Bibliaolvasás

Egy év alatt végig a Biblián - átdolgozott, több szempontból ésszerűsített ajánlás!

A napi beosztás és segédanyagai itt találhatók!

A részletes leírás itt olvasható!

Adományok

Egyházfenntartói járulékát, általános vagy céladományát köszönettel fogadjuk az alábbi bankszámlaszámon:

Tatabányai Evangélikus Egyházközség
11740009-20201533

A gyülekezet alapítványán keresztül is köszönettel fogadunk támogatást - vállalkozásoknak adomány-igazolást tudunk adni:

Tatabányai Evangélikus Alapítvány
11740009-24113436

1%

Egyházi 1%: Magyarországi Evangélikus Egyház - 0035

Civil 1%: Tatabányai Evangélikus Alapítvány - 18603718-1-11

YouTube / Facebook

Videó csatornánk, ahol istentiszteleti és egyéb közzétett videóink megtekinthetők:

Tatabányai Evangélikus Gyülekezet

Facebook oldalunk:

https://www.facebook.com/tbevangelikus

« 2024. május »
május
HKSzeCsPSzoV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2006-2

2006-2.pdf — PDF document, 452Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image
Feladó:
Evangélikus Lelkészi Hivatal
2800 Tatabánya
Tátra u. 13






























„Világosságom és segítségem az ÚR, kitől félnék?” (Zsolt 27,1)
Tatabánya és Környéke Evangélikusságának Lapja - V. évfolyam 2. szám 2006. nyár
Jézus tanítványai elámultak az
Isten nagyságán. ... Azután vita
támadt közöttük arról, hogy kö-
zülük ki a nagyobb.
(Lk 9,43.46)
Minden közösség tündöklése ad-
dig tart, amíg valaki fel nem teszi
a kérdést: ki a nagyobb? Ebben a pillanatban ugyanis
eltűnik szem elől a cél - bármilyen magasztos is volt -,
és átveszi helyét ez az egyetlen, mindent elsöprő bál-
vány. A Franciaországban élő lengyel író alábbi kis
története ezt példázza.
Slawomir Mrozek: Bim és Bom
Bim és Bom egy bohócpár volt. Mindig együtt léptek fel, és
hatalmas népszerűségnek örvendtek. Senki sem emlékezett
Bimre Bom nélkül vagy Bomra Bim nélkül, Bim kizárólag
Bommal, Bom pedig kizárólag Bimmel együtt volt képes
megnevettetni a közönséget, olyannyira, hogy már nem is le-
hetett tudni, játszik-e Bim bármiféle szerepet az együttesben,
van-e bármilyen jelentősége Bomnak, vagy egyszerűen csak a
köztük lévő „és” a lényeg.
De ezen az „és”-en kívül, ami összefűzte őket, volt az együt-
tesüknek még egy állandó, változatlan s noha lényegtelen, ám,
mint kiderült, messzemenő következményekkel járó eleme.
Mégpedig a sorrend, amelyben a nevük szerepelt a plakáton.
Bim mindig az első helyen állt, Bom pedig a másodikon,
mindig „Bim és Bom”-ként futottak, sohasem „Bom és Bim”-
ként. Senki sem tudta, hogy miért alakult így, ők maguk sem
tudták, és soha senkinek eszébe nem jutott volna, legkevésbé
nekik maguknak, hiszen mindig teljes egyetértésben és össz-
hangban dolgoztak, ha nem került volna sor egy bizonyos
eseményre, olyasmire, mint ami a paradicsomban történt.
Egy országos turné alkalmával Bim és Bom megérkeztek
egy kisvárosba, megszálltak egy hotelban, s mivel az esti fel-
lépés előtt semmi dolguk nem akadt, úgy döntöttek, fodrász-
hoz mennek. Helyet foglaltak a sorban, s mivel mindez - mint
mondtuk - a fellépés előtt történt, senki sem ismerte őket, va-
background image
gyis névtelenül várakoztak. Amikor az utolsó előttük lévő
vendég is megnyiratkozott, a fodrász leoldotta a kendőt a ven-
dég válla alól, lesöpörte a ruháját, és megkérdezte:
- Ki következik?
Bim és Bom gondolkodás nélkül felálltak, és leültek egy-
szerre a fodrászszékre,
mindketten éppen a felét foglalták el.
- Ne tréfáljanak! - kiáltott a fodrász, aki egyáltalán nem talál-
ta mulatságosnak a dolgot. - Azt kérdeztem, melyikük az első?
Bim és Bom egymásra néztek, de olyan közel ült az egyik a
másikhoz, és a másik az
egyikhez, hogy kénytelenek voltak farkasszemet nézni.
- Nincs időm idétlen viccekre - fogyott el a türelme a fod-
rásznak. - Hagyják el a helyiséget.
Bim és Bom egyszerre álltak fel a székről, és indultak meg a
kijárat felé. Annyira lekötötte őket az elsőség kérdése, a kér-
dés, amelyet korábban sohasem tettek fel maguknak, hogy
ügyet sem vetettek senkire. Noha együtt mentek tovább, a
kérdés külön-külön jutott el a tudatukig, s most mindketten kü-
lön-külön keresték rá a választ.
Átlépték a küszöböt, és ismét az utcán találták magukat. A
borbélyüzlet ajtaja fölött egy tábla lógott: „Kígyó Z. - Nyírás
és borotválás”. Az „és” szó ki volt emelve.
Aztán hamar vége lett a pályafutásuknak. Úgy hírlik, Bom
meg akarta fojtani Bimet, Bim pedig meg akarta mérgezni
Bomot. Akárhogy is, de közös
fellépéseik már nem voltak
olyan színvonalasak, mint régen,
és egyre csökkent a népszerű-
ségük. Egyre ócskább kabarék-
ban és egyre ritkábban léptek fel,
míg végül teljesen abbahagyták,
s azóta nem hallani felőlük.
Így van ez Jézus tanítván
Amint megszólal bennük ez a kérdés: ki a nagyobb? -,
elvesztik jelentőségüket, hatásukat, és eltűnnek a ha-
talmasságok, dicsőségek, tekintélyek és uralmak fene-
ketlen süllyesztőjében. Ezért köti lelkükre Jézus: „Je-
gyezzétek meg jól ezeket a szavakat: az Emberfia em-
berek kezébe adatik!” Tanítványi közösségünk úgy él-
het, ha ezen az alapon épül: Jézus emberek kezébe ke-
rült, és odaadta értünk, emberekért nagyságát, isteni
hatalmát, életét. Ezzel egy szintre helyezett bennünket
mindannyiunkat: teljesen egybezárt a kegyelemre,
megváltásra való rászorultságunkban csakúgy, mint
szeretetében. (Rm 11,32)
yainak közösségével is.
Hogy egyikünkben se vetődjön fel a gondolat: ki a
nagyobb?
schg
L
UTHER MA IS IDŐSZERŰ
Pünkösdhétfő
Egyszerű kezdet
A világ bolondjait választotta ki magának az Isten, hogy meg-
szégyenítse a bölcseket; s a világ erőtelepeit választotta ki ma-
gának az Isten, hogy megszégyenítse az erőseket.
Korinthusi első levél 1, 27.
Krisztus az Ő országát tanulatlan laikusokkal és balga halá-
szokkal kezdi el, akik a szentírást nem is tanulták. A keresz-
tyén egyház nyomorult koldusok botránkoztató igehirdetésé-
vel kezdődik, arról a názáreti Jézusról, akit meggyaláztak, le-
köpdöstek, meg csúfoltak s végül mint lázítót és istenkáromlót
keresztre feszítve a leggyalázatosabban megöltek. Erről a
Krisztusról hirdetik pünkösdkor nyilvánosan, hogy erőszak és
jogtalanság esett rajta s akik megölték, azok Isten ellenségei,
akik súlyosan vétkeztek s Istent lángoló haragra ingerelték.
Csodálatos bátorság és hatalmas vigasztalás, - hogy az
apostolok pünkösdkor ilyent mernek prédikálni nyilvánosan!
Honnét volt ekkora erejük? Az igéből és a Szentlélektől.
Nézd, minő ereje van Péternek! Nem is csupán Péternek, ha-
nem a többieknek is. Mily biztosak a dolgukban! Mily erőtel-
jesen markolnak bele a szentírásba! Mintha százezer évig azt
tanulták és egészen kitanulták volna. Én nem tudnék olyan
biztosan belemarkolni az igébe, pedig a szentírás doktora va-
gyok. Ezek pedig halászok, akik a szentírást nem is olvasták.
A keresztyénség tehát szegény halászok igéjével, Isten sze-
gényes, megvetett művével, a megfeszített názáreti Jézussal
kezdődött.
Te szentségnek új világa,
Vezess igédnek útjára,
Taníts az Istent vallanunk,
Szívből Atyánknak mondanunk.
Add az igaz vallást nekünk,
Egy legyen a mi Mesterünk,
Benne higyjünk, éljünk-haljunk,
Jézus legyen csak bizodalmunk.
Dicsőség legyen Istennek!
A cikket közreadta:
Id. Bánszky Pál
„Aki azért olvassa a Bibliát, hogy abban hibát találjon, hamar
felismeri, hogy a Biblia talál hibát őbenne.”
1
1
A cikkek közötti idézetek Charles Haddon Spurgeon gondolatai
background image

(Az előző Lámpásban közreadott vallástörténeti sorozat folyta-
tása következik.)
Beletekintünk hát a panteonba kicsinység
Brahma, aki a világ keletkezésében döntő szerepet játszott (de
nem saját tetszése szerint teremtette azt a semmiből, és nem is
önmagából sugározta ki mint ősok, ezért tehát vele kapcsolatban
semmiképp sem használható a keresztény értelemben vett világ-
teremtő
kifejezés. Ő nyilatkoztatta ki a védákat.
Brahma, más kozmogonikus [a világ keletkezésében szerepet
játszó] alakokkal, mint amilyen a brahmana-szövegekben gyak-
ran emlegetett Pradzsápati (a teremtmények ura), össze-olvadva,
számos mítosz tárgya lett. (Ld. még: Indiai regék és mondák, Bp.
Móra, 1977. Szerk. Trencsényi-Waldapfel Imre ISBN 963 11
0544 X)
Az ősi Rig-véda tárgyalja e témát bővebben.
Visnu földreszállásának mondaköre tartalmazza már nemcsak
az árja [a honfoglaló uralkodó réteg] hitvilág elemeit, de a helyi
elnyomott földműves népek megmentő, vigaszt adó hős isteneit
is.
Itt találjuk meg a legrégebbi vízözön-történetet is. Ezt az indek
magukkal hozták Indiába, eredetileg szorosan összefüggött Visnu
Föld kiterjesztésének mondájával. A lótuszvirágban ülő teremtő
isten (Brahma) mítoszának átvétele az őslakosságtól azonban
szükségessé tette a régi teremtéstörténet átdolgozását is.
A világ teremtésének mítosza úgy formálódik át, hogy a világ-
tenger közepén egy összetekeredett kígyón nyugszik Visnu, köl-
dökéből egy lótusz nő ki, s ennek virágjában Brahma (vagy
brahman) ül, aki azután a világot megteremti.
A világteremtő istennek és a lótusznak a kapcsolata ősi időkbe
nyúlik vissza. Megtalálható az ókori Egyiptomban, Indiában,
Ceylon szigetén.
India őslakos törzseinek mondái szerint a világteremtő isten az
alvilágból a lótusz hosszú, üreges szárán jutott fel az ősvíz felszí-
nére, hogy ott aztán a Földet megteremtse.
A lótuszon ülő istenalak ugyan átvette Visnu világteremtő sze-
repét, azonban sajátságos módon nem mint Visnu megtestesülé-
se, hanem mint tőle származó, de a továbbiakban mint önálló is-
ten jelenik meg.
A Rig-véda Brahman nevű istent nem ismer, de annál gyak-
rabban szerepel benne a brahman szó. Ennek használata derít
fényt a későbbi Brahman isten eredetére.
A brahman szó alapjelentése a Rig-védában: „megjelenés,
megformálás, kifejezési forma”.
Így jelenti sokszor magát a himnuszt mint egy valóság költői
kifejezési formáját. Brahman isten voltaképpen nem más, mint a
brahman szó által jelölt képzettartalomnak, a valóság kifejezési,
megnyilvánulási formáinak megszemélyesítése. Így egyszerre
érthetővé válik, hogy a világ teremtését miért Brahman végzi:
Visnu mint világisten maga a létező világvalóság, ennek az em-
ber számára érzékelhető megnyilvánulási formája, a teremtett vi-
lág – Brahman.
Cser Ákos
(folyt. köv.: Visnu avatárái.)

BOLDOGSÁGMONDÁSOK AZ ISTENI BOLDOGSÁG-MONDÁSOK MARGÓJÁN
(Máté evangéliuma 5. rész 1-12 verseihez)
BOLDOGOK, akik tudják, miért élnek, mert akkor azt is megtudják majd, hogyan éljenek.
BOLDOGOK, akik összhangban vannak önmagukkal, mert nem kell szüntelen azt tenniük, amit
mindenki tesz.
BOLDOGOK, akik csodálkoznak ott is, ahol mások közömbösek, mert öröm lesz az életük.
BOLDOGOK, akik tudják, hogy másoknak is lehet igaza, mert békesség lesz körülöttük.
BOLDOGOK, akik nevetni tudnak önmagukon, mert nem lesz vége szórakozásuknak.
BOLDOGOK, akik meg tudják különböztetni a hegyet a vakondtúrástól, mert sok zavartól kímélik meg magukat.
BOLDOGOK, akik észreveszik egy diófában a bölcsőt, az asztalt és a koporsót, és mindháromban a diófát, mert nemcsak néznek,
hanem látnak is.
BOLDOGOK, akik lenni is tudnak, nemcsak tenni, mert megcsendül a csendjük, és titkok tudóivá válnak. Leborulók és nem kiboru-
lók többé.
BOLDOGOK
,
akik mentség keresése nélkül tudnak pihenni és aludni, mert mosolyogva ébrednek fel és örömmel indulnak útjukra.
BOLDOGOK, akik tudnak elhallgatni és meghallgatni, mert sok barátot kapnak ajándékba és nem lesznek magányosak.
BOLDOGOK
,
akik nem veszik túl komolyan önmagukat, mert környezetük megbecsüli őket.
BOLDOGOK
,
akik figyelnek mások hívására, anélkül, hogy nélkülözhetetlennek hinnék magukat, mert ők az öröm magvetői.
BOLDOGOK, akik komolyan tudják venni a kis dolgokat és békésen a nagy eseményeket, mert messzire jutnak az életben.
BOLDOGOK, akik megbecsülik a mosolyt és elfelejtik a fintort, mert útjuk napfényes lesz.
BOLDOGOK, akik jóindulattal értelmezik mások botlásait, akkor is, ha naivnak tartják őket, mert ez a szeretet ára.
BOLDOGOK, akik gondolkodnak, mielőtt cselekednének, és imádkoznak, mielőtt gondolkodnának, mert kevesebb csalódás éri
őket.
BOLDOGOK, akik el tudnak hallgatni, ha szavukba vágnak, ha megbántják őket, és szelíden szólnak, mert Jézus nyomában járnak.
BOLDOGOK, akik mindebből meg is tudnak valósítani valamit, mert életesebb lesz az életük.
Dr. Gyökössy Endre
background image
H
AZAI VENDÉGEK
Táborszky László
Gyülekezetünk egykori lelkészeinek sorában most
Táborszky László kerül sorra. Mivel ő már nincs kö-
zöttünk, ezért feleségét, Margit nénit kértük meg, hogy
emlékezzen itt töltött idejükre.
Férjem első szolgálati helye volt Tatabánya, ahol
1949. őszétől 1953. nyaráig szolgált. (Én 1953. tava-
szán kerültem oda Sopronból, házasságkötésünk után.)
Férjem 1949-ben fejezte be teológiai tanulmányait.
Úgy volt, hogy ösztöndíjasként kimehet Svájcba, de
ezt az utat akkor a „vasfüggöny” lezárta. Röviddel ez-
után a prágai egyetemről érkezett egy újabb egyéves
ösztöndíjas meghívás, de szentelő püspöke, Szabó Jó-
zsef arra kérte, hogy egy évvel halassza ezt el, mert
abban az évben kerületéből csak egyedül ő végzett, s
szüksége van rá idehaza. Úgy tudom, más elgondolása
volt vele, de a körülmények úgy hozták, hogy Tatabá-
nyára helyezte. Itt hamarosan kineveztette önálló hit-
tantanárnak.
Tatabányán akkor átmenetileg hárman végezték a
lelkészi szolgálatot nagy egyetértésben: Sólyom Kár-
oly, Selmeczi János és ő. Sólyom Károlyt nem sok idő
múlva Paksra hívták meg lelkésznek, így ketten végez-
ték tovább a szolgálatokat. Selmeczi János főként a
felsőgallai, férjem a bánhidai városrészben, s egyidejű-
leg a város sok iskolájában tanított, amelyek bizony
sok kilométeres távolságban voltak egymástól. Mivel
akkor még nem jártak autóbuszok, így szerény fizeté-
séből összegyűjtött egy kerékpárra valót, s azzal járta a
nagy kiterjedésű várost, sokszor dombnak felfelé is
hajtva, hogy időben megérkezzen az órákra. Tanítvá-
nyait nagyon szerette, s azok is őt. Talán ennek is volt
köszönhető, hogy 1951-ben elvitték munkaszolgálatra,
ahol igen nehéz félévet töltött, néha szinte embertelen
körülmények között.
Hazaengedése után töretlen hittel és szorgalommal
folytatta szolgálatát. Nagyon sok családlátogatást vé-
geztek mindketten, s evangélizációs szolgálatra is hív-
ták őket, valamint írtak cikkeket, igehirdetéseket az
egyházi sajtóba. Belmissziói programot is állítottak
össze s különböző konferenciákon is szolgáltak. Szíve-
sen foglalkoztak teológiával.
Mi papnék is megértettük egymást, igyekeztünk
részt venni a gyülekezet életében. Odakerülésem után
a gyerekbibliaköri munkát én végeztem. Nagy örö-
mömre közülük kettő papné lett (Labossa Lajosné,
Puskás Jánosné). Nemcsak a két lelkész között volt jó
kapcsolat, hanem a városban szolgáló más felekezetű
lelkészekkel is.
A lakáskörülmények viszonylag mostohák voltak.
Eleinte a két lelkész egy albérleti szobában lakott egy
özvegyasszonynál. Később a felsőgallai római katoli-
kus plébánián kaptak egy lakrészt. Innen gondozták
hűségesen a nagy kiterjedésű (Alsógalla, Felsőgalla,
Bánhida, Tatabánya) egybetartozó gyülekezetet. Szór-
ványok is tartoztak ide, ahová kijártak látogatni,
hitoktatni. Kedves alkalmak voltak a gyülekezeti bib-
liaórák.
Egyszer, hogy megismerhessék a bányában folyó
nehéz munkát (mivel másképp nem lehetett lejutni)
úgynevezett „békeműszakot” vállaltak, s igyekeztek a
normát túlteljesíteni. Ez sikerült is nekik. Többször
szolgáltak a „kezek evangéliumával” az öregek felé.
A felsőgallai plébánián levő lakásba férjem már nem
tudott visszamenni a munkaszolgálat után, mert
Selmeczi János időközben megnősült. Így átmenetileg
újra albérletben lakott. Ide is nősült, de nemsokára mi
is egy római katolikus plébánián (Bánhidán) kaptunk
helyet a győri püspökség külön engedélyével, mivel az
ottani káplánt nem sokkal előtte egy éjszaka elhurcol-
ták. A plébános úrral és a házvezető nénivel jó kapcso-
latban voltunk. Nem gondoltunk elmenni Tatabányá-
ról.
1953. tavaszán több gyülekezetből érkezett hívás,
hogy vállaljuk el a szolgálatot. Tatabányán is szűkülni
kezdtek a szolgálati lehetőségek. Úgy nézett ki, hogy
nem lesz szükség két parókusra. Így sok imádság és
sok tusakodás után arra az elhatározásra jutottunk,
hogy elfogadjuk a közelben lévő száki gyülekezet
meghívását, ahol azután további hat évet szolgáltunk
nem könnyű körülmények között, de boldog örömmel.
Tatabányai szolgálatunkra és a kedves híveinkre is
mindig szeretettel gondoltunk vissza. Nagy örömmel
vettük tudomásul, hogy egy idő múlva újra két lelkész
szolgálhatott ott. Külön öröm volt, hogy kedves bará-
tunk, Labossa Lajos került oda, akivel haláláig meg-
maradt a testvéri jó viszony. Ugyanígy megmaradt
Selmeczi Jánossal is drága jó férjem haláláig. Kedves
emlék maradt a két évvel ezelőtti tatabányai vendég-
szolgálatunk, ahol még sikerült néhány régi kedves
hittestvérünkkel találkozni.
Táborszky Lászlóné

„Ne bízzunk a származásunkban, mert a kegyelem nem a vér által öröklődik.”
background image
Krízisszolgálat az Utcai Szociális Segítők
Egyesületénél
Gyülekezetünk néhány tagja - Dombi Attila, ifj. Kónya Lajos,
Pablényi László, Schermann Gábor, Sterczerné Bányi Etelka
és Vertényi Domonkos - az elmúlt télen péntek esténként ön-
kéntes szociális munka gyanánt részt vettek a hajléktalan-
gondozásban. Tapasztalataikról, érzéseikről kérdeztük őket.
Köszönjük azokat az adományokat, melyet a Testvérek aján-
lottak fel erre a szolgálatra.
Mit tapasztaltál, miben tudtál részt venni a körjáratok során?
V. D.: Ételt, italt osztottunk szét ill. ha másra volt szüksége va-
lakinek, akkor felírtuk és valamelyik nap elhozta valaki.
S. B. E.: Sok emberi nyomorúságot láttam. Inkább nekem volt
jó enni- és innivalót adni az embereknek.
D. A.: Jó érzéssel töltött el, hogy a szolgálat hivatásos munka-
társai számára több ez a dolog, mint munka – ez számuk-
ra szolgálat.
K. L.: Én már korábban is dolgoztam az Utcai Szociális Segítők
Egyesületénél, mint polgári szolgálatos. Most mégis kí-
vülállónak éreztem magam, mert ehhez a munkához nap
mint nap kapcsolatban kell állni a rászorulókkal. Tapasz-
talataim ellenére is csak segítőként vettem részt, ezért úgy
éreztem, megkímélnek a munka igazán rossz oldalától.
P. L.: A munkám értéke a jelenléten kívül nem terjedt ki sokkal
többre, ez feszélyezett is, de mindenképpen hasznos volt
és ajánlom mindenkinek, hogy legalább egyszer menjen
el egy ilyen körjáratra.
Találkoztál-e számodra érdekes vagy meglepő problémákkal,
életképekkel, emberekkel?
D. A.: Rendkivüli volt ez az idény abban a tekintetben, hogy va-
lóban a teljesen fedél nélkül, vagy éppenhogy csak össze-
tákolt kalyibában élők megsegítését célozta meg, ezáltal
sokszor az állatinál is alantasabb körülmények közé jutott
felebarátainkkal szembesített minket. Sokkal többet jelen-
tett ezek után a meleg, fűtött lakásba hazamenni, meleg
vízben mosakodni, a kinti sötétség ellenére benn a szobá-
ban, világosban, a családtagjaimmal együtt lenni.
K. L.: Voltak abszolút rászorulók, akik nem tudtak, vagy talán
már nem is akartak segíteni magukon. Viszont jártunk
olyan helyen is, ahol az emberek összetartóak voltak, fű-
tött, saját maguk által épített kunyhókban laktak. Ők vál-
laltak alkalmi munkákat, és még tévéjük is volt. Tehát
egy-egy alkalommal egyaránt ért jó és rossz élmény is.
V. D.: Megismertem egy férfit, akiről kiderült, hogy verseket ír,
és reménységgel telve Isten oltalmába helyezte élete jobb-
ra fordulását.
P. L.: Minden hajléktalan érdekes és egyedi. Találékonyak és
szerények. A legtalálékonyabb szállást a Dózsa Iskola
sportcsarnokának tetőrendszere alatt alakították ki. Érde-
kes volt az is, hogy olyan helyeken jártam, ahol eddig
még sohasem. Tatabánya vadregényes.
Adódott-e nem mindennapi helyzet vagy olyan feladat, ami
kihívást jelentett? Hogyan tudtad megoldani?
K. L.: Sajnos a téli krízis ideje alatt haláleset is történt, ami en-
gem nagyon megdöbbentett. Rosszul esett az, amikor azt
mondták, hogy nincs elég pénze az egyesületnek arra,
hogy teán kívül élelmet is biztosítson. Szerencsére ez csak
egyszer fordult elő, mert rengeteg felajánlás érkezett min-
denhonnan.
V. D.: Adódott olyan helyzet, hogy két embert be kellett vinni a
hajléktalan szállóra, ugyanis már nem tudták elviselni a
hideget. Egyiküknek el volt törve a lába, és csak mankó-
val tudott járni.
Mi volt fontos és mi mellékes számodra ezeken az estéken?
D. A.: Fontos, hogy az élelem, ital, ruházat és a rászorultak által
igényelt egyéb dolgok kiosztása mellett beszélgetésekre is
volt lehetőség, mind a sanyarú sorsú embertársainkkal,
mind a „hivatásos” segítőkkel. Ezek az eszmecserék gaz-
dagon építették a világról, életről alkotott nézeteimet.
K. L.: Az, hogy eljussunk az igazán rászorulókhoz. Ilyenkor tel-
jesen mellékes volt, hogy hideg és sötét van, és hogy
mennyi idő telik el az estémből.
P. L.: Fontos volt, hogy segített a saját élethelyzetemet jobban
látni a magyar valósághoz képest.
Mi sarkallt a munka felvállalására? Vállalnád-e jövőre is?
Miért?
S. B. E.: Ha lehet, máskor is szívesen veszek részt ebben a
munkában, hiszen tudom én is, hogy mi az, ha nincs az
embernek munkahelye és pénze, sokan csúfot űznek az
emberből.
D. A.: Természetesen, mert ha csak egy szendviccsel, meleg te-
ával, jó szóval, kedves tekintettel is hozzájárulhatok az
életük elviselhetőbbé tételéhez, akkor kötelességem leg-
alább ezt megtenni.
P. L.: Jövőre is szívesen mennék. El akarom érni, hogy ne csak
a másét osszam szét, hanem a lehetőségeimhez képest én
magam is rakjak bele valamit a „kosárba”.
Tanított-e valamire, van-e, amit ebből a munkából
hasznosíthatsz életed más területein?
K. L.: Ahhoz, hogy elfogadjuk ezeket az embereket, meg kell
érteni őket. Sajnos ilyen a világ, hogy léteznek hajléktala-
nok. Nem félresöpörni kell őket, hanem jobban odafi-
gyelni rájuk, hogy javítsunk a helyzetükön. Ez a tapaszta-
lat több megértést és türelmet adott számomra az embe-
rekhez. És ha lehet, még nagyobb tiszteletet azok iránt,
akik önzetlenül tudnak segíteni másokon, és nem csak a
saját érdeküket, hasznukat nézik, hogy elérjék céljaikat.
V. D.: Engem arra tanított, hogy tudjak úgy segíteni másokon,
hogy tegyem a jót szívből jövően, odaadó szeretettel,
ahogyan Isten adta nekem.
P. L.: Ne legyek elégedetlen, örüljek annak, amim van. Bár
nincs saját lakásom, mégis van fedél a fejem fölött, és té-
len sem fagyok meg, ezért hálás vagyok Istennek.
background image
H
ITOKTATÁS ÉS KONFIRMÁCIÓ
Tizenegy hitvalló szó
Konfirmáció volt gyülekezetünkben pünkösd ünnepén.
1
Ti-
zenegy fiatal lélek - névsoruk a Reménységrovatban olvasható -
mondta el a konfirmációi vallástételt, kapta Isten igéjének áldását
és élete első úrvacsoráját.
Közösségünk örömére való ez az esemény, mert a növekedést,
a missziót, a hitben való megerősödést szolgálja. Ezt a rendelteté-
sét pedig nem azzal tölti be elsősorban, hogy a konfirmációra ké-
szülők pontosan tudják a konfirmációi vizsga anyagát, hanem az-
zal, hogy folyamatos konfirmáció veszi kezdetét az életükben: ál-
landó megtérés, visszatérés saját gondolataiktól Jézus gondolatai-
hoz.
Nézzük, miről tanultak fiatal testvéreink egy tanéven keresztül, a
konfirmációra készülve:
Bibliaismereti áttekintés és Dr. Luther Márton Kis
Kátéjának (1529.) megbeszélése révén egyházunk
tanításának ismerete, az alapvető bibliai fogalmak és
gondolkodásmód elsajátítása
Az evangélikus gyakorlatban élő egyházi ünnepek rendje,
tartalma, bibliai összefüggései
Egyházunk szervezetének alapvető ismerete
A felkészülés hónapjait színesítette négyüknek az Országos Hit-
tanversenyen való részvétele. Nehéz dolguk volt: egyházme-
gyénkből egyedül ők indultak korosztályukban, ezért előzetes
megmérettetés nélkül álltak ki versenyre a többi csapattal, akik
már előzőleg saját megyéjükben legjobbnak bizonyultak. Ennek
ellenére nem hoztak szégyent gyülekezetünkre: a 14 induló csa-
pat közül a 9. helyen végeztek.
Röviddel a konfirmáció előtt intenzív, vizsgára felkészülő és
közösség-erősítő kirándulást tettünk a csapattal. Megmásztuk a
Somló-hegyet, a Ság-hegyet, láttuk a somlószőlősi és a celldö-
mölki evangélikus templomot. Utunk utolsó délutánját a
bakonybéli kálváriadombon töltöttük.
Előretekintésül:
A sok-sok elfoglalt gyermek és család láttán minden hittanórára
és konfirmációi órára érkező fiatal nagy öröm. Kérjük a családo-
kat, hogy keressék a módját a részvételnek. Szeretnénk együtt,
egymás időbeosztását kölcsönösen figyelembe véve kialakítani a
hittanórák rendjét.
A konfirmációra való felkészülést is annak van értelme elkez-
deni, aki előtte néhány éven keresztül már részesült hitoktatásban.
A hittanórák a nyári szünet után, szeptember elején megkez-
dődnek. Szeretettel várunk mindenkit!
schg
„Jobb a szívben tartani a Bibliát, mint a könyvespolcon.”
„Zúgó harang, ének és orgonahang…”
A Jókai utcai templomunk orgonája több évtizeden ke-
resztül zengte Isten dicsőségét és szolgálta hűségesen a gyü-
lekezeti énekek kíséretét. Az utóbbi években azonban a
hangzás tisztaságával egyre több probléma adódott. A szak-
értői vélemények megerősítették, hogy az orgona felújítása
nem gazdaságos, a felújítás költsége egy új orgona árával
vetekszik.
Mit tegyünk? Miből fedezzük az új orgonát? Vagy mégis
újítsuk fel a régit? Ezek a kérdések válaszút elé állították a
gyülekezet vezetőit. A dilemmát Sztruhár Gyula tatabányai
önkormányzati képviselő váratlan felajánlása oldotta meg,
aki 1 millió forintot ajánlott fel a Tatabányai Evangélikus
Egyházközség új orgonájára. Az új orgona építésének ügyét
az Országos Egyház is fölkarolta, és közösen olyan döntést
hoztunk, hogy az orgona a tervezett új templomunkba kerül-
jön megtervezésre.
Az orgona építését két fázisban kell elvégezni oly módon,
hogy a Jókai utcai templomban a jövendő „nagy” orgona
egy kisebb egysége kerül most megépítésre, amely átköltöz-
tethető majd az új templomba, ahol az orgona teljes nagysá-
gában fog megépülni. Az orgona diszpozíciós tervezetét
Trajtler Gábor orgonaművész úr készítette, tervezését és ki-
vitelezését az Aquincum Orgonagyár végezte.
A végleges „nagy” orgona 2 manuálos, pedálos, 17 regisz-
teres. Működési rendszere mechanikus csúszkaláda.
Az orgona játékasztala a nemzetközi szabványoknak meg-
felelő. A billentyűk csont, illetve ébenfa borításúak. Az első
fázisban az orgona játékasztala, a fúvómotor, központi fúvó,
a 2 regiszteres Brustwerk (mellmű), valamint ezen a széllá-
dán provizórikusan megszólaló Bourdon 8’ és Octave 4’ ke-
rül megépítésre.
Az új orgona 2006. május 7-én elkészült, és gyönyörűen
tiszta, fület gyönyörködtető hangzásával szólalt meg az is-
tentiszteleten. Ám az új igények hamar megfogalmazódtak
az orgona tovább bővítésére vonatkozóan. A gyülekezet ve-
zetése úgy döntött, hogy meg akarja építtetni a pedálművet
is oly módon, hogy a pedálbillentyűk a játékasztal meglévő
sípjait szólaltatják meg, ezzel teltebb hangzást biztosítva az
1
A konfirmációról, mint egyházunk hagyományáról és rendjéről, bővebben olvashatunk a
internetes oldalon.
background image
orgonának. Pünkösdkor megkezdődött a céladományok
gyűjtése a pedálmű megépítésére, amit reménységünk sze-
rint hamarosan megrendelhetünk az Aquincum Orgona-
gyárban.
Akit Isten Lelke indít az adakozásra, az adományát elhe-
lyezheti a templomban erre a célra kihelyezett perselybe,
vagy átadhatja gyülekezetünk pénztárosának.
„…mind az Ő szent nevét áldják!”
dr. Sassi Endréné
Sátán találkozót tartott!
Sátán összehívta a démonokat a világ minden tájáról.
A megnyitó beszédében ezt mondta: "Nem tarthatjuk
vissza a keresztényeket attól, hogy eljárjanak istentisz-
teletre. Nem tarthatjuk vissza őket attól, hogy olvassák
a Bibliájukat és hogy tudják az igazságot. Még csak at-
tól sem tarthatjuk vissza őket, hogy egy bensőséges
kapcsolatot alakítsanak ki a megváltójukkal. Ha egy-
szer megszerezték ezt a kapcsolatot Jézussal, megtört a
hatalmunk felettük. Úgyhogy engedjétek, hogy elmen-
jenek istentiszteleteikre, engedjétek, hogy magukhoz
vegyék az úrvacsorát, de lopjátok el az idejüket annyi-
ra, hogy ne legyen idejük arra, hogy igazi kapcsolatot
alakítsanak ki Jézus Krisztussal." "Ezt akarom tenni",
mondta a Sátán. "Eltéríteni őket attól, hogy megragad-
ják a kapcsolatot a Megváltójukkal és fenntartsák ezt
az éltető kapcsolatot egész napon át!"
"Hogyan tegyük ezt?" kiabálták a démonjai.
"Kössétek le őket az élet mellékes dolgaival és találja-
tok ki számtalan cselt, amikkel lefoglalhatjátok az
gondolkodásukat", válaszolta ő:
Kísértsétek őket arra, hogy költsenek, költsenek,
költsenek és kérjenek kölcsön, kérjenek kölcsön,
kérjenek kölcsön.
Győzzétek meg a feleségeket, hogy dolgozzanak
hosszú órákat és a férjeket, hogy dolgozzanak 6-
7 napot egy héten, 10-12 órát egy nap, így meg-
engedhetik maguknak az üres életformát.
Tartsátok vissza őket attól, hogy időt töltsenek a
gyerekeikkel. Ahogy a családok darabokra
hullanak, hamarosan, az otthonaik többé nem
lesznek biztonságos menedékek a munka nyo-
mása alól!
Stimuláljátok túl az agyukat, hogy ne legyen ké-
pesek meghallani azt a halk, szelíd hangot.
Csábítsátok őket arra, hogy kapcsolják be a rá-
diót vagy a magnót, amikor vezetnek,hogy hagy-
ják bekapcsolva a tévét, videót, cdlejátszót és a
számítógépet az otthonaikban folyamatosan és
gondoskodjatok arról, hogy minden üzletben és
étteremben a világon nem biblikus zenét játssza-
nak folyamatosan. Ez majd bezsúfolódik az
agyukba és megtöri a kapcsolatot Krisztussal.
Töltsétek fel a dohányzóasztalokat magazinokkal
és újságokkal. Nyomjátok bele az agyukba a hí-
reket 24 órán keresztül. Törjetek be a vezetés
perceibe hirdetőtáblákkal. Árasszátok el az e-
mail postafiókjaikat szeméttel, katalógusokkal,
amikből online lehet rendelni, sorsolásos játé-
kokkal és mindenféle hírlevéllel és promóciós
ingyenes ajánlatokkal, szolgáltatásokkal és hiú
reménnyel.
Tetessetek sovány, gyönyörű modelleket a ma-
gazinokba és a tévébe, hogy a férjek azt higgyék,
hogy a külső szépség a fontos és aztán elégedet-
lenekké váljanak a feleségükkel.
Tartsátok fáradtan a feleségeket olyannyira,
hogy ne tudják éjjel szeretni a férjüket. Adjatok
nekik fejfájást is! Ha nem adják meg a férjüknek
azt a szeretetet, amire szüksége van, hamarosan
máshol fogják azt keresni. Ez jó hamar szétsza-
kítja a családokat!
Adj nekik télapót, hogy eltérítsd őket attól, ne-
hogy megtanítsák a gyerekeiknek a karácsony
igazi jelentését.
Adj neki húsvéti nyuszit, így nem fognak be-
szélni az Ő feltámadásról és a bűn és a halál fe-
letti hatalmáról.
Még ha el is utaznak pihenni, tegyetek arról,
hogy hajszolják ott is túl magukat...hogy kime-
rülten térjenek vissza. Tartsátok őket túl elfoglal-
tan ahhoz, hogy kimenjenek a természetbe és Is-
ten teremtményeit csodálják. Küldd el őket in-
kább vidámparkokba, sporteseményekre, színda-
rabokra, koncertekre és moziba.
Tartsátok őket elfoglaltan, elfoglaltan, elfoglal-
tan! És amikor lelki találkozóra mennek, nyugta-
lan lelkiismerettel fognak távozni.
Zsúfoljátok tele az életüket sok jó kifogással,
hogy ne legyen idejük keresni Jézus hatalmát.
Így egy idő után a saját erejükből fognak dol-
gozni, fel fogják áldozni az egészségüket és a
családjukat egy elég jó cél érdekében.
Működni fog! Működni fog!' Mekkora terv volt! A
démonok buzgón indultak teljesíteni a megbízatásukat,
hogy a keresztények minél kevesebb időt hagyjanak
Istenre és a családjaikra szerte a világon, és hogy mi-
nél kevesebb idejük maradjon arra, hogy meséljenek
másoknak arról, hogy Jézus hatalma hogyan változtat-
ta meg az életüket.
Azt hiszem, a kérdés az, hogy sikeres volt-e Sátán eb-
ben a cselben? Döntsd el te magad!
Az "elfoglalt" [angolul: busy] azt jelenti: S-átán
R-abigája A-latt L-enni? [B-eing U-nder S-atan's Y-oke]
background image
G
YEREKROVAT
„Akkor leírta Mózes az Úr összes Igéjét.” Mózes 24,4
Így keletkezett a Biblia
Fel, le, fel, le… Jonatán erőlködve írja a gyakorlatot írásfüzetébe. A lehető leggyorsabban szeretne megtanul-
ni írni. Mintegy 3000 évvel ezelőtt kevesen voltak, akik tudtak írni. Mózes pl. tudott írni. Megtanulta a fáraó
udvarában. Isten felhasználta őt arra, hogy leírja mindazt, amit a Bibliában, Mózes öt könyvében olvashatunk.
Az írásra akkor még nem volt toll és sima papír. Akkoriban az írásjeleket botocskákkal vésték bele puha
agyagba, vagy ecsettel és üreges madártollal írták papiruszra. (A papirusz olyan írásra használt anyag, amelyet
egy egyiptomi nád belsejéből készítenek.) De állatbőrt, pergament is használtak. Az egyes oldalakat (ahogyan
egy újságnál is), több oszlopban írták tele, és azután egymáshoz varrták. Így hosszú könyvtekercsek jöttek létre,
amelyekben pl. az Úr Jézusról is olvashatunk. Ő maga mondta: „A könyvtekercsben írva van rólam” (Zsidók
10,7).
Lámpás az úton, Áhítatok minden napra – gyermekeknek


Ez a tudós a képen Pál apostol leveleit tanulmányozza a Bibliából. A sok levél közül azonban három nem talál-
ható a Bibliában. Melyek ezek? Jelöld meg őket!

Biblia: az Ó- és Újszövetség könyvei gyűjteményének a neve. A szó a görög „biblia” (könyvecskék) szóból
származik. Noha ez többesszámú szó, a latinban egyes számban használták. Így a „könyvekből” „a
Könyv” lett. A többes számban álló „biblia” arra utal, hogy a Biblia könyvek gyűjteménye. Az pedig,
hogy a szót később egyes számú értelemben használták, nyomatékosan utal arra, hogy ezekben a köny-
vekben csodálatos egység uralkodik. Az „Ószövetség” és „Újszövetség” megjelölést a 2.sz. végétől hasz-
nálják, hogy megkülönböztessék egymástól a zsidó és keresztyén eredetű írásokat. Az ÓSZ legnagyobb
részét héber nyelven írták, csak néhány részletét arám nyelven. Az ÚSZ-et néhány arameus szó és mondat
kivételével görög nyelven írták. A Bibliában 66 könyv van: 39 az Ószövetségben és 27 az Újszövetség-
ben.
Bibliai nevek és fogalmak c. könyv alapján
background image
H
ÍREK
,
ESEMÉNYEK
:
Délutáni kerti közösséggel zárta le a mögöttünk álló évad sorozatát bibliaórai csoportunk. Témánkat, a Jelenések
könyvének olvasását a nyári szünet idejére félbehagytuk, összefoglalva az eddig olvasott 9 fejezetet. Szeptemberben
folytatódnak ezek az alkalmak. A közösség nyitott, szeretettel fogad bárkit, aki érdeklődik a közös bibliaolvasás és a róla
való szabad beszélgetés iránt.
Elhunyt Garami Lajos lelkész, aki a háború után rövid ideig szolgált városunkban vallástanárként. Gondoljunk családjára
szeretettel!
Egyházmegyénk megválasztott új elnöksége: Szarka István esperes (Bakonycsernye) és Mészáros Tamás
egyházmegyei felügyelő (Csákvár).
A tatabányai katolikus és protestáns gyülekezetek programokkal egybekötött közös bemutatkozást terveznek, a
Németországban hagyományos „Kirchentag” mintájára, a szeptember elején szokásos Bányásznap keretében, annak
helyszínén, az óvárosi Május 1. parkban. Az esemény részletei kidolgozás alatt állnak, az evangéliumért felelősséget érző
testvérek imádságára azonban már most is számítanak a szervezők.
Gyülekezeti buszos kirándulásra invitáljuk a Testvéreket. Tervezett program: Nemeskér; műemlék evangélikus
templom, Nagycenk; Széchenyi kastély, Sopron; városnézés, evangélikus templom, Fertőrákos; kőfejtő. Időpont: július 8.
Jelentkezési határidő: június 18.
Kétrészes filmklub lesz a Tátra utcai templomban június 21-22-én, szerdán-csütörtökön 18 órától. Szeretettel várjuk az
érdeklődőket.
Tanévzáró istentisztelet lesz június 18-án. A rendhagyó alkalomra külön is hívjuk a gyermekeket, fiatalokat, szüleikkel
együtt.
Gyülekezeti közgyűlést tartunk a június 25-i istentisztelethez kapcsolódóan. Tárgya a tisztújító választás hátralevő része:
szavazás az egyházkerületi felügyelő személyére. Jelöltek, akik közül választhatunk:
Nagy Eörs badacsonyi borász
Szabó György győri építészmérnök
Vincze Csaba szombathelyi építészmérnök
Bővebb információ található róluk a templomban kitett bemutatkozó írásokban.
Nyári gyermek- és ifjúsági táborok, rendezvények:
o
Nagyveleg hittanos tábor (általános iskolás korú gyermekek részére): július 9-15.
o
Nagyveleg „Nagytábor” (konfirmált fiatalok és felnőttek részére): július 30 - augusztus 6.
o
MKIE Sporttábor (12 év felettiek számára): Nagyveleg, augusztus 6-13.
o
Tatabányai ifjúság kenutúrája (Rába felső szakasza: Szentgotthárd-Sárvár): július 12-16.
o
Sátortábor frissen konfirmált fiatalok és barátaik részére Balatonalmádiban: augusztus 14-18.
o
Felnőtt ifjúság országos tábora: Balatonszárszó, augusztus 20-26.
o
Szélrózsa Országos Evangélikus Ifjúsági Találkozó: Szolnok, július 19-23.
Bővebb információ a lelkészi hivatalban és Kemény Ilona hitoktatótól kapható. A Szélrózsa Találkozóról részletes
tudnivalók illetve jelentkezési lehetőség:
Egyházunk országos ifjúsági konferenciáiról
olvashatnak a www.lutheran.hu/ifjusag internetes oldalain.
Jelen számunkhoz mindenkinek mellékeljük az Evangélikus Missziói Központ szórólapját. Ahogyan az egész Lámpást,
olvassák a testvérek ezt is nyitott szívvel.
A weboldalal kapcsolatos írásokat, észrevételeket a
A Lámpás szerkesztősége várja a cikkeket, véleményeket, hozzá-
szólásokat az alábbi címre:
Várjuk az érdeklődőket a gyülekezeti levelezőlistákra:
(általános gyülekezeti információk)
(ifjúsági lista)
E listákra jelentkezni lehet a lelkészi hivatal címén:
Bizalommal kérjük azok jelentkezését, akik egészsé-
gi állapotuk miatt nem tudnak az istentiszteletekre
vagy más alkalmakra eljönni. Szívesen segítünk au-
tóval, hogy ilyen akadály ne válasszon el senkit a
gyülekezet közösségétől.
Várjuk a kórházban fekvő betegekről való híradást,
hogy személyesen meglátogathassuk őket, illetve
azok jelzését, akik otthonukban szeretnének úrvacso-
rát venni.
Kérjük az új otthonba költözöttek illetve az újonnan a
gyülekezet területére került testvérek lakcímének jel-
zését.
Köszönettel fogadunk minden, a gyülekezet szokása-
ival vagy személyes igénnyel kapcsolatos kéréseket.
background image








R
EMÉNYSÉGROVAT
A
KIK GYÜLEKEZETÜNKBEN
2006.
MÁRCIUS
19.,
B
ÖJT
3.
VASÁRNAPJA ÉS
2006.
JÚNIUS
11.,
S
ZENTHÁROM-
SÁG VASÁRNAPJA KÖZÖTT ELHÍVÁST KAPTAK
... a keresztségben Isten országába:
ápr. 16.
Kajtár Emese
Tatabánya Daskó
Enikő (ev.) és Kajtár Ervin (gk.)
Mk 16,1-8
ápr. 30.
Soós Katalin
Tatabánya Darmstadter Nóra (ev.) és Soós Gábor (ev.) Jn 10,11-16
jún. 5.
Selyem Viola
Tatabánya Smahó Beatrix (rk.) és Selyem Zoltán (ev.) ApCsel 10,34.42-48
... konfirmációi áldással az Egyház közösségébe, június 4-én:
Dely Csaba
Dely Gyöngyi
ApCsel 20,32
Hargitai Zara
Kovács Anna és Hargitai Ferenc
Rm 1,16
Horváth Nándor
Nádudvari Szilvia és Horváth Nándor
1Jn 2,17
Jambrik Szilvia
Bogdán Ilona és Jambrik Tibor
2Thessz 3,5
Juhász Dénes
2Tim 2,22
Juhász Lilla
Hajós Orsolya és Juhász Dénes
Ef 5,2
Kardos Alexandra
Pruzsina Gyöngyi és Kardos László
Rm 10,9
Lukonits Ádám
Vágó Valéria és Lukonits Tibor
1Jn 3,18
Nagy Eszter
Jelenka Tímea Ottília és Nagy János
Jn 15,16
Pátkai Antal
Omischel Andrea és Pátkai Antal
Jel 3,11
Szekeres Gábor
Molnár Anna és Szekeres Tibor
2Kor 12,9


Alkalmaink
Alkalom

Mikor?
Hol?
Imaközösség Istentisztelet
előtt
Jókai út 81.
Istentisztelet Vasárnap
10
00
kor
Jókai út 81.
Ifjúsági alkalom
szombat 18
00
kor
Tátra u. 13.
Minden hónap első vasárnapján úrvacsoraosztás is van az
istentiszteleten.
A lelkészi hivatal címe:
Tatabánya-Alsógalla, Tátra u. 13.
Telefon: 34/316-201
Schermann Gábor lelkész elérhető ezen kívül a 20/824-
2764-es telefonszámon, valamint a
gabor.schermann@lutheran.hu illetve
tatabanya@lutheran.hu e-mail címen.
Hivatali idő: megbeszélés szerint
LÁMPÁS – Tatabánya és Környéke Evangélikusságának Lapja
Megjelenik negyedévente
V. évfolyam, 2. szám 2006. nyár
Az újság előállításához adományokat elfogadunk erre a számlaszámra:
Tatabányai Evangélikus Egyházközség
OTP Bank: 11740009-20201533
Felelős kiadó: Tatabányai Evangélikus Alapítvány
Szerkesztőség: Tatabányai Evangélikus Lelkészi Hivatal
2800 Tatabánya, Tátra u. 13. Tel./Fax: 34/316-201
Cser Ákos, Kemény Ilona, Kemény István, Vertényi Domonkos
Felelős szerkesztő: Schermann Gábor
Nyári úti-leltár
Mivel? - Repülővel. Vonattal. Autóval.
Autóbusszal. Kerékpárral. Gyalog.
Hová? - Az Óperencián túlra. A tengerpartra.
A világbajnoki döntőre. Balatonra.
Nagymamához. A sarki italboltba.
Miért? - Találkozni az ismeretlennel.
Az érdekessel. Az árucikkekkel.
A szemfényvesztőkkel. A nyomorral.
A testvérrel.
Van-e utad, Testvérem? Milyen úton vezet - és hová?

Document Outline

  • ��
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek