A
„Tatabányai Evangélikus Alapítvány”
IDŐKÖZI MÓDOSÍTÁSOKKAL EGYSÉGES
SZERKEZETBE FOGLALT ALAPÍTÓ OKIRATA
(Nyt. száma: Tatabányai Törvényszék
Pk. 60.114/1994.)
- 1 -
A Tatabányai Evangélikus Egyházközség elnöksége az egyházközségi presbitérium
felhatalmazása alapján akként döntött, hogy az Evangélikus Egyház évszázados hagyományait
követve közhasznú alapítványt hoz létre.
Az alapítvány az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek
működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Ectv.)
rendelkezései szerint: közhasznú szervezet.
I.
Alapvető rendelkezések, az alapítvány célja
1. Az alapító: Tatabányai Evangélikus Egyházközség
2. Az alapítvány neve: „Tatabányai Evangélikus Alapítvány”
3. Székhelye: 2800. Tatabánya, Tátra u. 13.
4. Az alapítvány jogi személy.
5. Az alapítvány célja, közhasznú tevékenysége:
Az alapítvány célja:
–
a Magyarországi Evangélikus Egyház iskoláinak és kollégiumainak fenntartásához és
működéséhez való hozzájárulás
–
a tatabányai evangélikus gyülekezet fiataljai vallásos nevelése céljait szolgáló új
gyülekezeti központ – parókia, templom, gyülekezeti ház - megteremtése
–
a tanulóifjúság ösztönzése a jobb tanulmányi eredmények elérésére
–
célja ezen kívül az egyházközségben karitatív tevékenység végzése a rászoruló idős, vagy
beteg gyülekezeti tagok támogatásával
Az alapítvány közhasznú tevékenysége:
Az Alapítvány megfelel az Ectv. 32. § (1) bekezdésében foglalt közhasznú minősítésnek mivel az
alapítvány tevékenysége egyértelműen hozzájárul a társadalom és az egyén közös
szükségleteinek kielégítéséhez, az alapítvány igazoltan megfelelő erőforrásokkal rendelkezik és
megfelelő társadalmi támogatottsága kimutatható.
Az alapítvány az Ectv. 2. §. 20. pontja alapján a:
- nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
- szociális tevékenység,
- kulturális tevékenység
- kulturális örökség megóvása
területén végez közhasznú
tevékenységet.
- 2 -
E közhasznú tevékenységeket a következő közfeladatokhoz kapcsolódóan végzi:
- tanulóifjúság nevelése,
- szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások/ellátások,
- közösségi kulturális hagyományok, értékek ápolásának/a lakosság életmódja javítását szolgáló
kulturális célok megvalósításának támogatása,
- a helyi közművelődési tevékenység támogatása, a kulturális örökség helyi védelme.
E közfeladatok teljesítését a következő jogszabályhelyek írják elő:
- Magyarország Alaptörvényében foglalt művelődéshez való jog,
- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4.§. (1) a.)-u.) pontja és 2-3.§.-ai,
- Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) 13. pontja,
(5) 11. pontja, valamint 13. § (1) 8. pontja,
- A
helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális
alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről
szóló 1991. évi XX. törvény 121.§. a.)-b.)
pontjai,
Az alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és
azoknak anyagi támogatást nem nyújt.
Az alapító az alapítványt határozatlan időre hozza létre. Az alapítvány nyitott, ahhoz magyar és
külföldi természetes és jogi személy csatlakozhat, ha az alapítvány céljaival egyetért és azt
anyagi vagy más módon támogatni kívánja.
A felajánlások elfogadásáról a Kuratórium dönt. A kuratórium csak olyan támogatást fogadhat el,
amelyről egyértelműen megállapítható, hogy az adományozott összeg, vagy tárgyi felajánlás
ellenében az adományozó semmilyen előre meghatározott vagyoni előnyt nem köt ki magának.
A csatlakozó jogosult névtelenségét megőrizni, ha erre igényt tart. A csatlakozó kérésére az
alapítvány igazolást ad a csatlakozás időpontjáról és az adomány összegéről, értékéről.
Az alapítványhoz való csatlakozást feltételhez kötni nem lehet. A csatlakozók nem válnak
alapítókká. Az alapító és a csatlakozó az alapítvány részére juttatott vagyont nem vonhatja el és
nem követelheti vissza.
II.
Az alapítvány gazdálkodása
1. Az alapítványi vagyon forrásai:
a) Az alapító által az alapítvány céljára rendelt vagyon, azaz az alapítványt támogató
magánszemélyek és jogi személyek felajánlásai, befizetései: forint, valuta is.
b) Az alapítvány céljára rendelt eszközök, ingó és ingatlan vagyoni tárgyak
c) Céltámogatások
d) Az alapítványi tőke hozadéka
I. Az alapítvány céljára rendelt induló vagyon 200.000.- azaz kettőszázezer forint,
mely a Környe és Vidéke Takarékszövetkezetnél (2800 Tatabánya Gál ltp. 711.)
vezetett 63300099-19010715 számú számlán van elhelyezve. Ez az összeg magában
- 3 -
foglalja a Dénes Ottó soproni lakos által a Tatabányai Evangélikus Egyházközség
részére adományozott 10. 000.- azaz tízezer forint összeget is.
II. A csatlakozó, illetve céltámogató a felajánlott pénzösszeget az alapítvány
számlájára befizeti, a nem pénzbeli hozzájárulást az alapítvány rendelkezésére
bocsátja.
III. Amennyiben a csatlakozás meghatározott cél elérése érdekében történik,
céltámogatásnak minősül. A céltámogatás elfogadásáról a kezelő szerv dönt. Az
elfogadott céltámogatást a meghatározott célra kell fordítani. A céltámogatás
felhasználására és kezelésére az alapítvány és a támogatást nyújtó megállapodást
köthet.
Az alapítvány bevételei és költségei, ráfordításai (kiadásai) egyebekben az Ectv. 19. §. (1) – (2)
bekezdéseiben rögzítettek szerint alakulnak.
Az alapítvány az alapító okiratában meghatározott cél megvalósítása érdekében vagyonával
önállóan gazdálkodik, elsődlegesen gazdasági-vállalkozási tevékenység folytatására nem
alapítható. Tartozásaiért saját vagyonával felel. Az alapítvány alapítója - a vagyoni
hozzájárulásának megfizetésén túl - az alapítvány tartozásaiért saját vagyonával nem felel. Az
alapítvány az alapító okiratban meghatározott cél szerinti tevékenységet (alapcél szerinti
tevékenység) folytathat és - célja megvalósítása gazdasági feltételeinek biztosítása érdekében -
gazdasági-vállalkozási tevékenységet is végezhet, amennyiben ez az alapcél szerinti
tevékenységét nem veszélyezteti. E tevékenységet csak közhasznú vagy az alapító okiratban
meghatározott alapcél szerinti tevékenység megvalósítását nem veszélyeztetve végezhet. Az
alapítvány gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az Alapító Okiratban
meghatározott tevékenységre fordítja. Az alapítvány vagyonát az Ectv. 17. § (3) bekezdése
szerint folytatott gazdasági-vállalkozási tevékenység eredménye is gyarapíthatja. Az alapítvány
kizárólag az alapítványi cél megvalósításával közvetlenül összefüggő gazdasági tevékenység
végzésére jogosult.
Az alapítvány csak olyan módon vehet fel hitelt és vállalhat kötelezettséget, amely nem
veszélyezteti az alapcél szerinti tevékenységének ellátását és működésének fenntartását.
Az adománygyűjtésre és a nyilvántartási szabályokra az Ectv. 24-26.§-ában, a könyvvezetésre és
a beszámolás rendjének szabályozásárra pedig a 27-30.§-ában foglaltakat kell irányadónak
tekinteni.
2. Az alapítvány vagyonának felhasználási módja:
Az alapítvány vagyona felett az alapító okirat III. fejezetében foglalt rendelkezéseknek
megfelelően a kezelő szervezet rendelkezik.
a) Az alapítvány céljaira csak az induló vagyon 75 %-a, valamint a kamat és más hozadék
teljes összege használható fel.
b) Az alapítvány pénzeszközeit bankszámlán, valutáját devizaszámlán kezeli.
c) A nem pénzbeli adományt az alapítvány az alapítványi cél megvalósítására használja;
felajánlja iskoláknak, vagy a tatabányai gyülekezeti központ megvalósítására.
d) Az alapítvány viseli a működésével kapcsolatos költségeket és kiadásokat.
e) Az Alapítvány a saját vagyonfelhasználás körében pályázatokat ír ki, tanulmányi
ösztöndíjakat nyújt, ifjúsági, valamint hitéleti programokat szervez.
- 4 -
3. Az alapítvány képviselete:
A kuratórium képviseletére elsődlegesen a kuratórium elnöke jogosult. Képviseleti joga önálló és
teljes körű a bankszámla feletti rendelkezési jog és az utalványozási jog kivételével. A
kuratórium elnökének akadályoztatása esetén két együttes képviseleti joggal felruházott
kuratóriumi tag rendelkezik teljes körű képviseleti joggal, ide nem értve a bankszámla feletti
rendelkezési és az utalványozási jogot.
Együttes képviseleti joggal rendelkező két tag:
- Vörösné Hermann Judit (2800 Tatabánya, Esztergomi u 1. 1/7.) és
- Schermann Gábor, (2800 Tatabánya, Tátra utca 13.)
A bankszámla feletti rendelkezési jogot és az utalványozási jogot az alábbi személyek
együttesen jogosultak gyakorolni:
a) id. Kónya Lajos elnök és Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár.
b) id. Kónya Lajos elnök és Schermann Gábor kuratóriumi tag.
c) id. Kónya Lajos elnök és Dr. Sassi Endréné kuratóriumi tag
.
d) id
. Kónya Lajos elnök és Szabados Miklós kuratóriumi tag.
e) Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár és Schermann Gábor kuratóriumi tag.
f) Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár és Dr. Sassi Endréné kuratóriumi tag.
g) Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár és Szabados Miklós kuratóriumi tag.
4. Az Alapítvány működésének nyilvánossága, ügyiratkezelés:
Az alapítvány működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba, beszámolókba, a közhasznúsági
mellékletbe előre jelzett és egyeztetett időpontban - az alapítvány bármely tisztségviselőjének
jelenlétében - bárki betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet.
Az alapítvány nem zárja ki, hogy közhasznú szolgáltatásaiból bárki részesülhessen.
A közhasznú szervezet működése, az éves tevékenységéről készített beszámolója (éves
beszámoló) nyilvános. A közhasznú szervezet működéséről, szolgáltatásai igénybevételének
módjáról, valamint a beszámolóról - ideértve a közhasznúsági mellékletet is - az alapítvány
elnöke köteles legalább évente egyszer tájékoztatni a nyilvánosságot úgy, hogy a beszámolót,
közhasznúsági mellékletet, valamint a működésről és az igénybevétel módjáról szóló tájékoztatót
közzéteszi a Tatabányai Evangélikus Egyházközség „Lámpás” című időszaki kiadványában.
Amenniyben az alapítvány saját honlapot hoz létre, vagy a beszámolót, közhasznúsági
mellékletet, valamint a működésről és az igénybevétel módjáról szóló tájékoztatót más honlapon
közzéteszi, úgy a honlapon közzétett adatok folyamatos megtekinthetőségét legalább a
közzétételt követő második üzleti évre vonatkozó adatok közzétételéig biztosítja.
III.
Az alapítvány szervezete
1. Az Alapítvány ügyvezető szerve a Kuratórium. A tagok létszáma 5 fő, akiket az Alapító jelöl
ki határozatlan időtartamra. Az alapító a tagokat elsősorban abban az esetben hívhatja vissza,
ha tevékenységükkel az alapítvány célját veszélyeztetik.
- 5 -
2. A
kur
atórium
összetétele:
A kuratórium elnöke és tagja valamennyien vezető tisztségviselők
A kuratórium elnöke:
id. Kónya Lajos (2800 Tatabánya, Dózsakert utca 36.)
A kuratórium ügyvezető-titkára:
Vörösné Hermann Judit (2800 Tatabánya, Esztergomi u 1. 1/7.)
A kuratórium tagjai:
Dr. Sassi Endréné, (2800 Tatabánya, Marasztok utca 1.)
Schermann Gábor, (2800 Tatabánya, Tátra utca 13.)
Szabados Miklós. (2800 Tatabánya, Vadász utca 107.)
3. A Kuratórium tagösszetétele nem teszi lehetővé, hogy a döntéseknél az Alapítók közvetlenül,
vagy közvetett módon meghatározó befolyást gyakorolhassanak.
4. A Kuratórium elnökét, ügyvezető titkárát és tagjait az Alapító jelöli ki. Az Alapító dönt a
képviseleti rendről, továbbá az Alapítvány képviseletéről is.
5. A tagok megbízása meghosszabbítható, illetve – amennyiben tevékenységével az Alapítvány
célját veszélyezteti – visszavonható.
a.) A kuratórium évente legalább kétszer ülésezik, szükség szerint rendkívüli ülést is tart. A
kuratórium ülései nyilvánosak és az ülések nyilvánossága kizárólag a személyes adatok, illetve a
személyiségi jogok biztosítása érdekében korlátozható. Az üléseket a kuratórium elnöke hívja
össze, a tagokat az ülés előtt legalább nyolc nappal korábban, meghívó küldésével írásban, vagy
annak az alapítvány székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán történő közzétételével, a napirendet
megjelölve értesíti.
A meghívónak kötelezően tartalmaznia kell:
a) az alapítvány nevét és székhelyét;
b) az ülés idejének és helyszínének megjelölését;
c) az ülés napirendjét olyan részletességgel, hogy a szavazásra jogosultak a tárgyalni kívánt
témakörökben álláspontjukat kialakíthassák.
Ha a Kuratóriumi ülést nem szabályszerűen hívták össze, az ülést akkor lehet megtartani, ha az
ülésen valamennyi részvételre jogosult jelen van, és egyhangúlag hozzájárul az ülés
megtartásához.
A Kuratóriumi ülésen a szabályszerűen közölt napirenden szereplő kérdésben hozható határozat,
kivéve, ha valamennyi részvételre jogosult jelen van és a napirenden nem szereplő kérdés
megtárgyalásához egyhangúlag hozzájárul.
Rendkívüli
kuratóriumi
ülést kell összehívni, ha azt bármely kuratóriumi tag kéri a cél és az ok
megjelölésével. Ekkor a kuratórium elnöke köteles a kérelem beérkezésétől számított 8 napon
belül intézkedni az ülés összehívásáról. Ha ennek a kötelezettségének nem tesz eleget, a
kuratórium ülését a kérelmet előterjesztő tag is összehívhatja.
- 6 -
Amennyiben a kuratórium elnöke a kuratórium ülésén nem vesz részt, vagy akadályoztatva van,
úgy feladatait a kuratórium ügyvezető titkára veszi át. Ez utóbbi személynek az elnökkel
egyidejű akadályoztatásakor az elnöki feladatok és jogok a kuratórium bármely, konszenzus
alapján kijelölt tagját terhelik, illetve jogosítják.
b.) A kuratórium akkor határozatképes, ha legalább 3 tagja jelen van. Határozatait 4-5
kuratóriumi tag jelenléte esetén egyszerű szótöbbséggel, 3 jelenlévő kuratóriumi tag esetén
egyhangúan nyílt szavazással hozza meg.
Szükség esetén titkos szavazás is elrendelhető.
Szavazategyenlőség esetén (pl. 4 jelenlévő kuratóriumi tag esetén) a szavazást meg kell
ismételni. Ismételt szavazategyenlőség esetén a napirendi javaslatot elvetettnek kell tekinteni.
Ha a kuratórium határozatképtelen, az elnök köteles a kuratóriumot változatlan napirendi pontok
megjelölésével 3 napon belül ismételten összehívni. Ha a határozatképtelenség miatt kell
megismételni a kuratóriumi ülést, úgy annak határozatképességére az általános határozathozatali
előírások érvényesek.
A határozat meghozatalakor nem szavazhat az,
a) akit a határozat kötelezettség vagy felelősség alól mentesít vagy az alapítvány terhére másfajta
előnyben részesít;
b) akivel a határozat szerint szerződést kell kötni;
c) aki ellen a határozat alapján pert kell indítani;
d) akinek olyan hozzátartozója érdekelt a döntésben, aki az alapítványnak nem alapítója;
e) aki a döntésben érdekelt más szervezettel többségi befolyáson alapuló kapcsolatban áll;
f) aki egyébként személyesen érdekelt a döntésben.
c) A kuratóriumi üléseken jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a kuratórium jelen lévő
tagjai írják alá. A jegyzőkönyveket az alapítvány irattárában meg kell őrizni. A jegyzőkönyv
tartalmazza az ülés helyét, idejét, a jelenlévők nevét és a napirendet. Rögzíteni kell az összehívás
szabályszerűségét, a határozatképességre utaló megállapításokat, az elhangzott hozzászólások,
kérdések és az arra adott válaszok lényegét, a javaslatokat, nyilatkozatokat, a szavazások
számszaki eredményét és a meghozott határozatokat. A határozatokat az érintettekkel 15 napon
belül írásban közölni kell, a közlésről az elnök gondoskodik. A kuratórium egyébként a döntéseit
nyilvánosságra hozza a Tatabányai Evangélikus Egyházközség évi közgyűlésén.
A kuratórium elnöke kuratórium által hozott határozatokról folyamatos nyilvántartást vezet
(Határozatok Könyve). A határozatokat, azok meghozatala után haladéktalanul be kell vezetni a
Határozatok Könyvébe. Ebben fel kell tüntetni a döntések tartalmát, időpontját, hatályát, a
támogatók és ellenzők számarányát, személyét.
10. A vezetőszerv összeférhetetlenségére vonatkozó szabályok:
A kuratórium tagjai a Ptk. (2013. évi V. törvény) 3:22.§.-ában meghatározott követelményeknek
megfelelnek, illetve az ott meghatározott kizáró okok velük szemben nem állnak fenn, vagyis
mindannyian nagykorú, cselekvőképes magyar állampolgárok, foglalkozástól eltiltás hatálya alatt
nem álltak és most sem állnak és bűncselekmény elkövetése miatt szabadságvesztés büntetésre
- 7 -
egyiküket sem ítélték. A tisztségviselők tudomásul veszik, hogy a Kuratóriumban vállalt
tisztségükkel kapcsolatos feladataikat személyesen kötelesek ellátni.
A Kuratórium határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek a Ptk. 8:1. §.
1. és 2. pontjában meghatározott közeli hozzátartozója a határozat alapján
a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
b) bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem
minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés
nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az egyesület által tagjának, a tagsági
jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.
A közhasznú szervezet megszűnését követő három
évig nem lehet más közhasznú szervezet
vezető tisztségviselője az a személy, aki korábban olyan közhasznú szervezet vezető
tisztségviselője volt - annak megszűnését megelőző két évben legalább egy évig -,
a) amely jogutód nélkül szűnt meg úgy, hogy az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott adó-
és vámtartozását nem egyenlítette ki,
b) amellyel szemben az állami adó- és vámhatóság jelentős összegű adóhiányt tárt fel,
c) amellyel szemben az állami adó- és vámhatóság üzletlezárás intézkedést alkalmazott, vagy
üzletlezárást helyettesítő bírságot szabott ki,
d) amelynek adószámát az állami adó- és vámhatóság az adózás rendjéről szóló törvény szerint
felfüggesztette vagy törölte.
A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú
szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú
szervezetnél is betölt.
11.
a) A kuratórium tagjai tevékenységüket társadalmi munkában, díjazás nélkül végzik, de a
munkájuk során felmerült, igazolt költségeket az alapítvány megtéríti.
b) Az alapítvány gazdálkodás nem haladja meg az évi 50.000.000.- Ft-ot, azaz Övenmillió
Forintot, ezért a kuratóriumtól független felügyelő szerv létrehozására nincs szükség.
12. Beszámolási szabályok:
Az elnök gondoskodik az ülések jegyzőkönyveinek elkészíttetéséről, az alapítvány
költségvetésének elkészítéséről, és elkészíti az alapítványi vagyon éves felhasználásáról szóló
éves beszámolót. A kuratórium elnöke köteles az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg
közhasznúsági mellékletet készíteni, amelyet a beszámolóval azonos módon köteles letétbe
helyezni és közzétenni. Az éves beszámoló és a közhasznúsági melléklet elfogadása a kuratórium
hatáskörébe tartozik, azok elfogadása az általános határozathozatali rend szerint történik. Az
alapítvány köteles a kuratórium által elfogadott beszámolóját, valamint közhasznúsági
mellékletét - kötelező könyvvizsgálat esetén a könyvvizsgálói záradékot vagy a záradék
megadásának elutasítását is tartalmazó független könyvvizsgálói jelentéssel együtt - az adott
üzleti év mérlegfordulónapját követő ötödik hónap utolsó napjáig letétbe helyezni és közzétenni,
kötelező könyvvizsgálat esetén ugyanolyan formában és tartalommal, mint amelynek alapján a
könyvvizsgáló a beszámolót felülvizsgálta.
A közhasznúsági mellékletnek tartalmaznia kell az Ectv. 29.§. (4)-(7) bekezdésben foglaltakat.
- 8 -
13. Az alapítvány határozatainak bírósági felülvizsgálata:
Az alapító és a kuratórium bármely tagja kérheti a bíróságtól az alapító és az alapítvány szervei
által hozott határozat hatályon kívül helyezését, ha a határozat jogszabálysértő vagy a létesítő
okiratba ütközik. A határozat hatályon kívül helyezése iránt attól az időponttól számított 30
napon belül lehet keresetet indítani az alapítvány ellen, amikor a jogosult a határozatról
tudomást szerzett vagy a határozatról tudomást szerezhetett volna. A határozat meghozatalától
számított egyéves, jogvesztő határidő elteltével per nem indítható. Nem jogosult perindításra az,
aki a határozat meghozatalához szavazatával hozzájárult, kivéve, ha tévedés, megtévesztés vagy
jogellenes fenyegetés miatt szavazott a határozat mellett.
A határozat hatályon kívül helyezése iránti per megindításának a határozat végrehajtására
halasztó hatálya nincs. A bíróság indokolt esetben a felperes kérelmére a határozat végrehajtását
felfüggesztheti. A felfüggesztést elrendelő végzés ellen nincs helye fellebbezésnek. A perben
bírósági meghagyás nem bocsátható ki.
14. A kuratórium hatásköre:
a) Kezeli az alapítvány vagyonát
b) Dönt a csatlakozás elfogadásáról
c) Megbízza – szükség esetén – a könyvvitelt és egyéb adminisztrációs feladatokat
ellátó személyt és azt ellenőrzi
d) Megtervezi az alapítványi vagyon éves felhasználását
e) Meghatározza saját működési rendjét
A kuratórium kezeli az alapítvány vagyonát, feladata az alapítvány vagyonának gyarapítása és
döntés a vagyon célszerű felhasználásáról. Az alapítvány céljára a rendelkezésre álló alapítványi
tőke és kamatai egyaránt felhasználhatóak. A kuratórium feladata a működőképesség fenntartása,
és a fenyegető fizetésképtelenség esetén a hitelezők érdekeinek szem előtt tartásával a szükséges
intézkedések meghozatala, illetve kezdeményezése. A felhasználható alapítványi vagyonból
fedezhető minden, az alapítványi cél elérése érdekében szükséges kiadás. A kiadások
indokoltságát kizárólag a kuratórium jogosult megítélni.
A felhasználható alapítványi vagyon feletti rendelkezés kérdésében és az alapítvány működését
érintő kérdésekben a kuratórium dönt.
A kuratórium az alapítvány működésének köteles társadalmi nyilvánosságot biztosítani, s az
alapítvány által felhasznált vagyonról az alapítvány-tevő számára évente legalább egyszer köteles
tájékoztatást adni. A Kuratórium tagja az alapító részére köteles az alapítványra vonatkozóan
felvilágosítást adni, és számára az alapítványra vonatkozó iratokba és nyilvántartásokba
betekintést biztosítani.
15. A kuratóriumi tagság megszűnik:
- lemondással (a kuratórium tagja megbízatásáról az alapítóhoz címzett, a kuratórium másik
tagjához intézett nyilatkozattal bármikor lemondhat. (ha az alapítvány működőképessége ezt
megkívánja, a lemondás az új kuratóriumi tag kijelölésével vagy megválasztásával, ennek
hiányában legkésőbb a bejelentéstől számított 60. napon válik hatályossá.)
- kizáró ok bekövetkeztével,
- összeférhetetlenségi ok bekövetkeztével,
- 9 -
- a kuratóriumi tag cselekvőképességének a tevékenysége ellátásához szükséges körben történő
korlátozásával,
- a kuratóriumi tag halálával,
- az alapítvány megszűnésével,
- visszahívással (az alapító a kuratóriumi tagot bármikor, indokolás nélkül visszahívhatja. A
kuratóriumi tag visszahívására a megbízatási idő lejárta előtt elsősorban az alapítványi cél
megvalósításának közvetlen veszélyeztetése esetén kerül sor.)
16. Az elnök feladata:
a) képviseli az alapítványt
b )Dönt a kuratórium ülései között minden olyan kérdésben, amely nincs a kuratórium
hatáskörébe utalva
c) Kapcsolatot tart állami, egyházi szervekkel, gazdálkodó szervezetekkel és civil szervezetekkel
d) Ellátja azokat a konkrét feladatokat, amelyekkel a kuratórium megbízza
e) Összehívja a kuratórium üléseit
17. Az ügyvezető titkár-képviselő feladata:
a) A kuratórium döntései alapján ellátja mindazon feladatokat, amelyek az alapítvány
működéséhez szükségesek
b) Egy másik – az alapító által kijelölt – taggal együtt ellátja a banki képviseletet
c) Tevékenységét az elnökkel együttműködve végzi, illetve őt munkájáról tájékoztatja.
IV.
Az alapítvány megszűnése
Az
alapítvány
megszűnésének
esetei:
a) az alapítvány a célját megvalósította, és az alapító új célt nem határozott meg;
b) az alapítvány céljának megvalósítása lehetetlenné vált, és a cél módosítására vagy
más alapítvánnyal való egyesülésre nincs mód; vagy
c) az alapítvány három éven át a célja megvalósítása érdekében nem folytat tevékenységet.
Az alapítvány más jogi személlyé nem alakulhat át, csak alapítvánnyal egyesülhet és csak
alapítványokra válhat szét. Erről az alapító akkor hozhat döntést, ha az alapító okiratban
meghatározott vagyon juttatását teljesítette. Ez nem járhat az alapítványi vagyon csorbításával és
az alapítványi cél veszélyeztetésével.
Az Alapítvány megszűnése esetén az Alapító által rendelkezésre bocsátott alapítói vagyon
visszaszáll a Tatabányai Evangélikus Egyházközségre, melynek presbitériuma dönt annak
további oktatási, gyülekezeti célú felhasználásáról, míg az Alapítvány csatlakozás folytán
megnövekedett vagyona a Tatabányai Evangélikus Egyházközséghez kapcsolódó egyéb hasonló
célú közhasznú alapítványra száll.
Az alapítvány megszűnésének részletes szabályaira a Ptk. és az Ectv. mindenkor vonatkozó
rendelkezései az irányadók.
- 10 -
V.
Vegyes rendelkezések
Az alapító okirat érvényességéhez annak bírósági nyilvántartásba vétele szükséges. Az alapítvány
a bejegyzéssel válik jogi személlyé.
Jelen okirat aláírásától kezdve az alapító kötve van jognyilatkozatához és attól csak a
nyilvántartásba vétel megtagadása esetén mentesül. A nyilvántartásba vétel után az alapító az
alapítványt nem vonhatja vissza.
Az alapító fenntartja magának az Alapító Okirat módosításának jogát. Az alapítvány céljának
módosítása semmis, kivéve, ha a célját megvalósította, vagy a cél elérése lehetetlenné vált, és az
új cél megvalósítására az alapítvány elegendő vagyonnal rendelkezik. Az alapító okirat olyan
módosítása is semmis, amely az alapítvány vagyonának csökkentésére irányul, vagy - ha az
alapítványhoz csatlakozás történt - az alapítvány jogutód nélküli megszűnése esetére kijelölt
kedvezményezett személyét megváltoztatja.
Az alapítvány működése felett a Komárom-Esztergom Megyei Főügyészség a rá irányadó
szabályok szerint törvényességi ellenőrzést gyakorol.
Az alapítvány működésével kapcsolatosan az alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a
Ptk. (2013. évi V. törvény), az Ectv. (2011. évi CLXXV. törvény), a Cnytv. (2011. évi CLXXXI.
törvény), valamint a 350/2011. (XII.30.) Korm. rendelet és a 224/2000. (XII.19.) Korm. rendelet
és Mellékletei alkalmazása az irányadók.
„Az alapító igazolja, hogy az Alapító Okirat egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel az
Alapító Okirat módosítás alapján készült hatályos tartalmának.”
Tatabánya, 2015. május 15.
A Tatabánya Evangélikus Egyházközség, mint alapító képviseletében
Schermann Gábor
Major P. Gáborné
lelkész
egyházközségi felügyelő
Tanúk:
Név: DOMBI LAJOSNÉ
Név: TOMPOS CSABA
Cím: Tatabánya 2800 Mártírok útja 111.
Cím: Tatabánya 2800 Esztergomi u. 4.
…..………………………………
……..……………………………