Bibliaolvasás

Egy év alatt végig a Biblián - átdolgozott, több szempontból ésszerűsített ajánlás!

A napi beosztás és segédanyagai itt találhatók!

A részletes leírás itt olvasható!

Adományok

Egyházfenntartói járulékát, általános vagy céladományát köszönettel fogadjuk az alábbi bankszámlaszámon:

Tatabányai Evangélikus Egyházközség
11740009-20201533

A gyülekezet alapítványán keresztül is köszönettel fogadunk támogatást - vállalkozásoknak adomány-igazolást tudunk adni:

Tatabányai Evangélikus Alapítvány
11740009-24113436

1%

Egyházi 1%: Magyarországi Evangélikus Egyház - 0035

Civil 1%: Tatabányai Evangélikus Alapítvány - 18603718-1-11

YouTube / Facebook

Videó csatornánk, ahol istentiszteleti és egyéb közzétett videóink megtekinthetők:

Tatabányai Evangélikus Gyülekezet

Facebook oldalunk:

https://www.facebook.com/tbevangelikus

« 2024. március »
március
HKSzeCsPSzoV
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Bejelentkezés


Elfelejtett jelszó?
 

TEA okirat

TEA-okirat.pdf — PDF document, 178Kb

Fájl tartalma ( Teljes képernyő )
background image

A

„Tatabányai Evangélikus Alapítvány”

IDŐKÖZI MÓDOSÍTÁSOKKAL EGYSÉGES

SZERKEZETBE FOGLALT ALAPÍTÓ OKIRATA

(Nyt. száma: Tatabányai Törvényszék 

Pk. 60.114/1994.)

background image

- 1 - 

A   Tatabányai   Evangélikus   Egyházközség   elnöksége   az   egyházközségi   presbitérium
felhatalmazása alapján akként döntött, hogy az Evangélikus Egyház évszázados hagyományait
követve közhasznú alapítványt hoz létre.

Az  alapítvány  az  egyesülési  jogról,  a  közhasznú  jogállásról,  valamint  a  civil  szervezetek
működéséről  és  támogatásáról  szóló  2011.  évi  CLXXV.  törvény  (a  továbbiakban:  Ectv.)
rendelkezései szerint: közhasznú szervezet. 

I.

Alapvető rendelkezések, az alapítvány célja

1. Az alapító: Tatabányai Evangélikus Egyházközség

2. Az alapítvány neve: „Tatabányai Evangélikus Alapítvány”

3. Székhelye: 2800. Tatabánya, Tátra u. 13.

4. Az alapítvány jogi személy.

5. Az alapítvány célja, közhasznú tevékenysége:

Az alapítvány célja:

a   Magyarországi   Evangélikus  Egyház   iskoláinak   és   kollégiumainak   fenntartásához   és
működéséhez való hozzájárulás

a   tatabányai   evangélikus   gyülekezet   fiataljai   vallásos   nevelése   céljait   szolgáló   új
gyülekezeti központ – parókia, templom, gyülekezeti ház - megteremtése

a tanulóifjúság ösztönzése a jobb tanulmányi eredmények elérésére

célja ezen kívül az egyházközségben karitatív tevékenység végzése a rászoruló idős, vagy
beteg gyülekezeti tagok támogatásával

Az alapítvány közhasznú tevékenysége:

Az Alapítvány megfelel az Ectv. 32. § (1) bekezdésében foglalt közhasznú minősítésnek mivel az
alapítvány  tevékenysége  egyértelműen  hozzájárul  a  társadalom  és  az  egyén  közös
szükségleteinek kielégítéséhez, az alapítvány igazoltan megfelelő erőforrásokkal rendelkezik és
megfelelő társadalmi támogatottsága kimutatható.

Az alapítvány az Ectv. 2. §. 20. pontja alapján a:

- nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés,
- szociális tevékenység,
- kulturális tevékenység
- kulturális örökség megóvása

területén végez közhasznú

 

    tevékenységet.

background image

- 2 - 

E közhasznú tevékenységeket a következő közfeladatokhoz kapcsolódóan végzi:

- tanulóifjúság nevelése,
- szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások/ellátások,
-  közösségi kulturális hagyományok, értékek ápolásának/a lakosság életmódja javítását szolgáló
kulturális célok megvalósításának támogatása,
- a helyi közművelődési tevékenység támogatása, a kulturális örökség helyi védelme.

E közfeladatok teljesítését a következő jogszabályhelyek írják elő:

- Magyarország Alaptörvényében foglalt művelődéshez való jog,

- A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4.§. (1) a.)-u.) pontja és 2-3.§.-ai,

- Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (4) 13. pontja,
(5) 11. pontja, valamint 13. § (1) 8. pontja,
-  A  

helyi  önkormányzatok  és  szerveik,  a  köztársasági  megbízottak,  valamint  egyes  centrális

alárendeltségű   szervek   feladat-   és   hatásköreiről

  szóló  1991.  évi  XX.  törvény  121.§.  a.)-b.)

pontjai,

Az  alapítvány  közvetlen  politikai  tevékenységet  nem  folytat,  szervezete  pártoktól  független  és
azoknak anyagi támogatást nem nyújt. 

Az alapító az alapítványt határozatlan időre hozza létre. Az alapítvány nyitott, ahhoz magyar és
külföldi  természetes  és jogi  személy csatlakozhat,  ha  az  alapítvány céljaival   egyetért  és  azt
anyagi vagy más módon támogatni kívánja.

A felajánlások elfogadásáról a Kuratórium dönt. A kuratórium csak olyan támogatást fogadhat el,
amelyről   egyértelműen   megállapítható,   hogy  az   adományozott   összeg,   vagy  tárgyi   felajánlás
ellenében az adományozó semmilyen előre meghatározott vagyoni előnyt nem köt ki magának.

A csatlakozó jogosult névtelenségét megőrizni, ha erre igényt tart. A csatlakozó kérésére az
alapítvány igazolást ad a csatlakozás időpontjáról és az adomány összegéről, értékéről.

Az   alapítványhoz   való   csatlakozást   feltételhez   kötni   nem   lehet.  A  csatlakozók  nem  válnak
alapítókká. Az alapító és a csatlakozó az alapítvány részére juttatott vagyont nem vonhatja el és
nem követelheti vissza.

II.

Az alapítvány gazdálkodása

1. Az alapítványi vagyon forrásai:

a)  Az alapító által az alapítvány céljára rendelt vagyon, azaz az alapítványt támogató
magánszemélyek és jogi személyek felajánlásai, befizetései: forint, valuta is.
b) Az alapítvány céljára rendelt eszközök, ingó és ingatlan vagyoni tárgyak
c) Céltámogatások
d) Az alapítványi tőke hozadéka

background image

I. Az alapítvány céljára rendelt induló vagyon 200.000.- azaz kettőszázezer forint,
mely a Környe és Vidéke Takarékszövetkezetnél (2800 Tatabánya Gál ltp. 711.)
vezetett 63300099-19010715 számú számlán van elhelyezve. Ez az összeg magában

- 3 -

foglalja a Dénes Ottó soproni lakos által a Tatabányai Evangélikus Egyházközség
részére adományozott 10. 000.- azaz tízezer forint összeget is.
II. A csatlakozó, illetve céltámogató a felajánlott pénzösszeget az alapítvány
számlájára   befizeti,   a   nem   pénzbeli   hozzájárulást   az   alapítvány   rendelkezésére
bocsátja.
III. Amennyiben a csatlakozás meghatározott cél elérése érdekében történik,
céltámogatásnak minősül. A céltámogatás elfogadásáról a kezelő szerv dönt. Az
elfogadott   céltámogatást   a   meghatározott   célra   kell   fordítani.   A  céltámogatás
felhasználására és kezelésére az alapítvány és a támogatást nyújtó megállapodást
köthet.

Az alapítvány bevételei és költségei, ráfordításai (kiadásai) egyebekben az Ectv. 19. §. (1) – (2)
bekezdéseiben rögzítettek szerint alakulnak.

Az  alapítvány  az  alapító  okiratában  meghatározott  cél  megvalósítása  érdekében  vagyonával
önállóan  gazdálkodik,  elsődlegesen  gazdasági-vállalkozási  tevékenység  folytatására  nem
alapítható.  Tartozásaiért  saját  vagyonával  felel.  Az  alapítvány  alapítója  -  a  vagyoni
hozzájárulásának  megfizetésén  túl  -  az  alapítvány  tartozásaiért  saját  vagyonával  nem  felel. Az
alapítvány  az  alapító  okiratban  meghatározott  cél  szerinti  tevékenységet  (alapcél  szerinti
tevékenység) folytathat és - célja megvalósítása gazdasági feltételeinek biztosítása érdekében -
gazdasági-vállalkozási  tevékenységet  is   végezhet,  amennyiben  ez  az  alapcél  szerinti
tevékenységét  nem  veszélyezteti.  E  tevékenységet  csak  közhasznú  vagy  az  alapító  okiratban
meghatározott  alapcél  szerinti  tevékenység  megvalósítását  nem  veszélyeztetve  végezhet.  Az
alapítvány   gazdálkodása   során   elért   eredményét   nem   osztja   fel,   azt   az   Alapító   Okiratban
meghatározott   tevékenységre   fordítja.  Az  alapítvány  vagyonát  az  Ectv.  17.  §  (3)  bekezdése
szerint  folytatott  gazdasági-vállalkozási  tevékenység  eredménye  is  gyarapíthatja. Az  alapítvány
kizárólag  az  alapítványi  cél  megvalósításával  közvetlenül  összefüggő  gazdasági  tevékenység
végzésére jogosult. 
Az  alapítvány  csak  olyan  módon  vehet  fel  hitelt  és  vállalhat  kötelezettséget,  amely  nem
veszélyezteti az alapcél szerinti tevékenységének ellátását és működésének fenntartását.

Az adománygyűjtésre és a nyilvántartási szabályokra az Ectv. 24-26.§-ában, a könyvvezetésre és
a  beszámolás  rendjének  szabályozásárra  pedig  a  27-30.§-ában  foglaltakat  kell  irányadónak
tekinteni.

2. Az alapítvány vagyonának felhasználási módja:

Az   alapítvány   vagyona   felett   az   alapító   okirat   III.   fejezetében   foglalt   rendelkezéseknek
megfelelően a kezelő szervezet rendelkezik.

a) Az alapítvány céljaira csak az induló vagyon 75 %-a, valamint a kamat és más hozadék
teljes összege használható fel.
b) Az alapítvány pénzeszközeit bankszámlán, valutáját devizaszámlán kezeli.
c) A nem pénzbeli adományt az alapítvány az alapítványi cél megvalósítására használja;
felajánlja iskoláknak, vagy a tatabányai gyülekezeti központ megvalósítására.

background image

d) Az alapítvány viseli a működésével kapcsolatos költségeket és kiadásokat.
e)  Az  Alapítvány  a   saját   vagyonfelhasználás   körében   pályázatokat   ír   ki,   tanulmányi
ösztöndíjakat nyújt, ifjúsági, valamint hitéleti programokat szervez.

- 4 -

3. Az alapítvány képviselete: 

A kuratórium képviseletére elsődlegesen a kuratórium elnöke jogosult. Képviseleti joga önálló és
teljes  körű   a   bankszámla   feletti   rendelkezési   jog   és   az   utalványozási   jog   kivételével.   A
kuratórium  elnökének  akadályoztatása  esetén  két  együttes  képviseleti  joggal  felruházott
kuratóriumi  tag  rendelkezik  teljes  körű  képviseleti  joggal, ide nem értve a bankszámla feletti
rendelkezési és az utalványozási jogot. 
Együttes képviseleti joggal rendelkező két tag: 

- Vörösné Hermann Judit (2800 Tatabánya, Esztergomi u 1. 1/7.) és
Schermann Gábor, (2800 Tatabánya, Tátra utca 13.) 

A  bankszámla   feletti   rendelkezési   jogot   és   az   utalványozási   jogot  az   alábbi   személyek
együttesen jogosultak gyakorolni:

a) id. Kónya Lajos elnök és Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár.
b) id. Kónya Lajos elnök és Schermann Gábor kuratóriumi tag.
c) id. Kónya Lajos elnök és Dr. Sassi Endréné kuratóriumi tag

 

 .

d) id

   . Kónya Lajos elnök és Szabados Miklós kuratóriumi tag.

e) Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár és Schermann Gábor kuratóriumi tag.
f) Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár és Dr. Sassi Endréné kuratóriumi tag.
g) Vörösné Hermann Judit ügyvezető titkár és Szabados Miklós kuratóriumi tag.

4. Az Alapítvány működésének nyilvánossága, ügyiratkezelés:

Az alapítvány működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba, beszámolókba, a közhasznúsági
mellékletbe  előre  jelzett  és  egyeztetett  időpontban  -  az  alapítvány  bármely  tisztségviselőjének
jelenlétében - bárki betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet. 

Az alapítvány nem zárja ki, hogy közhasznú szolgáltatásaiból bárki részesülhessen.

A  közhasznú  szervezet  működése,  az  éves  tevékenységéről  készített  beszámolója  (éves
beszámoló)  nyilvános.  A  közhasznú  szervezet  működéséről,  szolgáltatásai  igénybevételének
módjáról,  valamint  a  beszámolóról  -  ideértve  a  közhasznúsági  mellékletet  is  -  az  alapítvány
elnöke  köteles  legalább  évente  egyszer  tájékoztatni  a  nyilvánosságot  úgy,  hogy  a  beszámolót,
közhasznúsági mellékletet, valamint a működésről és az igénybevétel módjáról szóló tájékoztatót

közzéteszi  a  Tatabányai   Evangélikus   Egyházközség   „Lámpás”   című   időszaki   kiadványában.
Amenniyben   az   alapítvány   saját   honlapot   hoz   létre,   vagy   a   beszámolót,   közhasznúsági
mellékletet, valamint a működésről és az igénybevétel módjáról szóló tájékoztatót más honlapon
közzéteszi,   úgy  a  honlapon  közzétett  adatok  folyamatos  megtekinthetőségét  legalább  a
közzétételt követő második üzleti évre vonatkozó adatok közzétételéig biztosítja.

III.

Az alapítvány szervezete

background image

1. Az Alapítvány ügyvezető szerve a Kuratórium. A tagok létszáma 5 fő, akiket az Alapító jelöl

ki határozatlan időtartamra. Az alapító a tagokat elsősorban abban az esetben hívhatja vissza,
ha tevékenységükkel az alapítvány célját veszélyeztetik. 

- 5 -

2.  A

      kur

   atórium

 

    összetétele:

A kuratórium elnöke és tagja valamennyien vezető tisztségviselők

A kuratórium elnöke

id. Kónya Lajos  (2800 Tatabánya, Dózsakert utca 36.)

A kuratórium ügyvezető-titkára:  

Vörösné Hermann Judit (2800 Tatabánya, Esztergomi u 1. 1/7.)

A kuratórium tagjai:             

Dr. Sassi Endréné, (2800 Tatabánya, Marasztok utca 1.)

Schermann Gábor, (2800 Tatabánya, Tátra utca 13.)
Szabados Miklós. (2800 Tatabánya, Vadász utca 107.)

3.  A Kuratórium tagösszetétele nem teszi lehetővé, hogy a döntéseknél az Alapítók közvetlenül,
vagy közvetett módon meghatározó befolyást gyakorolhassanak.

4.  A Kuratórium elnökét, ügyvezető titkárát és tagjait az Alapító jelöli ki. Az Alapító dönt a

képviseleti rendről, továbbá az Alapítvány képviseletéről is.

5.  A tagok megbízása meghosszabbítható, illetve – amennyiben tevékenységével az Alapítvány

célját veszélyezteti – visszavonható. 

a.)  A kuratórium évente legalább kétszer ülésezik, szükség szerint rendkívüli ülést is tart. A
kuratórium ülései nyilvánosak és az ülések nyilvánossága kizárólag a személyes adatok, illetve a
személyiségi jogok biztosítása érdekében korlátozható. Az üléseket a kuratórium elnöke hívja
össze, a tagokat az ülés előtt legalább nyolc nappal korábban, meghívó küldésével írásban, vagy
annak  az  alapítvány  székhelyén  elhelyezett  hirdetőtáblán  történő  közzétételével,  a napirendet
megjelölve értesíti.

A meghívónak kötelezően tartalmaznia kell:
a) az alapítvány nevét és székhelyét;
b) az ülés idejének és helyszínének megjelölését;
c)  az  ülés  napirendjét  olyan  részletességgel,  hogy  a  szavazásra  jogosultak  a  tárgyalni  kívánt
témakörökben álláspontjukat kialakíthassák.

Ha a Kuratóriumi ülést nem szabályszerűen hívták össze, az ülést akkor lehet megtartani, ha az
ülésen  valamennyi  részvételre  jogosult  jelen  van,  és  egyhangúlag  hozzájárul  az  ülés
megtartásához. 

background image

A Kuratóriumi ülésen a szabályszerűen közölt napirenden szereplő kérdésben hozható határozat,
kivéve,  ha  valamennyi  részvételre  jogosult  jelen  van  és  a  napirenden  nem  szereplő  kérdés
megtárgyalásához egyhangúlag hozzájárul.

Rendkívüli

 

    kuratóriumi

 

    ülést kell összehívni, ha azt bármely kuratóriumi tag kéri a cél és az ok

megjelölésével.  Ekkor  a  kuratórium  elnöke  köteles  a  kérelem  beérkezésétől  számított  8  napon
belül  intézkedni  az  ülés  összehívásáról.  Ha  ennek  a  kötelezettségének  nem  tesz  eleget,  a
kuratórium ülését a kérelmet előterjesztő tag is összehívhatja.

- 6 -

Amennyiben a kuratórium elnöke a kuratórium ülésén nem vesz részt, vagy akadályoztatva van,
úgy  feladatait  a  kuratórium  ügyvezető  titkára  veszi  át.  Ez  utóbbi  személynek  az  elnökkel
egyidejű  akadályoztatásakor  az  elnöki  feladatok  és  jogok  a  kuratórium  bármely,  konszenzus
alapján kijelölt tagját terhelik, illetve jogosítják.

b.)  A  kuratórium  akkor  határozatképes,  ha  legalább  3  tagja  jelen  van.    Határozatait   4-5
kuratóriumi   tag   jelenléte   esetén   egyszerű   szótöbbséggel,   3   jelenlévő   kuratóriumi   tag   esetén
egyhangúan nyílt szavazással hozza meg. 

Szükség esetén titkos szavazás is elrendelhető. 
Szavazategyenlőség  esetén  (pl.   4   jelenlévő   kuratóriumi   tag   esetén)  a  szavazást  meg  kell
ismételni. Ismételt szavazategyenlőség esetén a napirendi javaslatot elvetettnek kell tekinteni.

Ha a kuratórium határozatképtelen, az elnök köteles a kuratóriumot változatlan napirendi pontok
megjelölésével  3  napon  belül  ismételten  összehívni.  Ha  a  határozatképtelenség  miatt  kell
megismételni a kuratóriumi ülést, úgy annak határozatképességére az általános határozathozatali
előírások érvényesek.

A határozat meghozatalakor nem szavazhat az,
a) akit a határozat kötelezettség vagy felelősség alól mentesít vagy az alapítvány terhére másfajta
előnyben részesít;
b) akivel a határozat szerint szerződést kell kötni;
c) aki ellen a határozat alapján pert kell indítani;
d) akinek olyan hozzátartozója érdekelt a döntésben, aki az alapítványnak nem alapítója;
e) aki a döntésben érdekelt más szervezettel többségi befolyáson alapuló kapcsolatban áll; 
f) aki egyébként személyesen érdekelt a döntésben.

c) A kuratóriumi üléseken jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a kuratórium jelen lévő
tagjai  írják  alá.  A  jegyzőkönyveket  az  alapítvány  irattárában  meg  kell  őrizni.  A  jegyzőkönyv
tartalmazza az ülés helyét, idejét, a jelenlévők nevét és a napirendet. Rögzíteni kell az összehívás
szabályszerűségét,  a  határozatképességre  utaló  megállapításokat,  az  elhangzott  hozzászólások,
kérdések  és  az  arra  adott  válaszok  lényegét,  a  javaslatokat,  nyilatkozatokat,  a  szavazások
számszaki eredményét és a meghozott határozatokat. A határozatokat az érintettekkel 15 napon
belül írásban közölni kell, a közlésről az elnök gondoskodik. A kuratórium egyébként a döntéseit
nyilvánosságra hozza a Tatabányai Evangélikus Egyházközség évi közgyűlésén.

background image

A  kuratórium  elnöke  kuratórium  által  hozott  határozatokról  folyamatos  nyilvántartást  vezet
(Határozatok Könyve). A határozatokat, azok meghozatala után haladéktalanul be kell vezetni a
Határozatok  Könyvébe.  Ebben  fel  kell  tüntetni  a  döntések  tartalmát,  időpontját,  hatályát,  a
támogatók és ellenzők számarányát, személyét. 

10. A vezetőszerv összeférhetetlenségére vonatkozó szabályok:

A kuratórium tagjai a Ptk. (2013. évi V. törvény) 3:22.§.-ában meghatározott követelményeknek
megfelelnek,  illetve  az  ott  meghatározott  kizáró  okok  velük  szemben  nem  állnak  fenn,  vagyis
mindannyian nagykorú, cselekvőképes magyar állampolgárok, foglalkozástól eltiltás hatálya alatt
nem álltak és most sem állnak és bűncselekmény elkövetése miatt szabadságvesztés büntetésre 

- 7 -

egyiküket  sem  ítélték.  A  tisztségviselők  tudomásul  veszik,  hogy  a  Kuratóriumban  vállalt
tisztségükkel kapcsolatos feladataikat személyesen kötelesek ellátni.

A Kuratórium határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek a Ptk. 8:1. §.
1. és 2. pontjában meghatározott közeli hozzátartozója a határozat alapján
a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
b) bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem
minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés
nélkül  igénybe  vehető  nem  pénzbeli  szolgáltatás,  illetve  az  egyesület  által  tagjának,  a  tagsági
jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.

A  közhasznú  szervezet  megszűnését  követő  három

 

    évig  nem  lehet  más  közhasznú  szervezet

vezető  tisztségviselője  az  a  személy,  aki  korábban  olyan  közhasznú  szervezet  vezető
tisztségviselője volt - annak megszűnését megelőző két évben legalább egy évig -,
a) amely jogutód nélkül szűnt meg úgy, hogy az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott adó-
és vámtartozását nem egyenlítette ki,
b) amellyel szemben az állami adó- és vámhatóság jelentős összegű adóhiányt tárt fel,
c)  amellyel  szemben  az  állami  adó-  és  vámhatóság  üzletlezárás  intézkedést  alkalmazott,  vagy
üzletlezárást helyettesítő bírságot szabott ki,
d) amelynek adószámát az állami adó- és vámhatóság az adózás rendjéről szóló törvény szerint
felfüggesztette vagy törölte.

A  vezető  tisztségviselő,  illetve  az  ennek  jelölt  személy  köteles  valamennyi  érintett  közhasznú
szervezetet  előzetesen  tájékoztatni  arról,  hogy  ilyen  tisztséget  egyidejűleg  más  közhasznú
szervezetnél is betölt.

11. 

a)  A  kuratórium   tagjai   tevékenységüket   társadalmi   munkában,   díjazás   nélkül   végzik,   de   a
munkájuk során felmerült, igazolt költségeket az alapítvány megtéríti.
b)  Az  alapítvány  gazdálkodás   nem   haladja   meg   az   évi   50.000.000.-   Ft-ot,   azaz   Övenmillió
Forintot, ezért a kuratóriumtól független felügyelő szerv létrehozására nincs szükség.

12. Beszámolási szabályok:

Az  elnök  gondoskodik  az  ülések  jegyzőkönyveinek  elkészíttetéséről,  az  alapítvány
költségvetésének  elkészítéséről,  és  elkészíti  az  alapítványi  vagyon  éves  felhasználásáról  szóló

background image

éves  beszámolót. A  kuratórium  elnöke  köteles  az  éves  beszámoló  jóváhagyásával  egyidejűleg
közhasznúsági  mellékletet  készíteni,  amelyet  a  beszámolóval  azonos  módon  köteles  letétbe
helyezni és közzétenni. Az éves beszámoló és a közhasznúsági melléklet elfogadása a kuratórium
hatáskörébe  tartozik,  azok  elfogadása  az  általános  határozathozatali  rend  szerint  történik.  Az
alapítvány  köteles  a  kuratórium  által  elfogadott  beszámolóját,  valamint  közhasznúsági
mellékletét  -  kötelező  könyvvizsgálat  esetén  a  könyvvizsgálói  záradékot  vagy  a  záradék
megadásának  elutasítását  is  tartalmazó  független  könyvvizsgálói  jelentéssel  együtt  -  az  adott
üzleti év mérlegfordulónapját követő ötödik hónap utolsó napjáig letétbe helyezni és közzétenni,
kötelező könyvvizsgálat esetén ugyanolyan formában és tartalommal, mint amelynek alapján a
könyvvizsgáló a beszámolót felülvizsgálta.
A közhasznúsági mellékletnek tartalmaznia kell az Ectv. 29.§. (4)-(7) bekezdésben foglaltakat.

- 8 -

13. Az alapítvány határozatainak bírósági felülvizsgálata:

Az alapító és a kuratórium bármely tagja kérheti a bíróságtól az alapító és az alapítvány szervei
által  hozott  határozat  hatályon  kívül  helyezését,  ha  a  határozat  jogszabálysértő  vagy  a  létesítő
okiratba  ütközik.  A  határozat  hatályon  kívül  helyezése  iránt  attól  az  időponttól  számított  30
napon  belül  lehet  keresetet  indítani  az  alapítvány  ellen,  amikor  a  jogosult  a  határozatról
tudomást  szerzett  vagy  a  határozatról  tudomást  szerezhetett  volna. A  határozat  meghozatalától
számított egyéves, jogvesztő határidő elteltével per nem indítható. Nem jogosult perindításra az,
aki a határozat meghozatalához szavazatával hozzájárult, kivéve, ha tévedés, megtévesztés vagy
jogellenes fenyegetés miatt szavazott a határozat mellett.
A  határozat  hatályon  kívül  helyezése  iránti  per  megindításának  a  határozat  végrehajtására
halasztó hatálya nincs. A bíróság indokolt esetben a felperes kérelmére a határozat végrehajtását
felfüggesztheti.  A  felfüggesztést  elrendelő  végzés  ellen  nincs  helye  fellebbezésnek.  A  perben
bírósági meghagyás nem bocsátható ki.

14. A kuratórium hatásköre:

a) Kezeli az alapítvány vagyonát
b) Dönt a csatlakozás elfogadásáról
c) Megbízza – szükség esetén – a könyvvitelt és egyéb adminisztrációs feladatokat 
ellátó személyt és azt ellenőrzi
d) Megtervezi az alapítványi vagyon éves felhasználását
e)  Meghatározza saját működési rendjét

A  kuratórium  kezeli  az  alapítvány  vagyonát,  feladata  az  alapítvány  vagyonának  gyarapítása  és
döntés a vagyon célszerű felhasználásáról. Az alapítvány céljára a rendelkezésre álló alapítványi
tőke és kamatai egyaránt felhasználhatóak. A kuratórium feladata a működőképesség fenntartása,
és a fenyegető fizetésképtelenség esetén a hitelezők érdekeinek szem előtt tartásával a szükséges
intézkedések  meghozatala,  illetve  kezdeményezése.  A  felhasználható  alapítványi  vagyonból
fedezhető  minden,  az  alapítványi  cél  elérése  érdekében  szükséges  kiadás.  A  kiadások
indokoltságát kizárólag a kuratórium jogosult megítélni.

A felhasználható alapítványi vagyon feletti rendelkezés kérdésében és az alapítvány működését
érintő kérdésekben a kuratórium dönt. 

background image

A  kuratórium  az  alapítvány  működésének  köteles  társadalmi  nyilvánosságot  biztosítani,  s  az
alapítvány által felhasznált vagyonról az alapítvány-tevő számára évente legalább egyszer köteles
tájékoztatást  adni.  A  Kuratórium  tagja  az  alapító  részére  köteles  az  alapítványra  vonatkozóan
felvilágosítást  adni,  és  számára  az  alapítványra  vonatkozó  iratokba  és  nyilvántartásokba
betekintést biztosítani. 

15. A kuratóriumi tagság megszűnik:

-  lemondással  (a  kuratórium  tagja  megbízatásáról  az  alapítóhoz  címzett,  a  kuratórium  másik
tagjához  intézett  nyilatkozattal  bármikor  lemondhat.  (ha  az  alapítvány  működőképessége  ezt
megkívánja,  a  lemondás  az  új  kuratóriumi  tag  kijelölésével  vagy  megválasztásával,  ennek
hiányában legkésőbb a bejelentéstől számított 60. napon válik hatályossá.)
- kizáró ok bekövetkeztével,
- összeférhetetlenségi ok bekövetkeztével,

- 9 -

- a kuratóriumi tag cselekvőképességének a tevékenysége ellátásához szükséges körben történő
korlátozásával,
- a kuratóriumi tag halálával,
- az alapítvány megszűnésével,
-  visszahívással  (az  alapító  a  kuratóriumi  tagot  bármikor,  indokolás  nélkül  visszahívhatja.  A
kuratóriumi  tag  visszahívására  a  megbízatási  idő  lejárta  előtt  elsősorban  az  alapítványi  cél
megvalósításának közvetlen veszélyeztetése esetén kerül sor.)

16. Az elnök feladata:

a) képviseli az alapítványt
b )Dönt a kuratórium ülései között minden olyan kérdésben, amely nincs a kuratórium
hatáskörébe utalva
c) Kapcsolatot tart állami, egyházi szervekkel, gazdálkodó szervezetekkel és civil szervezetekkel
d) Ellátja azokat a konkrét feladatokat, amelyekkel a kuratórium megbízza
e) Összehívja a kuratórium üléseit

17. Az ügyvezető titkár-képviselő feladata:

a)  A   kuratórium   döntései   alapján   ellátja   mindazon   feladatokat,   amelyek   az   alapítvány
működéséhez szükségesek
b) Egy másik – az alapító által kijelölt – taggal együtt ellátja a banki képviseletet
c) Tevékenységét az elnökkel együttműködve végzi, illetve őt munkájáról tájékoztatja.

IV.

Az alapítvány megszűnése 

Az

      alapítvány

 

    megszűnésének

 

    esetei:

a) az alapítvány a célját megvalósította, és az alapító új célt nem határozott meg;

background image

b)  az  alapítvány  céljának  megvalósítása  lehetetlenné  vált,  és  a  cél  módosítására  vagy
más alapítvánnyal való egyesülésre nincs mód; vagy

c) az alapítvány három éven át a célja megvalósítása érdekében nem folytat tevékenységet.

Az  alapítvány  más  jogi  személlyé  nem  alakulhat  át,  csak  alapítvánnyal  egyesülhet  és  csak
alapítványokra  válhat  szét.  Erről  az  alapító  akkor  hozhat  döntést,  ha  az  alapító  okiratban
meghatározott vagyon juttatását teljesítette. Ez nem járhat az alapítványi vagyon csorbításával és
az alapítványi cél veszélyeztetésével.

Az  Alapítvány   megszűnése   esetén   az  Alapító   által   rendelkezésre   bocsátott   alapítói   vagyon
visszaszáll   a   Tatabányai   Evangélikus   Egyházközségre,   melynek   presbitériuma   dönt   annak
további   oktatási,   gyülekezeti   célú   felhasználásáról,   míg   az   Alapítvány   csatlakozás   folytán
megnövekedett vagyona a Tatabányai Evangélikus Egyházközséghez kapcsolódó egyéb hasonló
célú közhasznú alapítványra száll.

Az  alapítvány  megszűnésének  részletes  szabályaira  a  Ptk.  és  az  Ectv.  mindenkor  vonatkozó
rendelkezései az irányadók.

- 10 -

V.

Vegyes rendelkezések

Az alapító okirat érvényességéhez annak bírósági nyilvántartásba vétele szükséges. Az alapítvány
a bejegyzéssel válik jogi személlyé.

Jelen   okirat   aláírásától   kezdve   az   alapító   kötve   van   jognyilatkozatához   és   attól   csak   a
nyilvántartásba vétel megtagadása esetén mentesül.  A  nyilvántartásba  vétel  után  az  alapító  az
alapítványt nem vonhatja vissza.

Az  alapító  fenntartja  magának  az Alapító  Okirat  módosításának  jogát. Az  alapítvány  céljának
módosítása semmis, kivéve, ha a célját megvalósította, vagy a cél elérése lehetetlenné vált, és az
új  cél  megvalósítására  az  alapítvány  elegendő  vagyonnal  rendelkezik. Az  alapító  okirat  olyan
módosítása  is  semmis,  amely  az  alapítvány  vagyonának  csökkentésére  irányul,  vagy  -  ha  az
alapítványhoz  csatlakozás  történt  -  az  alapítvány  jogutód  nélküli  megszűnése  esetére  kijelölt
kedvezményezett személyét megváltoztatja.

Az  alapítvány  működése  felett  a  Komárom-Esztergom  Megyei  Főügyészség  a  rá  irányadó
szabályok szerint törvényességi ellenőrzést gyakorol.

Az alapítvány működésével kapcsolatosan az alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a
Ptk. (2013. évi V. törvény), az Ectv. (2011. évi CLXXV. törvény), a Cnytv. (2011. évi CLXXXI.
törvény), valamint a 350/2011. (XII.30.) Korm. rendelet és a 224/2000. (XII.19.) Korm. rendelet
és Mellékletei alkalmazása az irányadók.

„Az  alapító  igazolja,  hogy  az Alapító  Okirat  egységes  szerkezetbe  foglalt  szövege  megfelel  az
Alapító Okirat módosítás alapján készült hatályos tartalmának.” 

background image

Tatabánya, 2015. május 15.

A Tatabánya Evangélikus Egyházközség, mint alapító képviseletében

Schermann Gábor

Major P. Gáborné

lelkész

egyházközségi felügyelő

Tanúk:

Név: DOMBI LAJOSNÉ

Név: TOMPOS CSABA

Cím: Tatabánya 2800 Mártírok útja 111.

Cím: Tatabánya 2800 Esztergomi u. 4.

…..………………………………

……..……………………………

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek