Bibliaolvasás

Egy év alatt végig a Biblián - átdolgozott, több szempontból ésszerűsített ajánlás!

A napi beosztás és segédanyagai itt találhatók!

A részletes leírás itt olvasható!

Adományok

Egyházfenntartói járulékát, általános vagy céladományát köszönettel fogadjuk az alábbi bankszámlaszámon:

Tatabányai Evangélikus Egyházközség
11740009-20201533

A gyülekezet alapítványán keresztül is köszönettel fogadunk támogatást - vállalkozásoknak adomány-igazolást tudunk adni:

Tatabányai Evangélikus Alapítvány
11740009-24113436

1%

Egyházi 1%: Magyarországi Evangélikus Egyház - 0035

Civil 1%: Tatabányai Evangélikus Alapítvány - 18603718-1-11

YouTube / Facebook

Videó csatornánk, ahol istentiszteleti és egyéb közzétett videóink megtekinthetők:

Tatabányai Evangélikus Gyülekezet

Facebook oldalunk:

https://www.facebook.com/tbevangelikus

« 2024. május »
május
HKSzeCsPSzoV
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

2006-1

2006-1.pdf — PDF document, 423Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image
Feladó:
Evangélikus Lelkészi Hivatal
2800 Tatabánya
Tátra u. 13






























„Világosságom és segítségem az ÚR, kitől félnék?” (Zsolt 27,1)
Tatabánya és Környéke Evangélikusságának Lapja - V. évfolyam 1. szám 2006. Böjt
HAL ÉS NYUSZI – VAGY
KERESZT ÉS FELTÁMADÁS?
Krisztus feltámadt, elmúlt kín, gyalázat, Örven-
dezzünk, vigadjunk, Krisztus lett a vigaszunk!
Ha föl nem támad, nincsen bűnbocsánat, Ámde
ő feltámadott, áldja Krisztust ajkatok!
(EÉ 213. ének)
Talán így dallam nélkül, a puszta szöveg is
érzékelteti picit azt az önfeledt örömöt, melyet
érez, aki átélte Húsvét ünnepének csodáját: Jé-
zus győzelmét a halál felett.
Azt a győzelmet, melyről nagyon keveset
beszélünk, mert tabu-téma. Már a halál is az -
hát még a folytatása! Közismert szóhasználat:
azt szeretnénk mondani: „ha meghalok” - ehe-
lyett azt mondjuk: „ha történik velem valami”.
Ugyanezért mindig is igyekezett az ember
kikerülni nagypéntek és húsvét igazi tartalmát:
könnyebb hagyományokat követve halat enni,
majd játékosan nyuszicsokikat keresgélni a ta-
vaszi harmatban, mint szembenézni a ténnyel:
emberségem buktatóiból csak az a kiút, hogy
Valaki kegyetlen halált halt értem. Jobb elke-
rülni az ilyen témát...
Ám ebben a „ki-ne-merjük-mondani” lég-
körben minden konvenciót és beszédtéma-
keretet túllépve cseng és visszahangzik az
evangélium, és vele a fenti ének: „Krisztus fel-
támadt!”
Ha félretoljuk ezt, megmaradhatunk a halnál
és nyuszinál. Viszont felvetődik a kérdés: van-e
értelme Jézusnak, van-e értelme karácsonynak,
nagypénteknek, tízparancsolatnak, imádságnak,
templomoknak és gyülekezeteknek, ha azt ad-
ják, amit sokminden más is meg tud adni: er-
kölcsi tanulságot, játékot, ünneplést? Lehet-e
mássá az élet, ha úgyis meghalunk, s minden-
nek vége?
Kezdettől fogva felismerték tehát az egy-
házban: mindennek a feltámadás adja meg az
értelmét: ha Jézus nem támadt fel, akkor nem
erősebb a halálnál - s az emberi bűnnél; akkor
hiába hozta a kereszthalál áldozatát; akkor nem
igaz a bűnbocsánatról szóló ígéret; akkor nem
igazak a megváltásról szóló régi, ószövetségi
ígéretek sem; akkor Isten minden szava hiába
hangzott el, s íratott le...
Láthatjuk: mennyire egyetlen pilléren nyug-
szik a keresztyénség, s az egész összeomlik
bennünk az alapoktól a tetőszerkezetig, ha nem
vesszük meghökkentően komolyan Jézus fel-
támadását - s vele a miénket.
Ha nem is lehet hallani itt az újságban a fenti
ének dallamát, a szavaiból is sugárzik: aki ezt
mondja, az szíve mélyéig szorongatott helyzet-
ben volt, s most teljes szívből, felszabadultan
örül. Ez a nyilvánvaló személyes érintettség az
oka, hogy kívülről igen nehéz valamelyest is
megérteni a húsvéti hitet. Gyakorlatilag lehetet-
len. Sodrásába kerülni azonban hatalom: mert
boldog emberré tesz.
sch. g.
background image
H
AZAI VENDÉGEK
Az ádventi Lámpásban írást közöltünk
gyülekezetünk egykori helyettes lelké-
szétől, Szigethy Szilárdtól és feleségétől.
Az így elindított rovat szándéka, hogy
megszólaltassunk olyanokat, akik hosz-
szabb-rövidebb idővel ezelőtt gyülekeze-
tünkben éltek, illetve itt szolgáltak, és
visszaemlékezésükkel, a maiaknak írt
üzenetükkel segíthetik közösségünk nö-
vekedését a Krisztusban.
Ezúttal örömmel és Isten iránti hálával
adjuk a Testvérek kezébe a tatabányai
evangélikusság második lelkészének, dr.
Selmeczi János nyugalmazott teológiai
tanárnak az írását.
ÖKUMENIKUS TESTVÉRI
KAPCSOLATOK TATABÁNYÁN
Több mint húsz esztendeig szolgáltam
Tatabányán (1948-1970). Ez alatt az idő
alatt történt a második világháború utáni
rendszerváltás, amely az egyházak részé-
re, de a lelkészek számára is sok kelle-
metlenséggel járt. De mindennek ellené-
re Isten sok felejthetetlen és kedves em-
lékkel ajándékozott meg ottani szolgála-
tom idején. Ezek közül az ökumenikus
kapcsolatokat szeretném megemlíteni.
A református gyülekezetekkel való kap-
csolat kezdettől fogva jó volt, hiszen a
mai Tatabánya területén élő evangéliku-
sok először a bányatelepi közös protes-
táns gyülekezetben éltek. Az evangéli-
kus gyülekezet csak 1930-ban alakult
meg. Odaérkezésem idején évenként
csak egy közös gyülekezeti alkalmunk
volt, a reformációi emlékünnepély, me-
lyet felváltva az evangélikus és a refor-
mátus templomban rendeztünk meg. A
négy református és a két evangélikus lel-
kész kapcsolatát először az erősítette,
hogy hétfő délelőttönként néhányan a
gőzfürdőben találkoztunk, ahol jókat be-
szélgettünk. Itt támadt az az ötletünk,
hogy a parókiákon felváltva találkoz-
zunk hetenként, ahol azután megbeszél-
tük az elmúlt hét eseményeit és készül-
tünk fel a jövő vasárnapi igehirdetéseink-
re. Mivel mi egyházunk által előírt textu-
sokról prédikálunk, református lelkész-
testvéreink is ezek szerint prédikálnak.
Az ötvenes évek közepétől vezettük be
az ökumenikus imahét közös gyülekeze-
ti alkalmait, amelyeket közös úrvacsora-
vétellel szoktunk befejezni. A hatvanas
évek elejétől pedig bevezettük, hogy ha-
vonként egy vasárnap délután először
csak a presbiterek számára, majd a gyü-
lekezetek kérésére a gyülekezetek szá-
mára is közös ökumenikus alkalmakat
tartottunk.
A római katolikus gyülekezetekkel a
Második Vatikáni Zsinat előtt nem volt
lehetőség ilyen ökumenikus gyülekezeti
alkalmak tartására, de a lelkészekkel való
kapcsolatunk ilyen ökumenikus volt.
Mutatja ezt az is, hogy Táborszky László
lelkésztestvérem a bánhidai plébánia
üres segédlelkész lakásában, én pedig a
VII-es telepi plébánia épületében - nyil-
ván a katolikus püspökség előzetes hoz-
zájárulásával - kaptunk lakást.
Nem tudom, hogy napjainkban milye-
nek Tatabányán az egyházak közötti
ökumenikus kapcsolatok, de gondolom,
hogy azóta csak testvéribbek lettek, mert
véleményem szerint e kapcsolatok nél-
kül nem lehet igazán hiteles egyházaink
szolgálata.
Dr. Selmeczi János
L
UTHER MA IS IDŐSZERŰ
KÍSÉRTÉS - PRÓBATÉTEL
Máté 4, 1-11
Mert nem olyan főpapunk van,
aki ne tudna megindulni erőtlensé-
geinken, hanem olyan, aki hozzánk
hasonlóan kísértést szenvedett
mindenben, kivéve a bűnt.
Zsid 4,15.
Mikor az ördög megkísért, szí-
vemet azzal vigasztalom, hitemet
azzal erősítem, hogy ismerem Azt,
aki az ördögöt legyőzte és aki né-
kem mindenkor segítség és vigasz-
talás. A hitem tehát legyőzi az ör-
dögöt. Isten éppen azért ad hitet,
hogy tudjam: Krisztus legyőzte ér-
tem az ördögöt.
Nem félek hát a kísértéstől. Hi-
szen arra való az, hogy a hitem
megerősödjék, felebarátom pedig
az én megkísértetésemben és győ-
zelmemben vigasztaló példát lás-
son.
Számíthatsz rá, hogy mikor
hinni kezdesz, a kísértés sem várat
sokáig magára. A Szentlélek nem
hagy békén, hanem hamarosan kí-
sértésbe vet. Miért? Hogy a hitünk
alaposan kipróbált legyen. Mert
különben úgy táncoltatna az ördög,
mint szél a szalmaszálat. De Isten
nehezéket akaszt ránk s ezzel jól
megrögzít, hogy ördög és ember
meglássa rajtunk az Ő hatalmát.
Így bizonyítja meg Isten a mi
gyengeségünkben az Ő felséges
dicsőségét. Ezért taszít bennünket
pusztaságokba, elhagyatottságba,
ahol semerre segedelmet nem lá-
tunk, sőt úgy érezzük, hogy maga
Isten is egészen elhagyott. Mert
ahogy a Krisztussal bánt, úgy bá-
nik velünk is. Ez pedig nem gye-
rekjáték, hanem félelmetes próba-
tétel.
Jézus sebeidnek mélye
Vigasztalja lelkemet,
Minden földi nagy ínségbe'
Ott látom keresztedet.
Ha kisértnek a bajok
És már bűnre gondolok,
Szenvedésed emlékeztet,
Hogy kerüljek minden vétket.
Luther Márton írását közreadta:
id. Bánszky Pál
background image
Tisztújítás – választások
- Egy „kiszolgált”(?)
presbiter gondolatai –
Ebben az évben nemcsak orszá-
gos választások lesznek, hanem a
Magyarországi Evangélikus Egy-
házban is általános tisztújítási vá-
lasztásokra kerül sor a választások-
ról és a szavazásról rendelkező, ha-
tályos 2005. évi VII. számú egyhá-
zi törvény alapján. Ezzel az Egy-
ház különböző szintű: egyházkerü-
leti, egyházmegyei, gyülekezeti
tisztségviselőinek eddigi mandá-
tuma befejeződik.
Gyülekezetünkben is elvégezte a
szükséges előkészületeket a Pres-
bitérium által megválasztott Egy-
házközségi Jelölőbizottság. Így
többek között a Gyülekezet válasz-
tó és szavazati joggal rendelkező
tagjaitól jelölési javaslatokat kért,
ezek alapján jelöltlistát állított ösz-
sze, majd tevékenységéről beszá-
molt a Presbitériumnak. A beszá-
molót a Presbitérium jóváhagyta.
2006. március 12-én, Böjt 2. va-
sárnapján, az istentisztelet kereté-
ben megtartott Választó Közgyűlé-
sen a választások lezajlottak, és sor
került a megválasztott, gyülekezeti
tisztségviselők fogadalom-tételére
és beiktatására is.
Néhányan, az eddigi tisztségvise-
lők közül saját kérésükre és elhatá-
rozásukra, főként idős korukra te-
kintettel, már nem kerültek rá a je-
löltlistára akkor sem, ha esetleg
kaptak jelölési javaslatot. Ők: id.
Bánszky Pál
(felügyelő), Csabai
Sándorné
(presbiter), Dr. Dely
Lászlóné (jegyző), Dr. Kende Jó-
zsef
(presbiter), Klespitz Jenőné
(presbiter), Nagy Sándor (presbi-
ter), Varga Györgyné (presbiter)
és e sorok írója tovább már nem
tisztségviselői a Gyülekezetnek, de
azért - reménységük szerint - to-
vábbra is aktív tagok maradnak.
Ők a „kiszolgált” tisztségviselők
(remélem ezzel nem bántottam
meg egyikkőjüket sem). Egy-több
választási cikluson át az volt a –
bizonyosan nem mindig tökéletes-
re sikerült – törekvésük, hogy se-
gítsék, előbbre vigyék Gyülekeze-
tünk életét, fejlődését, erősödését
az Úrban.
A Presbitériumnak és a Jelölőbi-
zottságnak most az volt a célkitű-
zése és szándéka, hogy Gyülekeze-
tünkben is olyan - nemcsak új, ha-
nem lehetőleg fiatalabb - tisztség-
viselők kapjanak mandátumot,
vagy kerüljenek - esetleg az eddi-
gitől eltérő tisztségbe – újra meg-
választásra, akik a maguk területén
végzendő hűséges, odaadó szolgá-
latukkal segítenek továbbvezetni a
Gyülekezetet, frissíteni, erősíteni
tudják a Gyülekezet életét, tevé-
kenységét és célkitűzéseit.
Röviden ezek voltak azok az
események és történések, amiket
elvégeztünk a Gyülekezetben. –
De mit tudnánk mi, „kiszolgáltak”
útravalóul adni Nektek ehhez a
szolgálathoz?
Legyenek útmutatóként – velünk
együtt – továbbra is közös imáitok:
„Urunk, légy velünk, hogy a te
gyermekeid legyünk, a te utadat
járjuk, a te kezedet fogjuk, a te
igédre figyeljünk. Ámen.”
(aho-
gyan a Presbitérium e ciklusbeli
utolsó ülésének elején imádkoz-
tuk).
És a befejező ima: „Engedd meg,
Istenünk, hogy a nevedben legyünk
együtt. Áldj meg minket azzal,
hogy meglátjuk gazdagságodat,
ajándékaidat, és napról-napra ku-
tatjuk: mi minden jót készítettél,
rejtettél el a számunkra ezek között
a falak között, ezekben, az alkal-
makban, közösségekben, amelyek-
ben összegyűlünk, azokban az
emberekben, akikkel együtt va-
gyunk igéd hallására, ügyeink
intézésére. Mutasd meg, Istenünk,
kérünk, amit terveztél velünk, hogy
meggazdagodjunk mindabban,
amit jónak tartasz a számunkra.
Jézusért kérünk, hallgass meg
minket. Ámen.”
Még valami „hamuba sült pogá-
csát” a tarsolyotokba tőlem - Nek-
tek és mindannyiunknak is:
„Legyen gondod rá, hogy telje-
sítsd azt a szolgálatot, amelyet át-
vettél az Úrban!
(Kolosséi levél 4,17)
„Munkára két kezem! Mit Isten
tennem rendel, jó szívvel, vidám
kedvvel elkezdem, s végezem!”
(EÉ 93:5)
Lukonits Ottó
Az új tisztségviselők
További tisztségviselők:
Mátyás Györgyné egyházmegyei közgyűlési küldött
Nagy Gabriella egyházmegyei közgyűlési pótküldött
Presbitérium:
Major P. Gáborné - felügyelő
Kemény István - másodfelügyelő
Dombi Lajosné és Hegyi Imréné számvevőszéki tagok
dr. Sassi Endréné - kántor, számvevőszéki elnök
Greksa Istvánné és Valkó Márta - jegyzők
Kencs István és Vertényi Domonkos - gondnokok
Torzsáné Farkas Ágnes - pénztáros
Dombi Lajosné, Goór István, dr. Hidas János, Juhász Dénesné, Major Gábor, Nagy Gabriella, Saller Molnár
Róbert, Tompos Csaba - választott presbiterek.
background image
Evangélium a világűrből!
„ProChrist” – Talán sok tatabányai és
környékbeli evangélikus számára nem
ismert fogalom. Pedig „KRISZTU-
SÉRT” hirdetik az igét az arra felkért,
vállalkozó és szellemi tálentumként az
igeértelmezés, igemagyarázás képessé-
gét magukénak tudható, általában protes-
táns lelkészek. Teszik ezt hároméven-
ként március vége felé egy hatalmas
müncheni sportcsarnokból műholdas
műsorközvetítés révén. Az alkalom
szervezői a prédikációkat felvezető, azo-
kat megerősítő, kiegészítő, színesebbé,
elképzelhetőbbé tevő, majd a végén
mindezeket elhalkító, lecsengető prog-
ramokról is gondoskodnak. Nyolc alka-
lommal esténként 18 óra körül érkezik
Németországból hozzánk és a világ
nagyszámú országába, területére, a lelki,
szellemi táplálék. Nálunk itt Tatabányán
öt alkalommal, március 21-25-ig hívunk
és várunk minden kedves érdeklődőt, es-
te 17.30-kor kezdődő gyülekezéssel a
bánhidai református templomba, a meg-
előző napon felvételre kerülő műsor-
anyag 24 órás csúszással történő közrea-
dására, az azt körülölelő helyi lelkipász-
tori szolgálatokra, együtténeklésekre, be-
szélgetésekre, eszmecserékre! A városi
rendezvény koordinátorai, akik négy,
megyeszékhelyükön szolgálatot teljesítő,
elsősorban protestáns (2 református, bap-
tista és evangélikus) gyülekezetek tagjai
segítségével az előkészületi munkála-
tokkal vannak elfoglalva, arra kérik
„gyakorló” híveiket, hogy lehetőség sze-
rint semmilyen felekezethez sem tartozó
ismerőseik, barátaik, rokonaik társaságá-
ban tegyék tiszteletüket az alkalmakon!
Isten igéjének ezen a módon történő –
ezért széles néprétegekhez eljuttatható –
közvetítési formája főképpen Isten szere-
tetéről, gondviseléséről, az ő Szent
könyvéről, Jézus Krisztus áldozatáról,
életmódjáról, példaadásáról, gondolko-
dásáról, beszédeiről, tanításairól, hívoga-
tásáról, valamint a Szentlélek munkájá-
ról, szerepéről, hivatásáról még nem,
vagy, csak nagyon felszínesen halló, ol-
vasó, látó, érzékelő, tapasztaló embertár-
saink lelki üdvössége érdekében végzett
hathatós segítséget, támogatást, gondos-
kodást kitűnően szolgálhatja.
Reménységünk szerint Teremtő
Urunk áldása kíséri a teljes programso-
rozatot!
Dombi Attila
Ezt a verset Zoltán Andrásné református testvérünk adta közre, illetve mondta el március 1-én a templomunk-
ban tartott ökumenikus női imanapon, ahol nyolcadmagával szolgált, a város különböző keresztyén gyülekeze-
teinek nőtagjaival együtt.
A vers szerzője az ő fiatalon elhunyt édesanyja, akinek számos hátrahagyott alkotása közül sok elveszett,
amikor 1945-ben az oroszok feldúlták a lakásukat. Ezt sikerült megmenteni a romok közül.
Varga Erzsébet (1896-1939)
Feltámadás napja
A feltámadás napján öröm tölti szívünk
mert ez jelenti részünkre örök üdvösségünk
Jelenti számunkra a dicső feltámadást,
mert Jézus legyőzte értünk a halált.
Ahogy ő feltámadt - mi is feltámadunk.
ha Krisztussal az életben együtt járunk.
A halál csak nyereség lesz számunkra
ha Jézus lesz szívünknek királya.
Ha a feltámadott Jézus uralja szivedet
nem lesz nehéz a földről az elmeneteled.
Mert azért támadt fel és legyőzte a halált,
hogy megnyissa nekünk a mennyország kapuját.
De nem mehet oda gyáva és hitetlen.
Csak akit Jézus megváltott a földi életben.
A feltámadott Jézus minket is hivogat.
Adjuk neki oda teljesen magunkat.
Akkor boldogan várjuk a hazaszólítást.
A számunkra elkészített dicső koronát.
background image
V
ALLÁSTÖRTÉNET
A hinduizmus
[Ezt most tekinthetjük egy rendszeres val-
lástörténeti kurzus kezdetének?
Mert időben vagyunk...
Sok-sok megjegyzést fogok tenni, ame-
lyek bátran átugorhatók, amennyiben is-
mertek, vagy érdektelenek. A téma itt Eu-
rópában kevéssé érthető, ha a hatalmas idő-
beli, kulturális, stb. távolságtól el is tekin-
tünk... ]
Elő-India honi vallását, amelyhez ma a
szubkontinens lakóinak kb. kétharmada tar-
tozik, brahmanizmusnak vagy hinduiz-
musnak nevezik.
No, mindjárt két (új?) fogalom. A két ki-
fejezés eredete teljesen eltérő. A brahma-
nizmus [e.: brámanizmus] szó az indiai pa-
pok kasztjának, a brahmanák [brámanák]
nevéből származtatható, és nem Brahma is-
ten nevéből, amint azt sokszor – tévesen –
állítják. Az indiai „szentháromság”: Brah-
ma, Siva, Visnu. (Teremtő, Romboló-
Megújító, Megtartó melléknévi igenevek-
kel adva vissza a jelentést, amelyek persze
egész teológiát takarnak el...)
Indiának azokat a lakóit jelölik vele, akik
a brahmanákat tekintik papjaiknak, vagy
legalábbis azokat a tanokat követik, ame-
lyeket a brahmanák szent irataikban kifejtet-
tek. A kifejezés eredete tehát hasonló a lá-
maizmus szóéhoz, amellyel azokat a budd-
histákat jelölik, akiknek a lámák a papjaik.
A hinduizmus ezzel ellentétben földrajzi
fogalomból származik.
Az Észak-Indiába benyomuló
muszlimok az Indus-vidék lakóit hinduk-
nak nevezték. Ahogyan a görögök az Indus
folyó indiai nevéből (a szanszkritban
Szindhu, azaz folyó; még ma is megvan
Szindh tartomány nevében) az Indosz nevet
alkották, úgy a muszlimok Szindhu, az
óperzsában Hindus képezték azoknak az
indeknek a nevét, akik nem tartoztak a Pró-
féta követői közé.
Ma a brahmanizmus és hinduizmus
egymással felcserélhető fogalmak.
Azaz: az indiai talajon kialakult vallási-
társadalmi rendszer, amelyhez a mai India
lakosságának túlnyomó többsége tartozik.
A fogalom időbeli határairól viszont kü-
lönböző nézetek vannak. Ha beleértjük az
ősi vallást, akkor már az i.e. 3000 előtti (az
árják előtti) vallási formákat is így nevezhet-
jük (ld. még Harappa, Mohenjo, Daro).
Szűkebb értelemben viszont a fogalom on-
nantól használható, amikortól az ősi elkép-
zelések összeolvadnak a brahmanák kivált-
ságos helyzetének eszméjével, és a megvál-
tásnak a gondolatával (Upanisadok, i. e. 8.
sz.).
Az upanisadok kora óta brahmanizmus-
ban bekövetkezett változás legszembetű-
nőbben az istenek világának teljesen eltérő
voltában mutatkozik meg. Noha tisztelik
még a védikus (a védákkal kapcsolatos, rá-
juk vonatkozó) isteneket, Indrát, Agnit,
Varunát, Mitrát, mások mindinkább háttér-
be szorítják őket. A panteon legelőkelőbb
helyét a három főisten foglalja el: Brahma
[Brámá], Visnu, Siva. Ez a klasszikus kor-
szak.
védák szanszkrit, vall. Az óind (szanszk-
rit) irodalomnak az i. e. II. és I. évezredében
keletkezett vallásos szövegei, könyvei.
(folyt. köv.)
Cser Ákos
Dietrich Bonhoeffer német evangélikus
lelkészt 1945-ben német börtönben, német
katonák végezték ki. Nem állt be a hitleri
államot Isten szavával alátámasztani
igyekvők sorába, hanem megmaradt az
ige elsődlegességénél, és azon mért le
mindent, ami körülvette. Ezért veszélyessé
lett a más mérce szerint építkező rendszer-
ben. Az ő munkája, bizonyságtétele nyo-
mán született az alábbi írás.
Jürgen Moltmann:
Isten van a dolgok végén
(részlet)
A keresztény teológia a „végre” vonatko-
zó kérdéseket a „végső kérdésekkel” fog-
lalkozó eszkhatológiában tárgyalja.
Hans Urs Balthasar „végjátéknak”
mondotta a maga világtörténelmi
„istendramatikájának” utolsó fejezetét, s bi-
zonyára Samuel Becketre gondolt. Befeje-
zéskor a személyes élet, a világtörténelem
és a kozmosz „végmegoldásának” kell kö-
vetkeznie. Az apokaliptikus fantázia Isten
nagy végítéletét a világ végső napján - rend-
re nagy szenvedéllyel rajzolja. Akkor
mondja ki az örök Isten a végső szót: a jók a
mennybe, a rosszak a pokolba kerülnek, a
Föld pedig tűzvészben semmisül meg. A
világtörténelem aktái lezáródnak a világíté-
leten. Ismerjük az álomképeket is a vég-
harcról: Krisztus és az Antikrisztus között,
Isten és az ördögök között - „Armagedon
völgyében”. A harcot a középkorban égből
jövő tűz, a modern kor fundamentalizmu-
sában atom- és hidrogénbombák döntik el;
persze a jámborok előbb csodás módon
„kimentődnek”, hogy csak a gonoszok
pusztuljanak el a tűzben. 1945-ig, Hirosi-
máig a tűz volt az apokaliptikus végmegol-
dás eszköze, azt követően már a megsem-
misülés.
Mindezek a gondolatok és elképzelések
tényleg apokaliptikusak, de nem kereszté-
nyek. A keresztény jövővárásoknak nincs
közük az ilyen végmegoldásokhoz, mert
gyújtópontjuk nem az élet, a történelem
vagy a világ vége, hanem sokkal inkább a
kezdet: az örök élet kezdete, az Isten orszá-
gának a kezdete és „az eljövendő világ” -
ahogyan a niceai hitvallás mondja - kezdete.
Isten újat kezd az időbeli élet, az evilág és az
időbeli teremtés végén. A keresztény re-
mény a kezdetet várja a végben. Dietrich
Bonhoeffer ezekkel a szavakkal búcsúzott
fogolytársaitól 1945. április 9-én, amikor a
flossenburgi internáló táborban a kivégző-
helyre vitték: „Itt a vég, s ez számomra az
élet kezdete”. A végvárások csak akkor ke-
resztények, ha jövő-horizontjukat az emlé-
kezésből bontják ki: emlékeznek a kereszt-
halálra és a megfeszített Krisztus feltámadá-
sára, aki Isten eljövendő dicsőségében tá-
mad fel. Krisztus vége/halála volt és marad
az ő igazi kezdete! A keresztény végvárás
nem azért viszi a jövőbe a világtörténelem
múlt és jelen fejleményvonalait, hogy sejté-
seket fogalmazzon meg valami jó, vagy in-
kább rossz végkifejletről. Inkább észreveszi
Krisztus keresztjében e bűn-, halál- és
ördögteli világkorszak végének előrevétele-
zését, mert Krisztus feltámadásában az új
élet és a mindenség újjáteremtésének kez-
detét hiszi, sőt, a Lélekben már meg is ta-
pasztalja azt.
background image
G
YEREKOLDAL
Hogyan lett a tojás
húsvéti tojássá?
Katalin egyiptomi királylány
volt. Már hosszú ideje Ale-
xandriában élt. Akkoriban Ró-
mában Maxentius volt a csá-
szár, ő volt a világ leghatalma-
sabb embere.
Egy nap Maxentius Ale-
xandriába látogatott. Magához
hívatta Katalint, és megkérte,
hogy beszéljen neki Jézusról.
A császár ugyanis hírét vette,
hogy Katalin keresztény. Ő sok
Jézusról szóló történetet ismert,
s miközben ezeket mesélte, a
császár feszülten figyelt. Tet-
szett neki mindaz, amit Jézus
az emberek között tett. Tanács-
adói nagyon csodálkoztak
ezen, a császár ugyanis üldözte
a keresztényeket. Sokakat
megöletett.
Katalin Jézus életéről és ha-
láláról mesélt, végül pedig ar-
ról, hogy a halottak közül fel-
támadt.
- Feltámadt a halottak közül?
– kérdezte a császár megrökö-
nyödve. Katalin bólintott. A
császár felnevetett és így szólt:
- Csak akkor hiszem el, ha
egy kőből életet tudsz támasz-
tani.
Katalin csalódottan távozott.
De azután eszébe jutott valami.
Vásárolt egy kacsatojást,
amelyről tudta, hogy hamaro-
san kikel belőle a madár. Ezzel
ment másnap a császárhoz.
- Na megkísérled? – gúnyo-
lódott a császár. Katalin oda-
tartotta elé a tojást. A kiskacsa
egy ütéssel feltörte a tojáshéjat.
A császár nyugodtan nézte,
ahogyan a kis állat kiszabadí-
totta magát a tojásból. Közben
gúnyosan mosolygott.
- Úgy tűnik, mintha halott
volna – mondta Katalin. – Lát-
szólag halott, mégis él.
A császár gondolkodóba
esett.
Így lett a tojás húsvéti tojás-
sá, annak jelévé, amit az ember
nem tud felfogni: Krisztus fel-
támadt, igaz és bizonyos, hogy
feltámadt.
Mády Erzsébet
(ÖTLETTÁR Gyermekmunká-
sok Lapja, 5. évf. 1. szám)
background image
H
ÍREK
,
ESEMÉNYEK
:
Az Evangélikus Egyház illetve a Tatabányai Evangélikus Alapítvány javára kitöltött 1%-os rendelkező nyilatkozat gyüle-
kezetünk honlapjáról (tatabanya.lutheran.hu) letölthető.
Március 18-án négy konfirmációra készülő fiatal testvérünk – Hargitai Zara, Horváth Nándor, Nagy Eszter, Szekeres Gábor
– a XV. Országos Evangélikus Hittanversenyen vesz részt.
Április 12-én, húsvét előtti szerdán 18.30 órakor a Jókai utcai templomunkban teológus hallgatók passió-előadása lesz is-
tentisztelet keretében. Minden érdeklődőt várunk erre a rendhagyó nagyheti alkalomra, illetve köszönettel vesszük olyan test-
vérek jelentkezését, akik ezen az estén szívesen adnának lakásukban szállást egy vagy két, az előadásban részt vevő fiatalnak.
Böjti esti istentiszteleteink hátralevő alkalmai a Jókai utcában, a megkísértés története alapján:
március 29. 18 óra: Mt 4,8-10 - Farkas Etelka (Oroszlány)
április 5. 18 óra: Mt 4,11 - Szebik Károly (Csákvár)
Nagyheti istentiszteleteink rendje:
Április 9. 10 órától
Virágvasárnapi istentisztelet úrvacsorával
Április 12. 18.30-tól
Passió-istentisztelet teológus hallgatók szolgálatával (részletesen ld. fennt.)
Április 13. 18 órától
Nagycsütörtöki istentisztelet úrvacsorával.
Április 14. 10 órától
Nagypénteki istentisztelet úrvacsorával.
Április 16. 10 órától
Húsvét vasárnapi istentisztelet úrvacsorával.
Április 17. 10 órától
Húsvét hétfői istentisztelet úrvacsorával.
Húsvét után, április 19-től folytatódnak a szerdai bibliaórák, 18 órai kezdettel, a Tátra utcában. Az április 26-i alkalmon
vendégünk lesz Sztanó Péter, az Evangéliumot Minden Otthonba Alapítvány vezetője. Ekkor az ő munkájukról és tervezett
tatabányai szolgálatukról lesz szó. A további bibliaórákon pedig megkezdett témánkat, a Jelenések könyvét folytatjuk.
Konfirmációi ünnep lesz pünkösd vasárnapján, június 4-én a délelőtti istentisztelet keretében. Előtte való nap, a szombaton
10 órakor kezdődő istentisztelet keretében pedig a konfirmandusok számot adnak hitbeli ismereteikről.
A januárban elindult filmklub sorozatunk következő alkalmai előreláthatólag az alábbi időpontokban tartjuk, a Tátra utcai kis-
templomban:
Április 27. 18 óra
Május 18. 18 óra
Június 22. 18 óra
R
EMÉNYSÉG
-
ROVAT
A
KIK GYÜLEKEZETÜNKBEN
2005.
NOVEMBER
27.,
Á
DVENT
1.
VASÁRNAPJA ÉS
2006.
MÁRCIUS
13.
KÖZÖTT ELHÍ-
VÁST KAPTAK
... a keresztségben Isten Országába:
dec. 25.
Török Alex László
Tatabánya Markó Nikoletta (ev.) és Török László Tit 2,11-14
febr. 12.
Schill Milán
Tatabánya Pintér Kitti (rk.) és Schill Milán
Mt 20,1-16
... az Élet és Halál Urától:
jan. 21.
Kánai Géza
87 évesen
1Jn 3,2
jan. 31.
Szimler Ferencné sz. Tóth Éva
71 évesen
Rm 6,23
Febr. 20.
Ökrös Lajosné sz. Varga Margit
86 évesen
1Kor1,9
márc. 13.
Páchl Nándorné sz. Krebs Teréz
89 évesen
Rm 8,12-15
Karácsony ünnepén templomunkban egymás iránti hűségszándékukat nyilvánították ki, és szeretetük megerő-
södésére, a házasságra való készség felnövekedésére kértek áldást Őri Anikó és Bartos József.
1
Ökrös Lajosné Tatabányán élt, de temetése Székesfehérváron volt, Bencze András lelkész szolgálatával.
2
Páchl Nándorné Tatabányán élt, de temetése Pusztavámon volt, Kapi Zoltán lelkész szolgálatával.
background image






















Alkalmaink
Alkalom
Mikor?
Hol?
Imaközösség Vasárnap
9
30
kor
Jókai út 81.
Istentisztelet Vasárnap
10
00
kor
Jókai út 81.
Alsós hittanóra
Szombat 10
00
kor
Tátra u. 13.
Konfirmációi elő-
készítő óra
Szombat 16
00
kor
és kedd 17
00
kor
Tátra u. 13.
Ifjúsági alkalom
szombat 17
30
kor
Tátra u. 13.
Bibliaóra Szerda
17
00
-tól
Tátra u. 13. vagy
Előd vezér u. 18.
Minden hónap első vasárnapján úrvacsoraosztás is van az
istentiszteleten.
A weboldalal kapcsolatos írásokat, észrevételeket a
címre várjuk.
A Lámpás szerkesztősége várja az írásokat az alábbi címre:
Várjuk az érdeklődőket a gyülekezeti levelezőlistákra:
(általános gyülekezeti információk)
(ifjúsági lista)
E listákra jelentkezni lehet a lelkészi hivatal címén:
A lelkészi hivatal címe:
Tatabánya-Alsógalla, Tátra u. 13.
Telefon: 34/316-201
Schermann Gábor lelkész elérhető ezen kívül a
20/824-2764-es telefonszámon, valamint a
gabor.schermann@lutheran.hu illetve
tatabanya@lutheran.hu e-mail címen.
Hivatali idő: megbeszélés szerint
LÁMPÁS – Tatabánya és Környéke Evangélikusságának Lapja
Megjelenik negyedévente
V. évfolyam, 1. szám 2006. böjt
Az újság előállításához adományokat elfogadunk erre a számlaszámra:
Tatabányai Evangélikus Egyházközség
Kertész Eszter
Passió
mögöttünk századokon át
sorakoznak a Golgoták
Bizalommal kérjük azok jelentkezését, akik egészsé-
gi állapotuk miatt nem tudnak az istentiszteletekre
vagy más alkalmakra eljönni. Szívesen segítünk au-
tóval, hogy ilyen akadály ne válasszon el senkit a
gyülekezet közösségétől.
Várjuk a kórházban fekvő betegekről való híradást,
hogy személyesen meglátogathassuk őket, illetve
azok jelzését, akik otthonukban szeretnének úrvacso-
rát venni.
Kérjük az új otthonba költözöttek illetve az újonnan a
gyülekezet területére került testvérek lakcímének jel-
zését.
Köszönettel fogadunk minden, a gyülekezet szokása-
ival vagy személyes igényel kapcsolatos kéréseket.
tudunk már köpni jól
kezünket mosni piszkosul
tagadni konokul
szaladni mint a nyúl
feltérképeztük hogy a test
hol a legérzékenyebb
ostortól hogy szakad az ing
és hogyan törik a gerinc
tudjuk kérdezni iszonnyal:
Isten ilyenkor hol van?
de ő már válaszolt: velem tetted
keresztre vagy kínra bizonnyal
fiaimat feszítetted
ne keress hóhér és bíra felett
amikor éppen rajtam
teljesíted az ítéletet
Dietrich Bonhoeffer esti imádsága a fogságban
Uram, Istenem
köszönöm neked, hogy elhoztad a mai nap végét.
Köszönöm, hogy megengeded, hogy a test és a lélek
nyugalomra térjen.
A te kezed volt fölöttem,
őrzött és védelmezett engem.
Bocsásd meg e nap minden kishitűségét és igazságta-
lanságát, és segíts, hogy én is megbocsássak mind-
azoknak, akik velem igazságtalanul cselekedtek.
Engedj békességben a te oltalmad alatt aludnom,
és védj meg engem a sötétség támadásaitól.
Neked ajánlom az enyéimet,
neked ajánlom ezt a házat,
neked ajánlom testemet és lelkemet.
Istenem, legyen áldott a te szent neved. Ámen.
OTP Bank: 11740009-20201533
Felelős kiadó: Tatabányai Evangélikus Alapítvány
Szerkesztőség: Tatabányai Evangélikus Lelkészi Hivatalal
2800 Tatabánya, Tátra u. 13. Tel./Fax: 34/316-201
Cser Ákos, Kemény Ilona, Kemény István, Vertényi Domonkos
Felelős szerkesztő: Schermann Gábor

Document Outline

  • ��
Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek