többször betértek ottho-
nába az orosz katonák. A sok láto-
gatás után nem maradt jóformán
semmi, csak a puszta falak. Ekkor
sietett az idős hölgy segítségére
Zászkaliczky Pál lelkész úr és jó-
lelkű felesége. Otthonukba fogad-
ták őt, és gondoskodtak róla, annak
ellenére, hogy nem volt abban az
időben egyszerű dolog népes csa-
ládjuknak megszerezni a szükséges
élelmet. Ezeket az eseményeket le-
írta az „Isten követségében” című
könyvben részletesen ifj.
Zászkaliczky Pál
. Azt gondolom,
ezt sokan nem olvasták, és így nem
ismerik a történteket. Ezért hagyta
a Mandák villát és a pesti ingatlant
az egyházra Mandák Mária.
A Mandák Otthon sok áldott alka-
lom helyévé vált. Magam is több-
ször jártam ott, csendesnapon, kon-
ferencián. Még azt hiszem, csak
érett a Kántorképző gondolata,
amikor Veresné Somogyi Piroska
kedves hittestvéremmel azt hiszem
egy hónapot ott töltöttünk úgyne-
vezett Belmissziói tanfolyamon.
Tizenegyen voltunk az ország kü-
lönböző részéről. Akkor már volt
ott több harmónium, tehát tanul-
tunk játszani rajta, én is eljutottam
az egyszerűbb korálok eljátszásá-
hoz, de Boriska, akinek saját har-
móniuma volt és már nem teljesen
képzetlenül jött oda, hazatérve so-
káig volt gyülekezetünk kántora.
Nagyon sok bibliai magyarázatot
hallgattunk Zászkaliczky esperes
úrtól, kijártak Pestről Muntag An-
dor
és Tóth-Szőllős Mihály akkor
még fiatal lelkész urak. Ők is
sokmindent tanítottak: egyháztör-
ténetet, bibliaismeretet. Veperdi
László
tanító úr a zenei részt oktat-
ta. Marsek Sári néni volt a pótma-
mánk. Drága Manyi nénitől sok fi-
nom sütemény és étel készítését,
valamint, mivel közeledett a kará-
csony, a szaloncukor-főzést tanul-
tuk meg, sok lelki útravalón kívül.
Kis Jánosnak megszűnt az állása a
KIE-nél, és Zászkaliczky esperes
úr megkérdezte, nem lenne-e ked-
ve a Mandák Otthon gondnoki ál-
lását elfogadni. (Hogy mennyi ál-
dás lett ottani munkálkodásából,
arról sokat írt Cser Ákos.) Ő gon-
doskodott ellátásunkról, és ha ideje
engedte, zenei képzésünkben is
részt vett.
Azt hiszem, ez volt az indulás,
amiből később kialakult a Kántor-
képző, és ennek köszönhetően
megmaradt a Mandák Otthon az
egyháznak.
Most még a gyenesdiási
Kapernaumról szeretnék írni,
melyről ugyan sokmindent megírt
Hernád Tibor lelkész úr
„Kapernaum 60 éves” című köny-
vében.
Bácsikánkat, Deák Jánost, aki a
soproni teológián tanított, a gyüle-
kezetből sokan hallgatták kis temp-
lomunk szószékéről igét hirdetni.
Amikor Bibliát fordítani ment Bu-
dapestre, sokszor eljött Tatabányá-
ra. Fiuk kis korában rossz étvágyú,
sovány gyermek volt, az orvos azt
tanácsolta, hogy töltsék a nyarakat
a Balaton mellett. Az Oppel család
kiadott Gyenesen szobákat, így töl-
tött a család több időt ott. Egy al-
kalommal János bácsinak szóltak,
hogy eladó az az ingatlan, melyből
később több hozzáépítéssel kiala-
kult Kapernaum. Az egyházban
tartott gyűjtéssel, svájci és svédor-
szági segítséggel sikerült megven-
ni, később a hozzáépítésekkor is
gyűjtéssel és akkor már finnországi
segítséggel is sikerültek a bővíté-
sek.
Gyenesen is többször jártam, sok
áldásban volt részem az ott töltött
idő alatt. Túl hosszúra nyúlna írá-
som, talán erről, ha az Úristen en-
gedi, máskor írok.
A háború, egy állás elvesztése, és
egy gyermek gyenge egészsége
volt az, amiből oly sok áldást kap-
tunk az Úristentől. Valóban, az
„Úr csodásan működik...”
Klespitz Jenőné
background image
5
N
YÁRI ÉLMÉNYEINK
„Fót munkatábor...”
- mondta Nagy Zoltán
nagyalásonyi lelkész az augusztusi
kántorképző tanfolyam
nyitóistentiszteleti prédikációjá-
ban. Nos, ha Kertész Imre Sorsta-
lanság című könyvében szereplő
munkatábor hasonlított volna a
kántorképzőre, valószínűleg a
könyv se ezt a címet kapta volna.
Az én véleményem: Fót valóban
munkatábor, csak luxus körülmé-
nyek között. Egyébként a jelenlegi
iskolámhoz, a győri konzervatóri-
umhoz tudnám hasonlítani a
Mandák villa életét, mert mind a
két helyen hét órakor kell kelni, fél
tízig lehet gyakorolni, tízkor van
takarodó, és minden a zene körül
forog. Fóton ehhez párosult, hogy
a rendszeres áhítatok, a mindenna-
pos énektanulások, a bibliaver-
seny, mind-mind közelebb vittek
Istenhez.
Itt a vizsga sem igazán vizsga volt,
inkább növendékhangverseny, ahol
mindannyian megmutathattuk szü-
leinknek, mennyit fejlődtünk az el-
telt két és fél hét alatt.
Nem akartam menni, nem is az én
döntésem volt, viszont jövőre is
megyek, és alig várom a gyakorló-
kat, másfél órás énekkarokat, azt,
hogy újra összeálljon a „Mandák
filharmónikusok”, hogy újra játsz-
hassam a takarodót, és nem utolsó
sorban, hogy viszontláthassam az
ott megismert barátaimat.
Fót egy olyan munkatábor, ahova
nehezen megy el az ember, elfárad,
amíg ott van, de alig várja, hogy
visszamehessen.
Juhász Orsolya
Hittantábor 2007
A 2007-es hittantábort is
Nagyvelegen rendezték meg. Töb-
ben voltunk mint 2006-ban. Egész
Komárom-Esztergom megyéből
jöttek táborozni, de még a megyén
kívülről is. Sok olyan gyerek volt
aki már sokadik alkalommal jött el.
Idén a tábor témája a kő volt. A
kőszikla. A hitünk a kősziklára
épül, aki Jézus. A csoportos hit-
tanórákon erről beszélgettünk.
Este az áhítaton a csapat együtt
énekelt és imádkozott. Remek já-
tékokban, vetélkedőkben volt ré-
szünk. András bácsival az énekta-
nulás mindenkinek tetszett. A
sportvedélkedőkön lányok, fiúk
egyaránt fociztak.
Minden évben a tábor utolsó
napján adunk elő egy színdarabot.
Néhány gyerek, aki szeret szere-
pelni készül minden délután az
előadásra. Ebben az évben három
darabot adtunk elő. Az egyik egy
komoly darab, a másik egy kis
krimi, amiben a betörők megtér-
nek, ezt a táborlakók találták ki. A
harmadikat az ovisok adták elő,
ami Dániel története volt. A ko-
moly darab A boldog herceg volt.
Az összes színdarabra sokat ké-
szültek a szereplők.
Az indiánozás egy remek játék,
amit minden évben játszunk. Este
amikor már sötét van, elemlámpá-
val a zsebünkben elindulunk sétál-
ni a faluba. Az úticél egy nagy rét.
Másfél méteres gazban játszuk ezt
a játékot. Két csapat van: egy tá-
madó és egy védő, és egy rab, akit
a támadóknak ki kell szabadítani.
Ezt a játékot csak a nagyok
játszák. Mindenki nagyon élvezi.
A kicsik addig a táborban "rókára"
vadásznak.
Nekem nagyon jó érzés volt ,
hogy a húgom nem azzal jött haza,
hogy: "ide soha többet nem me-
gyek", hanem vidáman és boldo-
gan. Aki eljön ebbe a táborba biz-
tos élményekkel gazdagon jön ha-
za.
ifj. Hidas János
Nagyvelegi anziksz
Nagyon kellemes és épületes hat
napot tölthettünk el a Bakony-
hegység északkeleti lábánál elterü-
lő település evangélikus táborában.
Mészáros Tamás egyházmegyei
felügyelő néhány segítőjével kar-
öltve elsőrendű és kifogástalan ma-
teriális háttérről gondoskodott a
résztvevők számára. A szellemi
töltekezés naponta a reggeli áhítat-
ként emlegetett, személyes tapasz-
talatokra építő, rövid elmélkedé-
sekkel kezdődött, azt követően,
hogy Sztruhár András kizárólag
Jose Carrerashoz vagy Placido
Domingohoz hasonlatos tenorja je-
lezte az éjszakai nyugalom utáni
A képen a recski
munkatábor egy részlete
látható: géppuskatorony, az
erőszak szimbólumaként.
A fóti „munkatábor” máris
többet adott: a bal oldalt
olvasható sorok szerzője –
nem erőszakból, hanem
Lélekből – az utóbbi
hetekben szolgál az
orgonánál, kísérve játékával
a gyülekezet énekét.
background image
6
ébredés időszerűségét. A pazar
gazdagsággal és minőségben elénk
táruló reggeli ételkompozíció nyúj-
totta örömök után egy meghatáro-
zott Bibliavers szakaszos, napon-
kénti, aktualitásszempontú elemzé-
sét, értelmezését, interpretációját
hallhattuk valamely teológus vagy
hitoktató előadásában, amely hu-
muszértékű táptalajjal szolgált a
következő – gyakorta markáns
szemléletmód- és ezáltal véle-
mény-különbözőségeket felszínre
hozó – csoportos beszélgetések-
nek. Délutánonként filmvetítések
és meghívott vendégek élménybe-
számolói, tapasztalat- és ismeretát-
adásai színesítették az egyébként is
kaleidoszkópszerű napirendet.
Lelki oázisban érezhettük magun-
kat Kálmán Szabolcs református
nyugállományú lelkipásztor – ha-
zánk politikai-közéleti attitűdjét is
a keresztény értékrend mérlegére
helyező – mértékadó és mértéktar-
tó szavait hallván. Példaértékű
volt, ahogy saját felekezete egyik
gyülekezetének, a kormánykoalí-
ció néhány tagjáról való írásos
megemlékezését a jézusi normától
fényévnyi távolságban levőnek
tartva, megdöbbenésének és elke-
seredésének adott hangot. Az ál-
lam és az egyház viszonyrendsze-
rére vonatkozó világos, pontos,
korrekt, nemzetközi és történelmi
motívumokkal illusztrált gondola-
tai, észrevételei, meglátásai is ori-
entáló szellemi élményt kínáltak.
Hitéleti ismereteink elméleti szintű
gyarapodását kiválóan szolgálta
Schrantz Zsolt – egy teljes szent-
írásbeli könyvet átölelő, a bibliai
üzenetet diáknyelvi fordulatokkal
nyomatékosító, érzelmi tartomá-
nyunk szinte valamennyi szegmen-
tumát megérintő, számos történel-
mi, földrajzi, szociológiai, pszicho-
lógiai háttérinformációval támoga-
tott – esténkénti nagyívű előadás-
sorozata.
A testkultúra oltárán asztalitenisz-,
röplabda-, valamint – a helyi
sportegylet pályagondnokának is
köszönhetően kitűnő állapotban
lévő füves játéktéren, Nagyveleg
kiválóságai ellenében, majdhogy-
nem napról napra, változó kimene-
tellel megvívott – labdarúgó-
mérkőzésekkel áldoztunk.
Hálásan köszönjük a Szenthárom-
ságnak és általuk valamennyi tá-
borlakónak, illetve az összetartás
létrejöttét elősegítő, az azon való
részvételt lehetővé tevő, támogató
embereknek ezt a felejthetetlen
momentumoktól hemzsegő egy he-
tet!
Dombi Attila
Férfikonferencia és férfinap
Gyülekezetünkből részt vettünk az
első alkalommal meghirdetett fér-
fikonferencián Piliscsabán. A kon-
ferencia témái:
Férfiak helyzete a társa-
dalomban, az egyházban, a
családban
Férfi virtus
Férfi misszió bibliai alapjai
Férfi misszió a református
és katolikus egyházban
Ezek közül kettőt emelnék ki:
Az első előadáson Dr.Garádi Péter
budaörsi felügyelő beszélt a férfiak
érzelmi megnyilvánulásairól, kö-
zösségi szerepeikről, Istennel való
kapcsolatukról.
Bakay Péter juhpásztorként a
gyimesi havasokban töltött egy
évet. Képes beszámolóját a test és
lélek próbájáról tartotta. Nagyon
érdekes előadások voltak.
A konferenciáról hazatérve egy
férfikör megalapításáról döntöt-
tünk. Július 7-én eljött a nagy nap:
focival és bográcsolással töltöttünk
együtt egy napsütéses délutánt.
Ezen az alkalmon elhatároztuk,
hogy többször összejövünk, illetve
egy focicsapatot alapítottunk,
amelynek neve ICHTUS FC lett.
Benevezünk a téli terembajnokság-
Minden kedves testvérünket szere-
tettel várjuk mérkőzéseink
ra, illetve tavasszal a Jubileum
Parkba a műfüves bajnokságra.
re!
omonkos
2007. au
„A szer
jon el
téged: kösd azokat a nyakadba, írd
fe
s feltöltő-
dést. S
Ezekről a templomban kitett
faliújságon olvashatnak.
Hajrá ICHTUS!
Vertényi D
Fiatal felnőttek konferenciája
Balatonszárszó
gusztus 19-26.
Hűség – hűtlenség – megbocsátás
ete
agy
t és hűség ne h
l a szíved táblájára!”
(Példabeszédek Könyve 3,3)
Ezen a nyáron is nagyon vártuk
már a szárszói egy hete
ajnos szabadságunk csak há-
rom napot engedett az ottlétre, de
az is nagyon sokat jelentett! A
szervezők idén is kitettek magu-
kért! A heti téma a hűség, hűtlen-
ség a mai, kiüresedni látszó vilá-
gunkban nagyon aktuális. Vajon
mi magunk mennyire vagyunk hű-
ek, illetve hűtlenek Istenhez, há-
zastárshoz, hazánkhoz, a hagyo-
mányainkhoz, barátainkhoz, és
családunkhoz? Ezekről a fontos
témákról hallhattunk előadásokat,
illetve témafelvezetőket a reggeli
áhítat után, majd csoportos beszél-
getés keretében vitattuk meg a hal-
lottakat. A délutánokat pihenéssel,
fürdőzéssel töltöttük. Sajnos na-
gyon hamar eltelt az idő, de ismét
jó pár új baráttal lettünk gazdagab-
bak!
Kiegészítésképpen egy webcím:
http://multiply.com Ezen a címen
tekinthetők meg a résztvevők fotói,
Vörösné Hermann Judit
videofelvételei. Itt a nevekre, vagy
a nevek melletti kis képekre kat-
tintva nyithatók meg a képek map-
pái. A belépéshez a következő ada-
tok szükségesek: USER ID:
lutheran / PASSWORD: jesus
Mint minden évben, most is így
búcsúztunk: jövőre, veletek ugyan-
itt!!
background image
7
Nagyveleg 2007
A sporttábor
Eljött a várva várt hét. Nem kis
örömme
rba, és
ezt nem
ben ír-
hatom, ebben biztos vagyok.
k, voltak, akik inkább a
s
m egyszer örvendez-
te
sem maradt ki a reggeli ál-
d
volt az idei, nem voltunk
so
ta
rttáborban.
l indultunk el a tábo
csak a saját nevem
Ahogy fogytak a kilométerek, úgy
tűnt el belőlünk a gondokkal ter-
helt mindennapok emléke. Jó volt
újra meglátni a kastélyt, a fákat és
persze az ismerős arcokat. Kicsit
nehezen indult a tábor, mivel a
kezdeti 8-9 főről nem igazán akart
nőni a létszám, de este a vacsinál
már csaknem 30-an voltunk. Este
és reggel rövid, de nagyon ütős
áhítatokat tartott Vancsai József
(bakonyszombathelyi lelkész), s
ezek rendszerint „betaláltak”. Na-
gyon érthetőek és tiszták voltak a
gondolatai, nem csak azok értették
meg, akik már Isten gyermekei,
hanem mindenkihez volt valami
üzenete.
Esténként a vacsora és az áhítat
után, sokat beszélgettünk. Voltak,
akik bent érezték jól magukat és
társasozta
zobájukban beszélgettek, és vol-
tunk mi, akik kint a tábortűz mele-
ge mellett veséztük ki az élet apró
és nagyobb problémáit. Az egyik
ilyen beszélgetés közben Orosz
Zoli barátunk megfogalmazta azt,
amit mindannyian éreztünk. Szava-
ira sajnos pontosan nem emlék-
szem, de a lényeg megmaradt ben-
nem ami ez volt: „A tábort nem
azért szeretjük, mert olyan hihetet-
lenül jó a kaja, vagy mert szimplán
a sport őrültjei vagyunk… hanem
sokkal inkább azért, mert a tábor
olyan számunkra, mint az élet siva-
tagában egy olyan oázis, ahol újra
tölthetjük a kulacsainkat, és újult
erővel vághatunk neki a kőkemény
sivatagnak”.
A tűzhöz hozzá tartozik gasztro-
nómiai csapatunk, azaz Dara és
Dodi, akik ne


tték meg gyomrunkat a tárcsában
sült finomságokkal. A tűzzel
együtt aztán rendszerint mi is ki-
aludtuk. Mindenki elfoglalta a fek-
helyét, ki a hálózsákban, ki az ágy-
ban.
A rövid alvások után túl gyorsan
érkeztek a reggelek, de általában
senki
ásból, melyet a reggeli követett,
amit rendszerint sáskák módjára
elpusztítottunk. Persze a sok evés
és beszélgetés mellett sportolunk
is, ami egy külön élmény egy ilyen
társaságban. Hihetetlen jó érzés a
játék öröméért és nem a csak a
győzelemért játszani; mikor az
ember úgy érzi, hogy nincsenek
vesztesek, csak győztesek. Persze
mindenkiben ott volt a verseny-
szellem, de a „harc” végén mint
barátok távoztunk a csatamezőről.
Mivel 3 csapat versengett a győze-
lemért, mindenki dobogós helye-
zésre számíthatott. Maximum az
nem léphetett fel a képzeletbeli
dobogóra a csapatával, aki előbb
lelépett.
Mindent egybe véve nagyon jó
kis tábor
kan, csak kb. 40-en, de ez egy
olyan társaság volt, ahol sok egy-
másnak idegen ember érezte na-
gyon jól magát. Épültünk lelkileg
és testileg, alakultak ki új barátsá-
gok és mélyültek el régiek. Sajnos
ennek a tábornak is vége lett, min-
denki vette a batyuját és elindult a
saját életébe. Vissza a sivatagba…
de úgy érzem, ha visszagondolok
az elmúlt hétre, ismét ott vagyunk
a tűz körül, és nevetünk a gondok
szemébe.
Utoljára, de nem utolsó sorban
szeretném köszönetünket nyilvání-
ni Reginek, aki mindent megtett
azért, hogy mi pihenjünk, habár ő
is pihenni jött.
Jövőre találkozunk a 2008-as
Nagyvelegi Spo
Gyügyei Zsolt
Szilvás sütemény
15 dkg margarin, 3
kg cukor, 1 dl tej,
15 dkg marg
0 dkg liszt.
Az élesztőt keverjük össze a lan
argarinnal, cukorral és a to-
Vörösné Hermann Judit
Hozzávalók:
0 dkg liszt, 5 d
2 dkg élesztő, 1 tojás, 1,5 kg szilva.
Az édes morzsához:
arin, 15 dkg cukor, 2
gyos cukros tejjel, és dolgozzuk össze a liszttel, m
jással, és addig gyúrjuk, míg sima tésztát kapunk. Ezután fél órán keresztül meleg helyen pihentessük. Közben
magozzuk ki a szilvát, és készítsük el az édes morzsát a következők szerint: keverjük össze a puha margarint, a
cukrot és a lisztet. Nyújtsuk ki a tésztát a belisztezett gyúródeszkán, a tepsi méretének megfelelően. Majd fek-
tessük a kikent tepsibe, és sűrűn rakjuk rá a szilvát úgy, hogy a belseje felfelé nézzen, és szórjuk rá az édes
morzsát. Előmelegített sütőben sütjük, és akkor kész, ha a morzsa barnulni kezd.
background image
8
Rendhagyó konfirmáció
Miért és hogyan lett Krisztus-követővé egy testvér-
pár? Erről vallottak konfirmációi istentiszteletükön
ők maguk: Riffer Mariann és Zsuzsanna. Az isten-
tiszteleten elmondott bizonyságtételükből idézünk az
alábbiakban. Kérdés: mi az a közös, ami mindkettő-
jüket Jézushoz vitte? A helyes megfejtők egy nagysze-
rű örömhír ismeretével lesznek gazdagabbak!

Mariann:
Mindig szerettem volna valami nagyon
nagyot csinálni. Énekesnő lenni, vagy színésznő, va-
lami, ami miatt az emberek szeretni fognak. Rájöt-
tem, hogy ezekhez nincs tehetségem, úgyhogy ezek a
lehetőségek kiestek.
Három évvel ezelőtt elkezdtem járni modell-
tanfolyamra. Budapesten dolgoztam: modelkedtem
és statisztáltam, ami magával hozott elég sok min-
dent, és vitt lefelé a lejtőn: zűrös párkapcsolatokba
bonyolódtam, rászoktam a dohányzásra, és az iskola
is háttérbe szorult. Így jutottam el oda, hogy azt érez-
tem: már nem szeretnék semmit sem csinálni, csak
otthon lenni, ülni a fűben, és olvasni valamit. Nem
érdekelt semmi.
Nem volt kedvem a könyvtárba sem elmenni, ezért
Zsuzsi könyvespolcáról vettem le az Elragadtatás cí-
mű regénysorozatot, ami a Jelenések Könyvét dol-
gozza fel. Az első könyv elolvasása után jutottam
oda, hogy elgondolkozzam azon: Isten az én életem-
ben jelen van-e? A vonaton történt ez. Úgy gondol-
tam: imádkozom, kérek valamit Istentől, amiről tu-
dom, hogy én nem tudom megtenni. És ha meglesz,
akkor az csak Isten munkája lehet.
Azt kértem, ami nekem nem ment: a dohányzásról
való leszokást. Nekem ez egy rendkívüli alkalom
volt, mert úgy éreztem, hogy Isten ül itt velem szem-
ben, és ebben a békességben a nagy depresszióm
végre elmúlt. Azóta járok Istennel, ő pedig megmu-
tatta az utat az életemben, olyan helyzetekben is,
amikor én nem is reméltem, hogy Isten ilyen dolgo-
kat megad nekem.
Azóta nem találok ki magamnak olyanokat, hogy ez
akarok lenni, az akarok lenni, hogy szeressenek az
emberek. Tudom, hogy Isten az egyetlen, aki engem
végig szeretett, és mindig a legjobban fog szeretni.
Bármit csinálok, bárhogy nézek ki, bármihez értek
vagy nem értek, egyszerűen így, ahogy vagyok. És
mindenki mást is. És tudom, hogy nem azt fogom
tenni, amit én kitalálok magamnak, hanem azt, amit
Isten akarja, hogy tegyek. Ez fontos dolog: azt te-
gyem, amit Isten akar!
Zsuzsanna: Én voltam a nagy családban a legfiata-
labb gyermek. Ez igen nagy hatással volt az életemre,
mert valahányszor összegyűltek a keresztgyerekek,
unokatestvérek, akkor kiközösítettek, mert mind idő-
sebbek voltak nálam. Ezért sokszor úgy éreztem,
hogy nem szeretnek engem eléggé. Ez akkor nekem,
mint fiatal gyereknek, fájt. Sokszor sírtam is. Egyéb-
ként a szüleim szerettek, jól felneveltek, és annak el-
lenére, hogy nem keresztény családba születtem, er-
kölcsi nevelést kaptam, „jó gyerek”-ként nőttem fel.
Istenről az általános iskolában hallottam: az 5. osztá-
lyos irodalomkönyvben szerepelt néhány bibliai tör-
ténet. Farkas Noémi volt a magyartanárom, aki akkor
a gyülekezetben hittant tanított. Ő mindig beszélt az
órákon ezeknek a történeteknek a valódi üzenetéről
is. Engem már az elejétől fogva megfogott a Biblia,
de egy ideig ez csak érdeklődés szintjén maradt ben-
nem.
A nagy fordulatot a keresztre feszítés története jelen-
tette: amikor azt hallottam az iskolában, hogy Jézus
engem szeretett, és értem vállalta, hogy őt kigúnyol-
ják, arcul köpjék, tövis-koronát tegyenek a fejére, ke-
resztre feszítsék. Ez nagyon megrázott, és úgy gon-
doltam, hogy ha valaki valaha engem ennyire szere-
tett, akkor én hozzá fogok tartozni, és azt akarom,
hogy ő legyen az életem Ura. És akkor elmondtam
Istennek életem első imádságát.
Így kezdődött az én hitben járásom. Később elkezd-
tem járni a hittanórákra, és bekapcsolódtam a gyüle-
kezet életébe. Azóta is itt vagyok, és az életem célja,
hogy Istent minél jobban megismerjem és vele járjak.
Ennek volt egy fontos állomása, hogy az elmúlt ki-
lenc hónapot Angliában töltöttem egy bibliaiskolá-
ban. Ott értettem meg, hogy Isten minden egyes dol-
got fel tud használni az életünkben azért, hogy vala-
mi jó dolog jöjjön ki belőle. Hogy gyerekkoromban
úgy éreztem, hogy nem mindig szeretnek, Isten ezt
használta fel, hogy megszólítson, és kifejezze, hogy ő
mennyire szeret engem!
background image
9
H
ÍREK
,
ESEMÉNYEK
zerdán vagyunk együtt a gyermekekkel.
k az alsó tagozatosokat hétfőnként 15.30 órától, a felső
.
áinkon használt Keresztfa titka tündököl c. családi bibliai
risztus népének élete c. egyházismereti olvasókönyv, a hozzá
ünkben is kapható lesz, ajánljuk kicsiknek és
sához láttunk hozzá ebben a tanévben.
Bibliaórákon csütörtökönként 17 órakor vagyunk együtt, egyelőre a Tátra utcában, majd várhatóan október
testvérünknél. Az első alkalmakon képes bizonyságtételt
ményeiről, illetve a 150. zsoltár alapján beszélgettün
áté
filmnézésre és beszélgetésre várjuk
ét pr
ó
B
éle
sz Z
okhoz híven közösen ünneplik a reformác
rog
zel
aját
y
z gy
ntok
nep
ünn
ne
ac
esz
szí
észi
, csütörtökön Tatabányán ülésezik. E
a g
ős
án
nep
ka
na
ese
Elkezdődtek gyülekezetünkben a hittanórák.
A Szent Margit Iskolában órarend szerint, kedden és s
A Tátra utcai kistemplomba pedig szeretettel várju
tagozatosokat pedig péntekenként 16.30 órától kezdve
Elkészült és az ősz folyamán megjelenik a hittanór
olvasókönyv és munkafüzet-sorozat folytatásaként a K
tartozó munkafüzettel együtt. Hamarosan gyülekezeti iratterjesztés
nagyoknak. A felsős csapattal ennek feldolgozá
végétől az Előd vezér utcában, Klespitz Jenőné
hallgattunk-néztünk a Camino zarándokút lelki-testi él
istentiszteleteinkről és életünkről. A továbbiakban M
beszélgetésre.
Filmklubra, közös
k
evangéliumát olvassuk, ez alapján várunk mindenkit
az érdeklődőket a Tátra utcába, november 5-én és
ogramról érdeklődni lehet a lelkészi hivatalban, valamint
kon.
lesz, a nagyvelegi tábor résztvevői és minden érdeklődő
udapest-Deák téri templomban.
t.” (Jn 14,6)
december 3-án, hétfői napokon, 17 órakor. A konkr
hirdetjük az istentiszteleteken és a gyülekezeti levelezőlis
Október 5-6-án egyházmegyei ifjúsági tábortalálkoz
fiatal részére Csákváron.
Október 6-án 10-16 óráig országos evangélizáció lesz a
Témája Jézus szava: „Én vagyok az út, az igazság és az
Szolgálattevők: Gáncs Péter, Sándor Frigyes, Smidéliu
A hagyomány
oltán, Budai Ilona, dr. Csókay András, Deák László.
t a tatabányai protestáns gyülekezetek. Ez alkalommal
ramját gyülekezeteink ifjúsági közösségei, asszonykörei
éseik alapján. Mindenki, aki szeretne bármi módon a
csoportjának kapcsolattartóját, akinél érdeklődhet az
elmondhatja ötleteit, javaslatait. Az egyes alkalmakra
ülekezetet és minden érdeklődőt szeretettel várunk! A
at, helyszíneket később hirdetjük):
azonban a 4 estéből álló sorozat témáját és részletes p
és presbitériumai alakítják ki, saját ötleteik, elkép
szervezésbe, szolgálatokba bekapcsolódni, keresse s
előkészületek helyzetéről, további tennivalókról, vag
természetesen nem csak a szervezőket, hanem az egés
sorozatot az alábbiak szerint tervezzük (a pontos időpo
o
Október 27. szombat: ifjúság által szervezett ün
o
Október 29. hétfő: asszonyok által szervezett
Greksa Istvánné)
(kapcsolattartó: Juhász Dénes)
ep (kapcsolattartók: Dombi Lajosné, Gergely Emese és
p (kapcsolattartó: Vertényi Domonkos)
sorai közösséggel
ünk az Utcai Szociális Segítők Egyesületének téli krízis-
vesen bekapcsolódna ebbe a szolgálatba, október végéig
o
Október 30. kedd: presbiterek által szervezett ün
o
Október 31. szerda: reformációi istentisztelet úrv
Lehetőségeinkhez mérten az előttünk álló télen is részt v
munkájában, városunk hajléktalan lakói között. Aki
jelezze a lelkészi hivatalban!
A Fejér-Komáromi Evangélikus Egyházmegye Lelk
november 15-én
Munkaközössége rendszeres havi találkozásai sorában
zen a napon 9 órakor a Tátra utcai kistemplomban
yülekezet tagjait is.
. Ebből az alkalomból templomszentelési emlékünnepet
a délelőtti istentisztelet keretében, Ittzés Jánosnak,
re egy gyülekezettörténeti kiadvány megjelentetését
t köszönettel fogadunk. Másolás, digitalizálás után
k, akik már rendelkezésünkre bocsátottak ilyeneket.
n kitennék a Lámpás újság példányait irodájukban,
úrvacsorai istentisztelet lesz, amelyre szeretettel várjuk
A Jókai utcai templom idén ádventben lesz 70 esztend
tervezünk december 16-án, ádvent 3. vasárnapj
egyházkerületünk püspökének szolgálatával. Az ün
határozta el egyházközségünk presbitériuma.
Gyülekezetünk életével kapcsolatos képeket, íráso
visszaadjuk őket tulajdonosuknak. Köszönjük mindazok
Továbbra is várjuk olyanok jelentkezését, akik szív
üzletükben, hogy a betérők vihessenek belőle.
background image
10
YAI EVANGÉLIKUS AL
A TATABÁN
APÍTVÁNY
gatási pályázatának adatlapja
tanulói támo
A pályázati adatlapban foglaltakat az alapítvány kuratóriuma csak a pályázat elbírálására használja,
annak kezelésénél az adatvédelmi jogszabályi előírásokat betartja.
Beküldési határidő: 2007. október 31.
Beküldési cím: 2800 Tatabánya, Tátra u. 13.
A
A p
Szü
T
Tes
......................................................................
I
T
..........................
Ban
A
Rés
..........................
.
Mivel segíti, vagy tudja segíteni az egyház ifjúsági munkáját?
.
...................
...................................................................................................................................................................
Az egyházközség ifjúsági tevékenységével kapcsolatos javaslata, elképzelése, esetleges feladatvállalása:
...................................................................................................................................................................
T
Szülő(k), gondviselő(k) aláírása
pályázó neve: ............................................................................................................................................
ályázó lakcíme:
......................................................................................................................................
lei: .........................................................................................................................................................
el.: .................................
Mobil: ........................................
E-mail.: ............................................
tvérei (száma, kora): .........................................................
skola, amelybe jár vagy járni fog: ................................................................................................................
anulmányi eredmény:
......................................................................................................
kszámlaszám: .........................................................................................................................................
bankszámla jogosultjának neve: ...............................................................................................................
(Kedvezményes elbírálás esetén a támogatási összeget a kuratórium a fent megadott bankszámlára utalással teljesíti.)
zt vesz-e a Tatabányai Evangélikus Egyházközség életében, ha igen, milyen módon?
...................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
..... .............................................................................................................................................................
..... ..........................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................
atabánya, 2007. ......................................................
......................................................... .................................................................................................
A pályázó aláírása
background image
11
P
ÁLYÁZA I KIÍRÁS
T
tvány az idei, 2007/2008. tanév során is kiírja
A Tatabányai Evangélikus Alapí
a Tatabányai Evangélikus Egy-
házközséghez tartozó fiatalok számára ösztöndíjpályázatát az alábbiak szerint:
A pályázatra m
ázközséghez
tartozó fiatal jelentkezhet az
elkészi hivatalban, vagy le-
tölthető az egyházközség honlapjáró
ősszel, a II. félévre tavasszal ke-
rül kifizetésre. Az ösztöndíj mér
án a rendelkezésre álló összegre
figyelemmel kerül majd meghatá
, mind a II. félévben előfeltétele
érvényes iskolalátogatási bizonyítvány bemutatása.
sze-
je-
a Tatabányai Evangélikus Alapítvány kuratóriumának elnöke
n
l
inden közép-, vagy felsőfokú intézményben tanuló, a Tatabányai Evangélikus Egyh
erre szolgáló adatlap kitöltésével, mely megkapható a l
l. Az ösztöndíj két részletben, az I. félévre
téke a beérkező eredményes pályázatok alapj
rozásra. Az ösztöndíj kifizetésének mind az I.
Pályázatunkkal a korábbi évek gyakorlatának megfelelően szeretnénk a rendelkezésre álló keretek között
rény anyagi támogatást nyújtani az egyházközséghez tartozó fiatalok számára. Várjuk, hogy minél többen
lentkezzenek pályázati kiírásunkra. Szeretettel és üdvözlettel:
Dr. Hidas János
(A kitöltendő adatlapot lásd az előző oldalon.)
Köszönetet mondunk mi dazoknak, akik 2006. évi adójuk 1%-ának felajánlásával, összesen 348.153 Ft-ta
támogatták a Tatabányai Evangélikus Alapítványt. Ezzel hozzájárultak a fenti ösztöndíj-pályázat
megvalósulásához, valamint helyi ifjúsági- és gyermekprogramok költségeihez, illetve ilyen jellegű regionális
rendezvényeken résztvevők részvételi díjának támogatásához.
R
EMÉNYSÉGROVAT
A
KIK GYÜLEKEZETÜNKBEN
2007.
JÚNIUS
3.,
S
ZENTHÁROMSÁG VASÁRNAPJA ÉS SZEPTEMBER
30.,
S
ZENTHÁROMSÁG ÜNNEPE UTÁNI
17.
VASÁRNAP KÖZÖTT ELHÍVÁST KAPTAK
... a keresztségben Isten országába:
júl. 22.
Tompos Diána
Tatabánya
Lányi Alíz és Tompos András (ev.)
2Móz 16,2-3.11-18
aug. 26.
László Balázs
Tatabánya
Bartos Judit (ev.) és László Zsolt (rk.)
2Kor 3,4-9
... konfirmációi áldással az Egyház közösségébe, aug
Riffer Marianna, Tatabánya
Fil 1,6
usztus 12-én
:
Riffer Zsuzsanna, Tatabánya
Jel 3,11
... Isten szerinti életre a házasságban:
aug. 4.
Gál Zsuzsanna, Tatabánya-Oroszlány, ev.
Vass Zoltán, Oroszlány, f.k.
Mt 7,13-14
aug. 17.
Riffer Zsuzsanna, Tatabánya, ev.
dr. Sassi Gergely, Tatabánya, ev.
Zsolt 27,4 és Péld 4,12
... az élet és halál Urától:
júl. 6.
Tóth József, Tatabánya
68 évesen
Hab 3,17-19
júl. 27.
Anderla Pálné sz. Pethő Margit, Tatabánya
81 évesen
Zsolt 71,5-9
aug. 28.
Bereczki Éva, Szomor
62 évesen
Zsolt 103, 15-18
szept. 5.
Pruzsina Istvánné sz. Bradák Sarolta, Tatabánya
68 évesen
1Jn 2,7-11

1 Az alkalomról részletek olvashatók jelen számunk „Rendhagyó konfirmáció” című cikkében.
2 Az
esküvői istentisztelet az oroszlányi evangélikus templomban volt.
Igehirdetéssel szolgált Németh János, a Golgota Keresztény Gyülekezet lelkésze
background image
12
Rendszeres gyülekezeti alkalmaink


Alkalom Mikor? Hol?
Imaközösség Istentiszteletek
előtt
Jókai út 81.
Istentisztelet Vasárnap
10
00
-kor
Jókai út 81.
Hittan (alsós)
Hétfő 15
30
-kor
Tátra u 13.
Hittan (felsős) Péntek
16
30
-kor
Tátra u. 13.
Bibliaóra Csütörtök
17
00
Tátra u 13. vagy
Előd vezér u 18.
Ifjúsági közösség Szombat 18
00
-kor
Tátra u. 13.
Minden hónap első vasárnapján úrvacsoraosztás van az
istentiszteleten.
A lelkészi hivatal címe: Tatabánya-Alsógalla, Tátra u. 13.
Telefon: 34/316-201
Schermann Gábor lelkész elérhető ezen kívül a
20/824-2764-es telefonszámon, valamint a
gabor.schermann@lutheran.hu illetve
tatabanya@lutheran.hu e-mail címeken.
Hivatali idő: megbeszélés szerint
Weboldalunk címe: http://tatabanya.lutheran.hu
A weboldallal kapcsolatos írásokat, észrevételeket a
az
alábbi címre:
lampas@lutheran.hu
Ezekre jelentkezni leh
tatabanya@lutheran.hu
teranova@citromail.hu címre várjuk.
A Lámpás szerkesztősége köszönettel fogad írásokat
Várjuk az érdeklődőket a gyülekezeti levelezőlistákra:
fraternet-tatabanya@lutheran.hu
(általános gyülekezeti információk)
fraternet-tbifi@lutheran.hu (ifjúsági lista)
et a lelkészi hivatal címén:
LÁMPÁS – Tatab
pja
Megjelenik negyedévente
ogadunk erre a
yházközség
0009-20201533
Felelős
atabányai Evangélikus
Szerkesztőbiz
er Ákos,
rtényi D
Fe
esztő: Schermann G
ánya és környéke evangélikusságának la
Az újság előállításához adományokat elf
számlaszámra: Tatabányai Evangélikus Eg
OTP Bank: 1174
kiadó: T
Alapítvány
ottság: Cs
Ve
Kemény Ilona, Kemény István,
omonkos
lelős szerk
ábor
Bizalommal kérjük azok jelentkezését,
sen segítünk autóval, hogy ilyen akadály ne
ó
tege
radást,
hogy
az
és
onuk
tnének
csorát venni.
újonnan a gyülekezet ter
lakcímének jelzését.
Köszönettel fogadunk m
akik
egészségi állapotuk miatt nem tudnak az
istentiszteletekre vagy más alkalmakra eljönni.
Szíve
válasszon el senkit a gyülekezet közösségétől!
rjuk a k rházban fekvő be
kről való hí
személ
ok jelz
yesen meglátogathassuk
ét, akik otth
őket, illetve
ban szere
úrva
Kérjük az új otthonba költözöttek, illetve az
ületére került testvérek
inden, a gyülekezet
szokásaival vagy személyes igénnyel kapcsolatos
kéréseket.
Kedves Testvérek!
A Lámpás ezen számához mindenkinek egy-egy csekket
zetünk pénztárába, megteheti e csekk segítsé-
gével is. További
zel kapcsolatos in-
mellékelünk. Aki bármilyen jogcímen – egyházfenntartói
járulék, általános vagy céladomány – szeretne befizetni
gyüleke
csekkek valamint ez
formációk a lelkészi hivatalban kérhetők.
A Magyarországi Evangélikus Egyház
elnöksége egy
országos evangélikus vállalkozói szaknévsor
elkészítését tervezi. Kérjük a gyülekezetünk
területén élő, illetve a Lámpást olvasó vállal-
kozókat, ügyvezetőket, mesterembereket, hogy
jelentkezzenek. Bővebb információ és adatlap
elkészi hivatalban kérhető.
a l
Reményik Sándor: Akarom
Akarom: fontos ne legyek magamnak.
A végtelen falban legyek egy tégla,
Lépcső, min felhalad valaki más,
a föl
érdeme
Legyek a szél, mely hordja a magot,
m bontja a virágnak,
S az embere
mezőn járnak,
A virágban hadd gyönyörködjenek.
Legye
ő, mely könnyet töröl,
Legyek a csend, mely mindig enyhet ad.
A kéz legyek, mely váltig simogat,
soha, hogy
az álom.
m
És nem kérdi, hogy nézik-e vagy sem,
Legyek a délibáb a rónaságon.
Legyek a vé
te s
ély só
a ma
k a dró
ne
És cserélje
ls
a
a tut
Egyszerű, durván összerótt ladik,
Mit a tengerbe visznek mély folyók.
ely végtelenbe sír,
Ekevas, mely mélyen
dbe ás,
Ám a kalász nem az ő
.
De szirmát ki ne
k, mikor a
k a kend
Legyek, s ne tudjam
vagyok.
Legyek a fáradt pillákon
Legyek a délibáb, mely
egjelen
n föld feke
zívéből
Egy m
Legye
hajtás fel
gas égig,
t, min üze
nek ki, ha e
t megy végig
zakadtam.
Sok lélek latt legyek
aj,
Legyek a hegedű, m
míg le nem teszi a művész a vonót.

Document Outline

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek